Gå til innhold

Kake til en med cøliaki og melkeallergi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha selskap nå på onsdag, og får en tante på besøk som har både cøliaki og melkeallergi...

Jeg lagde en gang en marsipankake (med glutenfritt sukkerbrød), men kan ikke huske hva jeg hadde inne. Noe må det da ha vært!! ;)

Hun likte den hvertfall veldig godt og spiste masse.

Noen som har et godt forslag til fyll?

Tenkte på fromasj, men finner bare sitronfromasj i butikkene her. Og skal man lage selv så må man vel bruke kremfløte?

Ect, har du en god oppskrift på en annen 'lettlagd' kake?

Blir kjempeglad for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjokoladekake

200 g mørk sjokolade

2 ss espresso eller sterk kaffe

150 g sukker

150 g smør

5 egg, delt i plommer og hviter

100 g malte mandler

Varm kaffen og smelt sjokoladen i den. Rør sukker og smør i blandingen, og deretter mandlene og eggeplommene, ett om gangen. Pisk eggehvitene stive og vend inn i massen. Fyll en 24 cm springform og stek ved 175 grader i ca 1 time.

Troika-kake

200 g malte mandler

200 g melis

3 eggehviter

75 g melis

1 dl vann

3 eggeplommer

150 g smør

1 ss kakao

1 pk rød gelé

3 dl vann

500 g marsipan til lokk

1 ½ plate sjokolade

2 ss delfiafett

Pisk eggehvitene stive og rør i mandler og melis. Stekes ved 170 g i ca 30 min. i 26 cm form m/ bakepapir.

Trøffelkrem:

Kok melis og vann til litt seig masse (ca 8 min.) og avkjøl. Pisk eggeplommer, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du pisker godt. Rør inn smøret i små biter, til slutt kakao.

Smør kremen på den avkjølte bunnen. Sett på kakeformringen. Ha så på gele som har begynt å stivne. La den stivne helt. Kjevl marsipan til en tynn leiv, som legges over geleen og på sidene, formes glatt og fin. Smelt sjokolade/fett, som avkjøles litt og smøres forsiktig i et jevnt lag over marsipanlokket.

Eller du kan bruke en av disse fromasjene som fyll til sukkerbunnen din.

Måneskinnsfromasj

4 eggeplommer

100 g sukker

1½ sitron

6 gelatinplater

½ dl kokende vann

4 eggehviter

Legg gelatinen i bløt i ca 10 minutter. Pisk eggeplommer og sukker til eggedosis. Rør inn saften av 1½ sitron og revet skall av 1 sitron- Smelt gelatinen i det kokende vannet, avkjøl litt og bland med kremen. Avkjøl til den såvidt har begynt å stivne. Bland inn piskede eggehviter. Hell i form/bolle og sett kaldt til den har stivnet.

Sabayonnefromasj (4-6 porsj.)

6 eggeplommer

150 g sukker

3 plater gelatin

Pisk eggeplommer og sukker godt i en bolle. Fortsett piskingen mens kremen varmes langsomt i vannbad. Ha i oppløst gelatin. Sett kaldt til fromasjen er stiv.

Skrevet

Tusen takk for raskt svar Arkana!!

Passer sitronfromasj til marsipankake tro?

Er ikke så god på å se for meg sånt!

Skrevet

Ja, det passer fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...