Gå til innhold

Hva er dine hovedproblemer som autist/Asperger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine er:

1. Overstimulering/utmattelse av sanseinntrykk.

2. Redselen for å skille meg ut og bli stemplet som rar.

3. Angst og bekymringer/overanalyseringer inkl. mageproblemer grunnet dette.

4. Det stadige suget etter å dykke dypt inn i spesielle interesser.

5. Dårlig eksekutiv funksjon/evnen til å bytte fra en oppgave til en annen. Det føles som om jeg har gått i lås. 

Anonymkode: 0308b...c42

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Klarer ikke å få venner eller bevare sosiale relasjoner med folk utenom familien, noe som er svært frustrerende og deprimerende.

2. Litt for overinteressert i mine interesser.

3. Dårlig eksekutiv funksjon. Vanskelig å være i jobb over lengre tid.

Anonymkode: be67d...041

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Overstimulering

Ovelveldelse når jeg må forholde meg til mer enn én ting av gangen. Som at det foregår flere samtaler rundt meg, noen prater til meg mens jeg holder på med noe, o.l.

Eksekutive funksjoner, spesielt komme igang med ting og bytte fokus.

Stress og angst når ting ikke er som de skal, brudd på rutiner, osv

Anonymkode: 33188...5af

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Overstimulering

Ovelveldelse når jeg må forholde meg til mer enn én ting av gangen. Som at det foregår flere samtaler rundt meg, noen prater til meg mens jeg holder på med noe, o.l.

Eksekutive funksjoner, spesielt komme igang med ting og bytte fokus.

Stress og angst når ting ikke er som de skal, brudd på rutiner, osv

Ja! Når det skjer flere ting samtidig 🤯😵

AnonymBruker
Skrevet

Og hyperfokus..ikke av den positive sorten. Men som i at jeg blir helt opphengt i noe, gjerne noe helt tåpelig, og ikke klarer fokusere på noe anner, ikke får sove, ikke klarer føre en samtale, gjøre jobben min, osv..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og hyperfokus..ikke av den positive sorten. Men som i at jeg blir helt opphengt i noe, gjerne noe helt tåpelig, og ikke klarer fokusere på noe anner, ikke får sove, ikke klarer føre en samtale, gjøre jobben min, osv..

Samme her🙈

AnonymBruker
Skrevet

1. Lite sosial omgang, får meg ikke venner, har ingen å være med. Sosialt uønsket, rett og slett, som også påvirker muligheten til å få jobb

...

4. Mangler motivasjon og interesse for ting

5. Redd for sosial avvisning, for å bli sosialt angrepet, eller at folk lærer meg å kjenne

6. Takler kjedsomhet og å gjøre ensformige, hjernedøde oppgaver eller mangel på mentale stimuli dårlig over tid

7. Stimming

Kan godt hende jeg ville hatt andre plagsomme problemer også dersom livet mitt var mer interessant og jeg kom ut for andre og potensielt utfordrende situasjoner, men det kan jeg ikke vite og er ikke noe som påvirker meg slik jeg lever nå.

Anonymkode: 7585f...9da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overstimulering - spesielt lyd! Sliter helt ekstremt med en god del hverdagslige lyder, må holde meg for ørene og lukke det ute flere ganger daglig.

Angst og stressmage.

Sug etter å gjøre mine ting, finner gjerne på å avslutte arbeidsdagen tidlig fordi jeg bare må, eller så må jeg ta igjen masse på hjemmekontoret på kvelden fordi jeg brukte hele arbeidsdagen på å Google hunderaser 🙄

Vanskelig eksekutiv funksjon.

Anonymkode: 73249...095

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Veldig veldig lav selvtillit, snakker meg selv ned sikkert 90 min + hver dag.

- Ingen romantiske forhold

- Veldig vanedyr (den kan også være positiv, man vet hva man skal gjøre og når)

- Blir fort utmattet ofte trøtt

- Er høyt utdannet, er ufør og har ingen gnist eller motivasjon i tillegg til mine andre problemer

- Depresjon og angst (selv om angsten har vært tidvis bedre i det siste).

- Er ganske så flat humørmessig.

Anonymkode: 09ee7...a4f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Rabbitholes

Angst og utmattelse

Dårlig koordinasjon, treg reaksjonsevne, dårlig kort tids hukommelse

Misforståelser i sosiale settinger

At jeg aldri blir voksen

Er ikke sånn som menn forventer

Anonymkode: 9de4d...7b1

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Rabbitholes

Angst og utmattelse

Dårlig koordinasjon, treg reaksjonsevne, dårlig kort tids hukommelse

Misforståelser i sosiale settinger

At jeg aldri blir voksen

Er ikke sånn som menn forventer

Anonymkode: 9de4d...7b1

Hva sikter du til med denne? Selv er jeg veldig barnslig i klesveien. Går med tights og kjole ALLTID. Gjerne med store mønster eller søte trykk.

Set ofte elegante damer ute og har så lyst til å kle meg sånn, men det er bare ikke meg. Føler meg helt malplassert i noe pent, må liksom ha dette barnslige uttrykket 🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva sikter du til med denne? Selv er jeg veldig barnslig i klesveien. Går med tights og kjole ALLTID. Gjerne med store mønster eller søte trykk.

Set ofte elegante damer ute og har så lyst til å kle meg sånn, men det er bare ikke meg. Føler meg helt malplassert i noe pent, må liksom ha dette barnslige uttrykket 🙈

Jeg også 😅

Tror det er veldig vanlig blant autister.

Ser alltid kosedyr i bakgrunnen i YouTube-videoer laget av autister for eksempel.

Jeg har også kosedyr og barnlige klær/tilbehør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok mange av de tingene dere ramser opp her som dere tenker er spesielt for dere med autisme og asperger skjer også med oss normale og andre folk som sliter. Trenger ikke å ha diagnose. 

Anonymkode: 9c888...213

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok mange av de tingene dere ramser opp her som dere tenker er spesielt for dere med autisme og asperger skjer også med oss normale og andre folk som sliter. Trenger ikke å ha diagnose. 

Den er grei!

Anonymkode: 49f9b...21c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja… det er vel heller antallet problemområder og omfanget av dem som fører til diagnose. Er nok mange høytfungerende autister som fungerer godt nok til at de ikke har sett behovet for å bli utredet og få diagnosen.

Ingen som svarer i demme tråden har gått spesielt mye i dybden, og jeg kan bare utbrodere på egen erfaring, men jeg kan finne på å holde hendene for ørene, lukke øynene og forlate en situasjon fordi det blir for mye. Sjelden jeg hører nevrotypiske driver med sånt. Jeg kan også reise meg opp og gå midt i en samtale fordi det passer meg ikke å være i den samtalen lenger. I tillegg kan det lett gå opptil en uke mellom hver dusj fordi min eksekutive evne er så lav at jeg ikke helt ser hvorfor jeg skal dusje oftere, jeg tar meg ikke tiden og jeg kommer ikke på det.

Jeg vet ikke med din omgangskrets, men jeg kjenner vel egentlig ingen nevrotypikere som holder på slik.

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så oss som har diagnosen autisme har den kanskje ikke likevel fordi "vanlige" folk også kan ha noen trekk? #logic

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ingen har sagt at det er spesielt for oss.

Men det er problemer vi har.

Og i mitt tilfelle er det så hemmende at jeg er uføretrygdet og tilbringer 90 % av døgnet i sengen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ingen har sagt at det er spesielt for oss.

Men det er problemer vi har.

Og i mitt tilfelle er det så hemmende at jeg er uføretrygdet og tilbringer 90 % av døgnet i sengen.

:klem2:

Jeg har lest mye om aspergers/autisme i forumet her, og det har ført til at jeg ønsker utredning. Har hatt ME diagnose i årevis, uføretrygdet og ekstremt utmattet. Men så ser jeg at har så mange "fakter" ved min personlighet som passer godt til autismesekteret, også lurer jeg på om kamufleringen jeg har gjort (les: ta seg sammen og prøve å passe inn i samfunnet) har ført til kollapsen. 

Anonymkode: d8682...5cf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det å bli tungpustet skjer med alle. Også de som ikke har astma eller kols. Trenger ikke ha en diagnose. 

Det å oppleve kløe og tørr hud opplever alle. Men ikke alle har eksem eller psoriasis.

Det å føle seg sliten, nedstemt, og lei seg, opplever alle. Men det betyr ikke at alle har depresjon.

Altså..

Ja. Selvsagt kan også folk uten en diagnose oppleve å bli overstimulert av sanseinntrykk. Men de som har autisme har det i langt større grad, tåler langt mindre, og får langt kraftigere reaksjoner.

Alle kan bli stresset av for mye å gjøre. Men autister har mye lavere terskel for å bli det.

Sånne "det har jo jeg også, griner ikke på meg en diagnose for det om" er så dumme at det nesten gjør vondt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det å bli tungpustet skjer med alle. Også de som ikke har astma eller kols. Trenger ikke ha en diagnose. 

Det å oppleve kløe og tørr hud opplever alle. Men ikke alle har eksem eller psoriasis.

Det å føle seg sliten, nedstemt, og lei seg, opplever alle. Men det betyr ikke at alle har depresjon.

Altså..

Ja. Selvsagt kan også folk uten en diagnose oppleve å bli overstimulert av sanseinntrykk. Men de som har autisme har det i langt større grad, tåler langt mindre, og får langt kraftigere reaksjoner.

Alle kan bli stresset av for mye å gjøre. Men autister har mye lavere terskel for å bli det.

Sånne "det har jo jeg også, griner ikke på meg en diagnose for det om" er så dumme at det nesten gjør vondt. 

Veldig riktig. Autisme dreier seg jo også om veldig mye mer enn å bli sliten av sanseinntrykk, det er sammensatt av flere faktorer. Samme med ME, man får ikke ME-diagnose fordi man er "sliten", eller ikke tåler lyder. Men det kan likevel være sanseinntrykk er noe av det som er mest utfordrende for mange, fordi man rett og slett ikke har krefter til å håndtere det. 

Poenget med tråden her var jo å kartlegge hva den enkelte finner mest utfordrende i sin situasjon, men da skal jo alltid noen uvitende spy ut kunnskapsløse og uintelligente kommentarer..

Anonymkode: d8682...5cf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...