Gå til innhold

Bør en 14 åring klare å ta vare på en katt, når det er betalt sommerjobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har katt og da vi skulle være borte én uke, spurte vi en 14 år gammel jente som bor i etasjen under oss om hun kunne tenke seg å være kattepasser, og hun sa ja.

Betalingen var 500,- +at hun fikk lov å ta seg drikke og mat når hun var innom oss.

Hun måtte låse seg inn minimum én gang pr dag for å gi katten mat & vann, plukke bort klumper med kattebæsj fra kattedoen (som hun skulle hive i søppel dunken ute etterpå) og leke/kose litt med katten.

Jenta har katt selv og har ved flere anledninger vært inne hos oss og kost med katten.

Da vi kom hjem fra ferien var kattedoen full av bæsj, matskålen var tom og hun hadde ikke kastet posen med bæsj i søppeldunken ute som hun fikk beskjed om, men lagt posen med gammel kattebæsj på gulvet i bakgangen der kattedoen står.

Det luktet ganske stramt i leiligheten pga dette.

De fleste av kattelekene lå i lekekassen til katten, og det ser ikke ut som hun har lekt med den.

Har spurt høflig om hun har vært innom daglig og hun svarte ja, og unnskyldte seg med at katten har nok spist og bæsjet ekstra mye det siste døgnet, og at hun var på vei til oss akkurat da vi kom hjem.

Dette skjedde i fjor sommer også da hun passet katten, men da tenkte vi at hun var for ung og at i år ville hun være mer ansvarsfull, men hun er likedan.

Jeg er skuffet og lurer på om jenta er umoden eller bare sløv/driter i det altså?

Har ikke erfaring med tenåringer, kun denne jenta som virker hyggelig og søt når vi snakker med henne, men som ikke er sånn som jeg har fått inntrykk av.

Hva tenker dere er årsaken til at hun er sånn?

Anonymkode: d35c3...f86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å passe en nabokatt rundt den alderen og det var virkelig en enkel katt. Dette handler nok om jenta og ikke alderen.

Anonymkode: 58e1f...d62

• Liker 34
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Årsaken er ganske enkel at hun eier verken arbeidsmoral eller respekt for dyr. Ikke gi henne flere sjanser.

Anonymkode: 4f1c3...7ab

• Liker 39
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Mangler respekt/lat/uansvarlig. En 14-åring bør fint klare den jobben altså, men samtidig betaler dere jo veldig dårlig, så det er mulig hun mener det er greit å slurve litt pga det. 500 kr er veldig lite for å passe en katt en hel uke.

Anonymkode: 72c66...fa8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan det ikke være de har faktisk spist opp og bæsjet siden hun sjekket på dem? Det har skjedd her om voksne har passet kattene til og med. Det at kattelekene er ryddet bort sier jo ikke hun ikke har lekt med dem. Hun kan ha ryddet. Men hun burde ha klart å kaste søpla, det syns jeg. Her passer min 11 åring niese kattene våre og hun gjør en kjempejobb - men hun er jo innom her i det daglige også og vi vet hun er veldig ansvarlig og flink med dem :) 

Anonymkode: 8b507...0b4

AnonymBruker
Skrevet

Ja, en 14-åring bør klare det. Denne har tydeligvis ikke gjort som avtalt.

Neste år velger dere en annen løsning.

Anonymkode: 9c05f...d2b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Håper du ikke ga hun pengene 

Anonymkode: 9f43d...fde

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mangler respekt/lat/uansvarlig. En 14-åring bør fint klare den jobben altså, men samtidig betaler dere jo veldig dårlig, så det er mulig hun mener det er greit å slurve litt pga det. 500 kr er veldig lite for å passe en katt en hel uke.

Har sjekket litt rundt samt snakket med hennes mor om prisen, og 500 kroner er ikke lite for en 14 åring.

Hun bor i etasjen under oss, og det å gå inn i leiligheten vår, gi mat og vann, fjerne bæsj og kanskje kose eller leke litt med katten hvis katten ønsker det, tar maks 10-15 minutter hver gang.

I tillegg fylte vi kjøleskapet med drikke og mat hun kunne ta så mye hun ville.

Ts

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En 14 åring greier det fint, men det viser jo at den jenta har gitt fullstendig f. Så neste gang betaler du heller for pensjonat til pus.

Anonymkode: ec524...c3e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Håper du ikke ga hun pengene 

Anonymkode: 9f43d...fde

Hun fikk pengene på forhånd fordi hun ønsket å kjøpe seg sommerkjole, og fikk ikke penger av moren visstnok.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke enig, dette tar max 15-20 min, dvs omtrent to timer på en uke, dvs en timebetaling på 250 - og hun bor jo der så ingen transportetappe. Virkelig lettjente penger.

Uansvarlig og lat 14-åring spør du meg. 

Anonymkode: f724f...f2d

• Liker 17
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg passet naboenes katter i 2 uker da jeg var 9 år. Var innom 2 ganger om dagen for å gi mat og drikke, rydde i kasse og lekte og kose med dem. 

En 14 åring burde absolutt klare jobben, uten tvil. Her er det ikke alderen som er problemet. Det er jenta. 

Anonymkode: 1e2b5...4f6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at dere valgte å spørre henne igjen når det gikk dårlig sist. Stakkars katt.

Anonymkode: 43c33...6e8

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke enig, dette tar max 15-20 min, dvs omtrent to timer på en uke, dvs en timebetaling på 250 - og hun bor jo der så ingen transportetappe. Virkelig lettjente penger.

Uansvarlig og lat 14-åring spør du meg. 

Anonymkode: f724f...f2d

Ja det er det vi tenker også.

Tror også at det er moren hennes som tømmer kattedoen og har ansvaret der, men at datteren bare koser med katten sin.

Vi hadde skrevet 5 punkter på en huskeliste hun skulle krysse av på hver dag, slik at både vi og hun visste at det var gjort, men den hadde hun ikke krysset av på heller.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du fikk bare feil tenåring

Anonymkode: fd3d1...fff

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig at dere valgte å spørre henne igjen når det gikk dårlig sist. Stakkars katt.

Anonymkode: 43c33...6e8

Det var siste utvei å spørre henne, men tenkte at hun var ett år eldre og da gikk det bra, men det er nok ikke alderen men moralen til jenta det er noe feil med.

Katten vår fungerer dårlig sammen med andre katter på kattepensjonat, så det går ikke.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun fikk pengene på forhånd fordi hun ønsket å kjøpe seg sommerkjole, og fikk ikke penger av moren visstnok.

Ts

Ouch, der har du tabben. Ikke forhåndsbetal til tenåringer.

Eller - tabbe nummer to.

For en 13 åring burde også helt fint ha fikset dette, uten problem.

Dere burde ikke gitt henne en ny sjanse etter i fjor.

Anonymkode: 53d23...a0a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg pleide å passe en nabokatt rundt den alderen og det var virkelig en enkel katt. Dette handler nok om jenta og ikke alderen.

Mente selvsagt enkel jobb, ikke enkel katt. Katten var som katter flest.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Datteren min har passet katten til familien til en kamerat mange ganger de siste årene. Hun er 17 nå, tror hun var 12-13 første gang de spurte henne. Vi har flere dyr selv, og hun vet hva som skal til for å ta vare på dem.

Men ja, en 14-åring burde definitivt få det til! Tviler på at det går på evner her, høres ut som om det er mer viljen det står på.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det er det vi tenker også.

Tror også at det er moren hennes som tømmer kattedoen og har ansvaret der, men at datteren bare koser med katten sin.

Vi hadde skrevet 5 punkter på en huskeliste hun skulle krysse av på hver dag, slik at både vi og hun visste at det var gjort, men den hadde hun ikke krysset av på heller.

Ts

Men hvorfor ikke spørre moren heller….?

Eller nei - hadde mitt barn hatt ansvar for å passe en katt, så hadde jeg virkelig fulgt opp at hun gjorde det skikkelig

Anonymkode: 53d23...a0a

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...