Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #1 Del Skrevet 15. januar 2006 Lurer enkelt og greit på om feriepengene jeg opptjente ifjor vil bli regnet som en del av årets inntekt? Kan forklare situasjonen: Jeg begynte å studere i høst. De første åtte månedene jobbet jeg fulltid, og høstsemesteret jobbet jeg deltid. Jeg har altså tjent opp feriepenger på ca 20.000 som jeg får utbetalt til sommeren. Men så har det seg jo sånn at man for å få fullt stipend kun kan tjene 100.000 pr år. Vil det si at jeg kun kan tjene 80.000 kr i år, siden jeg jobbet fulltid ifjor? Hva om jeg hadde fått utbetalt feriepengene før nyttår, ville de da bli regnet som en del av 2005-inntekta? Nå er det jo for sent å få de utbetalt før nyttår uansett, så da får jeg vel heller la være og jobbe og heller få penger (stipend) for å gjøre ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 15. januar 2006 #2 Del Skrevet 15. januar 2006 er i samme sitausjon som deg... Feriepengene vil bli regnet med som inntekt, desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2006 #3 Del Skrevet 15. januar 2006 Ja, feriepenger er også inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. januar 2006 #4 Del Skrevet 15. januar 2006 Men det er jo helt latterlig! Hvis jeg bare hadde tenkt på dette tidligere kunne jeg jo fått dem utbetalt før nyttår. Det er jo bare snakk om flytting av tall her. Fikk jo betalt for desemberjobbinga i år også, og den blir da også inkludert i årets inntekt.. Når jeg i tillegg har krav om å jobbe 2 dager i uka+flere uker i sommer for å beholde jobben, må jeg altså ta stilling til om jeg vil måtte betale all utdanning selv ved å jobbe for det uten stipend eller å si opp jobben og sitte på ræva uten å få meg verdifull arbeidserfaring! Jeg synes generelt at studenter klager mye. Men jeg går på en privatskole der vi må betale skolepenger. Selv om vi får ekstra lån, dekker dette på langt nær alt av skolepenger. Fra neste år skal de øke det ekstra lånet til oss som går på privatskole (endring i statsbudsjett fra den nye regjeringen), så vi som må betale skolepenger skal ende opp som gjeldsslaver i stedet for å jobbe opp pengene underveis under studiet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. januar 2006 #5 Del Skrevet 15. januar 2006 har regnet ut at pga at jeg ikke fikk overført desemberlønninga og feriepengene før nyttår, "mister" jeg 10.000 kr i forhold til om det hadde blitt gjort (stipendet reduseres med det beløpet). Usikker på hva jeg skal gjøre i situasjonen, er surt å få 10.000 kr mindre helt gratis, i stedet må jeg jobbe inn pengene. Eventuelt redusere inntekt, men få mindre disponibelt å rutte med..Vet ikke helt hva dere råder meg til? Skal uansett dra til lånekassa imorgen den dag, for å komme gjennom og få et fornuftig svar på telefonen er iallefall umulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. januar 2006 #6 Del Skrevet 15. januar 2006 For de fleste så blir lønnen for de timene en jobber i desember utbetalt i januar - men det går likevel på ligningen for 2005. Sjekk på lønnslippen din og se hvilken lønnskjøring det er. Er det lønnskjøring nr 1 så gikk det på 2006, men er det 12 eller 13 så gikk den på 2005. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #7 Del Skrevet 15. januar 2006 For de fleste så blir lønnen for de timene en jobber i desember utbetalt i januar - men det går likevel på ligningen for 2005. Sjekk på lønnslippen din og se hvilken lønnskjøring det er. Er det lønnskjøring nr 1 så gikk det på 2006, men er det 12 eller 13 så gikk den på 2005. ← Det virker som du har litt peiling på dette, så jeg lurer på noe mer: Det stemmer det du sa, på lønnslippen for desember regnes inntekten som en del av inntektsåret 2005 selv om det ble utbetalt i jan. Tror du det er mulig å utbetale feripengene nå de nærmeste dagene og likevel få det på 2005-likninga (med foreløpig halv skatt selvsagt)? Skal ringe lønningsavd imorgen, men skulle gjerne hatt svar på dette for nattesøvnens skyld... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå