Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De tok toxoplasmose på meg både forrige svangerskap og for noen uker siden, uten at jeg spurte om det!

Anonymkode: f9ccf...048

Så bra! Veldig greit å vite om man skal være ekstra forsiktig eller om man kan slappe av 😄

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (45 minutter siden):

Kvinner i land som Italia, Hellas og Spania har som regel allerede hatt toksoplasmose som ung, og er derfor immune når de blir gravide. De kan da bare spise spekeskinke, salat og røde biffer.

Det er MYE mer toxoplasmose som sirkulerer i disse landene, og de fleste har hatt infeksjonen tidlig i livet.

Jeg vet ikke om de tar blodprøve og sjekker om de har antistoffer når de blir gravide der, men det var vanlig å sjekke her i Norge tidligere. De har sluttet nå, av en eller annen grunn, men jeg fikk ta den når jeg spurte når jeg ble gravid i fjor 😄

Jeg har reist til syden land hvert år hele mitt liv og hatt katt og var toxo negativ

Anonymkode: bc546...25c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har reist til syden land hvert år hele mitt liv og hatt katt og var toxo negativ

Litt forskjell på å reise til syden på ferie og spise på hotell/restauranter, og å faktisk BO i det landet da.

Og når jeg sier at det er lite toksoplasmose i Norge, så gjelder jo også kattene som bor her da. Med mindre du hentet katten din i Syden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (4 minutter siden):

Litt forskjell på å reise til syden på ferie og spise på hotell/restauranter, og å faktisk BO i det landet da.

Og når jeg sier at det er lite toksoplasmose i Norge, så gjelder jo også kattene som bor her da. Med mindre du hentet katten din i Syden?

Poenget er at jeg har reist til syden og spist normalt hvert år hele mitt liv. Pg likevel ikke klart å få toxo. Klart sannsynligheten er der og man må

være forsiktig og følge de norske retningslinjene. Men det er ikke gitt at en får toxo av å spise rå biff i hellas likevel. Heldigvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er at jeg har reist til syden og spist normalt hvert år hele mitt liv. Pg likevel ikke klart å få toxo. Klart sannsynligheten er der og man må

være forsiktig og følge de norske retningslinjene. Men det er ikke gitt at en får toxo av å spise rå biff i hellas likevel. Heldigvis. 

https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

"Land med høy smitterisiko er blant annet Frankrike, Italia, Portugal, Spania og Kanariøyene - der ca. 60-80 prosent av den yngre befolkningen har hatt infeksjonen og er immune. Muligheten for å bli smittet er ca. 20 ganger større i sydlige land enn i Norge."

Vil si at risikoen er betydelig større enn i Norge...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fulgte alle rådene. Spiste ikke spekemat, vasket frukt og grønt nøye. Kjøtt ble stekt godt. Kjøttpålegg osv spiste jeg når den var ganske nylig åpnet. Hold meg unna alt som var direkte frarådet. 

Men jeg gikk ikke over til økologisk,og følte egentlig at jeg kunne spise ganske normalt. Det jeg merket mest var at jeg ikke kunne drikke like mye kaffe som jeg ville, jeg er egentlig en stoor kaffedrikker. Begrenset meg til 1-2 kopper daglig. 

Anonymkode: 154ed...683

AnonymBruker
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (1 time siden):

https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

"Land med høy smitterisiko er blant annet Frankrike, Italia, Portugal, Spania og Kanariøyene - der ca. 60-80 prosent av den yngre befolkningen har hatt infeksjonen og er immune. Muligheten for å bli smittet er ca. 20 ganger større i sydlige land enn i Norge."

Vil si at risikoen er betydelig større enn i Norge...

Ja selvsagt. Det er ikke poenget. Poenget er at vi er mange som har reist mye til disse landene uten å bli smittet. Og når en da reiser og er gravid og tar mye mer hensyn enn en normalt har gjort pga dette så er det ikke slik at en FÅR toxo av å reise til syden uansett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg overholdt rådene, men var ikke hysterisk nei. Spiste kjøttpålegg som var lov, samme med feta. Var dog forsiktig der jeg var usikker på hvor lenge glasset hadde vært åpnet.

Alkohol og rått kjøtt var no go, men glemte meg en gang i starten av begge graviditetene og tok det med ro (fullførte så klart ikke baguetten med roastbiff da jeg kom på det, men stresset ikke over bitene jeg hadde fått i meg).

Eneste rådet jeg overskred et par ganger med vilje, var det daglige koffeininntaket. Var et par ganger jeg gikk over (med ca 25 %), og tenkte at det ville gå helt fint.

Anonymkode: c3bb7...30a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer nok til å være ganske restriktiv (jeg er prøver, og ikke gravid enda), men prøver nå å legge om til å spise som gravid for at det ikke blir en brå overgang. Jeg spiser salami nesten hver dag, så det er jo noe jeg må slutte med. Mest av alt så er jeg veeeldig glad i kaffe, så jeg prøver å avvenne dette med å erstatte med en del koffeinfri kaffe. Har hørt gravide kan miste totalt lysten på kaffe plutselig, så håper egentlig at det skjer meg😂

Anonymkode: 38652...dbd

Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (3 timer siden):

Kvinner i land som Italia, Hellas og Spania har som regel allerede hatt toksoplasmose som ung, og er derfor immune når de blir gravide. De kan da bare spise spekeskinke, salat og røde biffer.

Det er MYE mer toxoplasmose som sirkulerer i disse landene, og de fleste har hatt infeksjonen tidlig i livet.

Jeg vet ikke om de tar blodprøve og sjekker om de har antistoffer når de blir gravide der, men det var vanlig å sjekke her i Norge tidligere. De har sluttet nå, av en eller annen grunn, men jeg fikk ta den når jeg spurte når jeg ble gravid i fjor 😄

Er det så enkelt å la seg smitte før en blir gravid? For det er vel ikke spesielt farlig å ha det?

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Er det så enkelt å la seg smitte før en blir gravid? For det er vel ikke spesielt farlig å ha det?

Jeg er toxo pos og lever som normalt med det. Ble oppdaget da jeg tok svangerskapsprøvene. Vet ikke når jeg ble smittet. Det er 20 år siden. 

Anonymkode: 7e75e...7a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange år siden jeg var gravid, men det jeg holdt meg unna var spekemat og alkohol,og sluttet selvfølgelig å røyke. Stekte biffen godt og lot mannen tømme kattedoen. (Liker ikke kaffe eller muggoster,og spiser ikke rå fisk)

Absolutt ikke hysterisk,men greit å følge anbefalingene,syns jeg. 

Husk at dette er bare noen mnd i et helt liv,når ungen er født kan du kose deg med hva du vil! 

Anonymkode: 4fe28...4b2

AnonymBruker
Skrevet
On 7/22/2023 at 2:32 PM, Brunello said:

Vi er i Italia hvert år. Legger merke til at gravide der spiser spekeskinke og blodige biffer. Mange tar seg også et glass vin. 
Da kona var gravid ba hun om well done biff. Fikk en som var medium. Kelneren mente den var well done og skjønte ikke problemet.

Rart det er så ulikt.

I Italia har nok de fleste hatt toxo, så der er ikke det et problem på samme måte

Anonymkode: c46ae...482

AnonymBruker
Skrevet

Droppet så klart alkohol, og røyker gjør jeg uansett ikke. Spiste lite spekemat og roastbiff, men droppet det ikke helt. Ellers enn det både spiste jeg og drakk som jeg pleide før graviditet - kaffe, cola, medium stekt biff og det hendte seg jeg glemte å vaske alt av grønnsaker også, selv om jeg vanligvis er flink til det. 

Født to friske barn, med normal vekt, til termin, så tydeligvis gått veldig fint 👍🏻

Anonymkode: cc5dc...214

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er toxo pos og lever som normalt med det. Ble oppdaget da jeg tok svangerskapsprøvene. Vet ikke når jeg ble smittet. Det er 20 år siden. 

Anonymkode: 7e75e...7a5

Jeg fant også ut at jeg hadde hatt toxo og var inmmun når jeg tok prøver i mitt første svangerskap. Aner ikke når jeg hadde det, men syns i grunn at det var ganske greit å være immun mot det nå :) 

AnonymBruker
Skrevet

Likte ikke mye av det farlige uansett, oster og spekemat bla. Spiser det aldri ellers uansett.

Anonymkode: 31208...a0e

AnonymBruker
Skrevet

Sett bort i fra svangerskapet så skjønner jeg ikke at folk putter pepsi max i seg.... selv i "lav-iq-land" vet folk bedre enn å hive i seg noe sånt. 

Anonymkode: 796e7...1b0

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja selvsagt. Det er ikke poenget. Poenget er at vi er mange som har reist mye til disse landene uten å bli smittet. Og når en da reiser og er gravid og tar mye mer hensyn enn en normalt har gjort pga dette så er det ikke slik at en FÅR toxo av å reise til syden uansett. 

Men poenget opprinnelig var ikke risiko for ferierende fra Norge, men at de som bor i disse landene sannsynligvis har hatt toxo (og kanskje fått det testet hos lege) og derfor kan man i større grad observere at de er gravide men spiser mat som potensielt har toxo i seg som rått kjøtt osv (som noen skrev at de stadig observerte. Observant forøvrig, jeg har aldri noen gang observert eller tenkt over hva en gravid har spist noe sted...). Fordi de er immune og ikke trenger å passe på dette. 

Anonymkode: 8ffd9...86f

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Litt morsomt med gravide som er så nøye på alt, og med en gang ungen begynner å spise vanlig kost, er det omtrent ingen som bryr seg om å følge kostrådene...

Anonymkode: bb31e...62a

Ser ofte dette påpekes i sånne tråder men min høyst personlige observasjon er at de som var nøye i svangerskapet også er nøye med babys kosthold, og omvendt. Kun basert på meg og min omgangskrets såklart. 

Anonymkode: 8ffd9...86f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nøye på å følge retningslinjene, og ble egentlig overrasket over hvor opptatt jeg ble av det. Altså, jeg tenker de er der av en grunn, men at det skal veldig mye til at det gjør noe skade å overskride dem i noen tilfeller. Jeg ble f.eks. så strikt at da jeg fikk voldsomt lyst på et rundstykke med røkelaks på en kafé, klarte jeg ikke å kjøpe og spise det fordi jeg ikke visste hvor lenge røkelaksen hadde vært åpnet (det så veldig ferskt og fint ut). Fornuftsmessig tenker jeg at jeg fint kunne spist den, men det gikk bare ikke. 

Men jeg spiste vanlig skinkepålegg, og jeg gikk og kjøpte ei pakke røkelaks åpnet den selv og spiste opp alt med en gang etter den overnevnte kaféturen. Jeg drakk ikke kaffe eller lettbrus som jeg egentlig elsker, men det skyldtes hovedsaklig at jeg fikk avsmak på det, og det kjentes som den avsmaken var kroppen min som ba meg ligge unna. 

Anonymkode: b53db...02b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...