Gå til innhold

Hvordan er en baby født i uke 37/38 kontra uke 40+?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 37+1 i dag og har mange tegn på at fødsel snart skjer🙈 Forrige baby ble født i uke 38 og hadde gullsott og vi slet med ammingen. Fikk det aldri ordentlig til da hun var et par uker gammel før hun tok puppen (med skjold). Usikker på om dette var pga. hun var litt tidlig, men mistenker det😅 så jeg håper jo på å gå litt lenger denne gangen, men tviler😅 har også hørt det er større sjanse for kolikk når de er litt tidlige.

Dere som har født i uke 37/38, hvordan gikk det for dere? Er det stor forskjell fremfor å gå til ca. termindato? :)

Anonymkode: 20454...3a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født i uke 38 og i uke 40. Var ingen forskjell. 

Anonymkode: 8f656...ffc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har født til termin (3840g), 2 uker før (4405g) og 3 uker før (3490g) og har ikke merket noen forskjell på noen av dem. Ungene har hatt fin og sunn vekt da.

Anonymkode: 3e891...5cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min som ble født 10 dager over var skrubbsulten og skrek mye for jeg hadde ikke noe melk så fikk aldri sove.

Anonymkode: bbe61...e6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 37+1 i dag og har mange tegn på at fødsel snart skjer🙈 Forrige baby ble født i uke 38 og hadde gullsott og vi slet med ammingen. Fikk det aldri ordentlig til da hun var et par uker gammel før hun tok puppen (med skjold). Usikker på om dette var pga. hun var litt tidlig, men mistenker det😅 så jeg håper jo på å gå litt lenger denne gangen, men tviler😅 har også hørt det er større sjanse for kolikk når de er litt tidlige.

Dere som har født i uke 37/38, hvordan gikk det for dere? Er det stor forskjell fremfor å gå til ca. termindato? :)

Født 2 barn, en uke 37 og en uke 38. Gikk helt fint det. Amming og alt gikk helt fint. Ikke noe problem med noe som helst. 

Anonymkode: 8e825...c31

AnonymBruker
Skrevet

Hovedforskjellene på han født i uke 41 og han i uke 37 lå stort sett på meg, han i uke 41 (3,8 kg og 51 cm) kom først, fødselen tok evig lang tid, hadde morkakerester som endte med operasjon og fikk aldri melkeproduksjonen opp å gå. Han hadde ganske kraftig gulsott og måtte behandles. Nr 2 (3,2 kg og 49 cm) født i uke 37 hadde litt gulsott, men trengte aldri behandling. Ammingen funket bra etter litt kraftig innsats (brukte skjold en stund fordi brystvorta var så stor i forhold til munnen, brukte power-pumping osv), og han var en del mindre enn sin bror. Han var på ingen måte voldsomt liten, men vi brukte prematurklær på ham i flere uker, og han bruker fremdeles str 50 og 56 ved 14 ukers alder. Så litt liten av seg, men har fin utvikling ellers 😊

Anonymkode: b717f...a73

AnonymBruker
Skrevet

Født i 37 og 38 her også. Ingen som helst komplikasjoner. Får inntrykk av at barnet er helt ferdig utviklingsmessig som nyfødt, bare litt mindre i størrelse. Begge mine var mellom 2600-2900 g da de ble født.

Anonymkode: 88cbb...d8f

Skrevet

Har en som var født i uke 36,( 3,5 kg) og en som er født i uke 39.(4,5 kg). Han som var født i uke 36 var på grensa til gulsott, men det ordnet seg så snart jeg fikk melkeproduksjonen i gang. Ellers ikke merket noe forskjell på de, da de har vært sunne, friske barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Har født to uker før termin, tvillinger. Ene var liten men frisk og rask, andre var dysmatur. Har også født tre dager over termin, liten men kraftig og frisk.

Anonymkode: 0ba9c...27c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man føder før uke 37 er ferdig anses fødselen som prematur. Og det skal gjøres spesielle tiltak, som fx egen nyfødt screening, en egen spesiell hørselstest osv. 

Anonymkode: 15a14...b3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Født i 37 og 38 her også. Ingen som helst komplikasjoner. Får inntrykk av at barnet er helt ferdig utviklingsmessig som nyfødt, bare litt mindre i størrelse. Begge mine var mellom 2600-2900 g da de ble født.

Anonymkode: 88cbb...d8f

Fødte 2 uker før termin, veide 4405g og 3 uker før termin og veide 3490g så de trenger ikke være mindre 😊

Anonymkode: 3e891...5cd

Skrevet

Uke 37..var kjempe liten. Måtte bli på sykehuset 1 uke på gulsot og masse tester. Hun er 4 år nå og en liten apekatt 😂

AnonymBruker
Skrevet

Født tre barn før termin, alle tre i uke 37-38. Rundt 4 kilo og sunne og friske. Ingenting spesielt. 

Anonymkode: 81fb4...2cd

• Liker 1
Skrevet

Han som kom 38+2 fikk ganske heftig gulsott og trengte lysbehandling. Ellers ingen forskjell, de er født henholdsvis 40+2, 38+2, 39+3, 41+0 og 39+2. 

AnonymBruker
Skrevet

Født både i uke 36 og 41, ingen forskjell i annet enn det skilte 1 kg (veide 3 og 4 kg) i fødselsvekt. Ingen kolikk, svak gulsott som ikke krevde annet å sove i lys fra vinduet, amming gikk fint osv. Eller jo, babyen født i uke 36 sov naturligvis mye mer på dagtid den første måneden enn babyen født i uke 41, men begge sov veldig godt på natta.

Anonymkode: 3c3f7...77e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 18.52):

Jeg ble satt i gang med min 5, dem andre har kommet akuratt ved uke 40. Det var stor forskjell fra hun som kom i uke 38 og dem andre. Kroppen min var absolutt ikke moden i det hele tatt og det tok 3 dager og dem måtte ta vannet tilsutt for at kroppen startet prosessen. Hun sleit med og gå opp i vekt, hadde gulsott. Klarte ikke suge. Og har ligget etter i utvikling forhold til dem andre. Hun lå på 2900 i nesten 3 uker før vi endelig fikk henne opp i vekt. Måtte bli innlagt etter bare 4 dager hjemme. Dem på føden er ganske sikker på at det har at jeg ble satt i gang før kroppen var klar. Det har dem sett mange eksempler på. Det er nok forskjell på der fødselen starter av seg selv i uke 38 også. 
Men ene barnet mitt burde vært tatt før, jeg fikk ofte spørsmål om jeg hadde gått langt over tiden med han på barsel, han hadde nesten ikke fostervann og sånn i huden dem ser på barn som har gått en god stund over termin. Han var født på termindagen sin. Men ingen andre problemer etter det

Anonymkode: 9fa02...4d6

Skrevet

Babyen vil naturlig nok være litt mindre enn normalt og litt mindre robust, men ikke noe farlig lite og det vil være ferdig utviklet.

Skrevet

Født uke 41 og uke 38. Den som kom i uke 41 var helt gråblå og hadde ikke noe igjen av det hvite fettet på seg. 

den som kom i uke 38 var knallrød og full i det hvite fettet. Hadde gulsott, men måtte ikke ha annen behandling enn å ligge ved vinduet i dagslys. Ellers var det kun vekt som skilte dem, litt over en kilo i forskjell der den i uke 41 var tyngst.

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i uke 42, veldig frisk og stor jente på 4230. Tok puppen umiddelbart og vokste som hun skulle. Vært veldig frisk i alle år. Er fem år nå. Er gravid med nr 2 og absolutt ikke redd for å gå over så lenge pga en så god opplevelse med nr 1.

Anonymkode: 60c07...2e9

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (25 minutter siden):

Babyen vil naturlig nok være litt mindre enn normalt og litt mindre robust, men ikke noe farlig lite og det vil være ferdig utviklet.

Trenger ikke bety det er slik de er naturlig mindre enn normalt. Jeg kjenner babyer som har kommet i uke 37 som er 3,8 kg. Og babyer i uke 41 som er 2,7 kg. 

Anonymkode: 15a14...b3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...