AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #1 Skrevet 22. juli 2023 Jeg har inntrykk av at "alle"/veldig mange har erfaring med narsissister i nære relasjoner. Jeg kan helt ærlig ikke peke på en eneste narsissit i min familie eller blant venner, kolleger eller bekjente jeg omgås jevnlig. Jeg er 43 år og lurer på om jeg har hatt "flaks" som ikke har møtt på en narsissist på min vei eller om andre muligens stempler folk som narsissister litt vel fort/på feil grunnlag. Hva tror dere? Anonymkode: 4bf5a...522 2
Hannah80 Skrevet 22. juli 2023 #2 Skrevet 22. juli 2023 Jeg tror du har helt rett. Enkelte stempler foreksempel eksene sine som narsissist, psykopat og lignende,mens han i virkeligheten kun er en helt vanlig drittsekk. Selv så har jeg i løpet av mine 42 år møtt èn person som er det man før kalte for psykopat. Og det var i forbindelse med jobb. (psykiatri) Aldri vært borti noen i privatlivet mitt som jeg har følt for å sette en slik diagnose på:) 3 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #3 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har inntrykk av at "alle"/veldig mange har erfaring med narsissister i nære relasjoner. Jeg kan helt ærlig ikke peke på en eneste narsissit i min familie eller blant venner, kolleger eller bekjente jeg omgås jevnlig. Jeg er 43 år og lurer på om jeg har hatt "flaks" som ikke har møtt på en narsissist på min vei eller om andre muligens stempler folk som narsissister litt vel fort/på feil grunnlag. Hva tror dere? Anonymkode: 4bf5a...522 En tredje mumighet er at du ikke er spesielt god på å lese mennesker. Hvilken av de tre som er mest riktig, er umulig å si. Kanskje er det en kombinasjon. Det som er sikkert er at det er faktisk mange narsissister der ute. det er drssverre også mange som slenger ut diagnoser på alt mulig. Like sikkert er det at du ikke er veldig god på å lese mennesker dersom du mener du aldri har møtt noen med narsissistiske personlighetstrekk, men det er jo ikke sikkert du har noen i familie eller nærmeste omgangskrets. Anonymkode: c7cf5...c26 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 Narcissister viser ofte sitt sanne jeg til kun de nærmeste. De har som regel en polert overflate mot omverdenen. Anonymkode: 3dbd6...a5e 3 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 Noen mennesker er også mer disponert til å bli et bytte for narsissister enn andre. Narsissister finner gjerne sine ofre. Det er ikke ofrene som finner narsissisten. Mitt inntrykk er at de som kanskje har et litt lavere selvbilde, og er litt mer passiv i relasjonsbyggingen (at man oftere blir oppsøkt enn man oppsøker andre), er enklere ofre for narsissister. Narsissistene er jo gjerne veldig sjarmerende i starten og oppsøker potensielle ofre, mens de med lavt selvbilde ofte vil strekke seg langt for å vise at de "gode nok" for narsissisten. Narsissisten søker etter å havne i en slags maktposisjon over offeret sitt. De med sterkere selvbilde og som er mer aktiv i å bygge relasjoner, har ikke det samme behovet for å "være god nok", og har dessuten nok relasjoner til å droppe de relasjonene hvor det blir en ensidig balanse i forventninger, mens de beholder på gode og ærlige venner bygget på gjensidige verdier. Det trenger ikke å ha noe å gjøre med å lese andre mennesker. Anonymkode: a9ab3...5a8 4 2
ESFP Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen mennesker er også mer disponert til å bli et bytte for narsissister enn andre. Narsissister finner gjerne sine ofre. Det er ikke ofrene som finner narsissisten. Mitt inntrykk er at de som kanskje har et litt lavere selvbilde, og er litt mer passiv i relasjonsbyggingen (at man oftere blir oppsøkt enn man oppsøker andre), er enklere ofre for narsissister. Narsissistene er jo gjerne veldig sjarmerende i starten og oppsøker potensielle ofre, mens de med lavt selvbilde ofte vil strekke seg langt for å vise at de "gode nok" for narsissisten. Narsissisten søker etter å havne i en slags maktposisjon over offeret sitt. De med sterkere selvbilde og som er mer aktiv i å bygge relasjoner, har ikke det samme behovet for å "være god nok", og har dessuten nok relasjoner til å droppe de relasjonene hvor det blir en ensidig balanse i forventninger, mens de beholder på gode og ærlige venner bygget på gjensidige verdier. Det trenger ikke å ha noe å gjøre med å lese andre mennesker. Anonymkode: a9ab3...5a8 Det er ikke sånn at de med høy grad av narsissisme jakter på ofre. De er ikke ute etter et bytte. De er ikke bevisste i sine handlinger, og de ønsker kjærlighet og venner på lik linje med andre. Det er også svært mange av dem med høy grad av narsissisme som er passive i relasjonsbygging, så den teorien din kan ikke helt stemme. De har også lavt selvbilde og ender oftes opp sammen med andre som har lavt selvbilde. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 ESFP skrev (2 minutter siden): Det er ikke sånn at de med høy grad av narsissisme jakter på ofre. De er ikke ute etter et bytte. De er ikke bevisste i sine handlinger, og de ønsker kjærlighet og venner på lik linje med andre. Det er også svært mange av dem med høy grad av narsissisme som er passive i relasjonsbygging, så den teorien din kan ikke helt stemme. De har også lavt selvbilde og ender oftes opp sammen med andre som har lavt selvbilde. Det er ikke sikkert at de er bevisst på å jakte på ofre og å dra de ned. Men deres verdier og selvbilde gjør at de ledes til dette. Det finnes også flere typer narsissister. Du har de som alltid pynter fasaden utad, men er en annen person innad. Og så har du de som alltid tar den stakkarslige rollen og blir energivampyrer som sluker og saboterer for alt og alle rundt som prøver å hjelpe dem. Samt pålegger andre skam og skyldfølelse for å ikke hjelpe osv. Gir andre skylden for deres egen mislykkethet og alltid er suicidale og slikt. Anonymkode: a9ab3...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 Jeg er 40 år og med stor omgangskrets, jeg kjenner en fyr jeg vet er narsissist, og to til som jeg mistenker er det. Kjenner sikkert flere, de er jo ikke så lette å "spotte" med mindre man er utrolig tett på tror jeg. Han jeg vet er narsissist, som har diagnosen, var jo bare en kul fyr helt til en venninne ble sammen med han og ja.. lang historie kort så ble det et rent hælvette. Og ja, han har diagnosen fra en psykolog, hans egen mor sa det også, det er ikke bare noe vi i vennegjengen fant på som skjellsord på en dårlig kjæreste. Anonymkode: 493ca...cdb 2 1
ESFP Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke sikkert at de er bevisst på å jakte på ofre og å dra de ned. Men deres verdier og selvbilde gjør at de ledes til dette. Det finnes også flere typer narsissister. Du har de som alltid pynter fasaden utad, men er en annen person innad. Og så har du de som alltid tar den stakkarslige rollen og blir energivampyrer som sluker og saboterer for alt og alle rundt som prøver å hjelpe dem. Samt pålegger andre skam og skyldfølelse for å ikke hjelpe osv. Gir andre skylden for deres egen mislykkethet og alltid er suicidale og slikt. Anonymkode: a9ab3...5a8 De er ikke bevisste. De finner en partner, blir superforelsket og lager seg et bilde i hodet sitt om hvordan den nye partneren er. Når de oppdager at den nye partneren ikke er helt slik som det bildet De har skapt, så forsøker de å kontrollere personen til å bli sånn. De blir sint og frustrert fordi den nye partneren avviker fra hvordan de tenker at hen skal være. Alle med NPD pynter på fasaden, men det er ulikt hvilken del av livet de pynter på. Noen er opptatt av kropp og klær, noen er opptatt av det intellektuelle og andre er det ultimate offer i en grusom verden. De er ingen person inad... de skaper seg en "personlighet". Ingen kan pålegge andre skam eller skyldfølelse... følelser er noe man skaper selv i egen kropp. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 At alle påstår de kjenner en narsissist er fordi folk er raske med å diagnosere og snakke om ting de ikke vet nok om. Noen kan ha trekk eller bare være en idiot uten å være en narsissist. Jeg har en eks med mange trekk og googler man det er det bare å krysse av på lista nedover men jeg ikke kvalifisert til å sette diagnosen og synes man skal være forsiktig med å gjøre det. Anonymkode: 1c57a...62d 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Aldri møtt en narsissist. Blitt beskyldt for å være en I av ei eks-venninne som frekventerer KG endel. Nevnte det for psykologen og han LO. Anonymkode: f563d...837
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 På KG.. folk som ikke er enig med de er narrsisist.. Anonymkode: 7124e...76f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 Men alle rundt deg kjenner en... Hvem kan det være da tro? Anonymkode: e2f8d...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #14 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 23.13): Men alle rundt deg kjenner en... Hvem kan det være da tro? Anonymkode: e2f8d...ebe Sååååå morsom 'a gitt. Jeg er ikke narsissist. Anonymkode: 4bf5a...522 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #15 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 17.15): En tredje mumighet er at du ikke er spesielt god på å lese mennesker. Hvilken av de tre som er mest riktig, er umulig å si. Kanskje er det en kombinasjon. Det som er sikkert er at det er faktisk mange narsissister der ute. det er drssverre også mange som slenger ut diagnoser på alt mulig. Like sikkert er det at du ikke er veldig god på å lese mennesker dersom du mener du aldri har møtt noen med narsissistiske personlighetstrekk, men det er jo ikke sikkert du har noen i familie eller nærmeste omgangskrets. Anonymkode: c7cf5...c26 Det tror jeg faktisk jeg er relativt god på å lese mennesker som står meg nær og ser som sagt ingen utpregede narsissister verken blant familie og venner, ei heller kolleger og ekser. Kolleger fanger man nødvendigvis ikke opp selvfølgelig, men noen er man jo relativt tett på. Jeg tror enkelte i min nære omgangskrets er bipolare, men ingen narsissister. Anonymkode: 4bf5a...522
NiceOrNothing Skrevet 23. juli 2023 #16 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 17.05): Jeg har inntrykk av at "alle"/veldig mange har erfaring med narsissister i nære relasjoner. Jeg kan helt ærlig ikke peke på en eneste narsissit i min familie eller blant venner, kolleger eller bekjente jeg omgås jevnlig. Jeg er 43 år og lurer på om jeg har hatt "flaks" som ikke har møtt på en narsissist på min vei eller om andre muligens stempler folk som narsissister litt vel fort/på feil grunnlag. Hva tror dere? Anonymkode: 4bf5a...522 Så du kjenner ingen som kun legger ut bilder / selfies av seg selv ? Som elsker sitt eget speilbilde mer enn noe annet ?. Da er du jo veldig heldig 😊
Ytdhd Skrevet 23. juli 2023 #17 Skrevet 23. juli 2023 NiceOrNothing skrev (3 minutter siden): Så du kjenner ingen som kun legger ut bilder / selfies av seg selv ? Som elsker sitt eget speilbilde mer enn noe annet ?. Da er du jo veldig heldig 😊 Er dette typiske trekk for en narsissist? Selfies trenger ikke henge sammen med narsissisme nødvendigvis. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #18 Skrevet 23. juli 2023 NiceOrNothing skrev (3 minutter siden): Så du kjenner ingen som kun legger ut bilder / selfies av seg selv ? Som elsker sitt eget speilbilde mer enn noe annet ?. Da er du jo veldig heldig 😊 Jo, men de scorer ikke på de andre kriteriene. Alle selfiedronningene jeg vet om er dessuten kvinner, de fleste narsissister er, i følge linken under, menn. https://sml.snl.no/narsissistisk_personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 4bf5a...522
NiceOrNothing Skrevet 23. juli 2023 #19 Skrevet 23. juli 2023 Ytdhd skrev (3 minutter siden): Er dette typiske trekk for en narsissist? Selfies trenger ikke henge sammen med narsissisme nødvendigvis. Google hva ordet narsisist kommer av . Det er jo en som druknet i sitt eget speilbilde . De kan selvsagt ha mange gode kvaliteter , selv om de er over snittet selvsentrerte. 2
NiceOrNothing Skrevet 23. juli 2023 #20 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, men de scorer ikke på de andre kriteriene. Alle selfiedronningene jeg vet om er dessuten kvinner, de fleste narsissister er, i følge linken under, menn. https://sml.snl.no/narsissistisk_personlighetsforstyrrelse Anonymkode: 4bf5a...522 Det mest fremtredende trekket til en narsisist er å elske seg selv over noe annet . Tror det er like mange kvinnelige narsisister som menn 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå