AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #21 Skrevet 22. juli 2023 Lik som deg. Klarer holde meg i 10 mnd liksom, ser ikke poenget ta sjansen😉 Anonymkode: a6b69...29b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #22 Skrevet 22. juli 2023 Jeg var ekstremt nøye i første graviditet. Men mistet dessverre begge fostre. Nå i andre har jeg kapitulert… Har slitt med hyperemesis under begge graviditeter, og har tatt vanvittig mye medisiner mot det. Legene på sykehuset sa det var helt trygt, og da sprakk lissom prinsippet mitt omnå ikke ta då mye som en paracet. Og for å få i meg noe har jeg ikke spist veldig sunt, og jeg har knapt vært ute av sofaen siden januar. Da kvalmen ga seg fikk jeg bekkenløsning. Så har lissom gitt opp å følge alle råd til punkt og prikke, men gjør en innsats for å få i meg grønnsaker og frukt osv. Jeg drikker nok mer enn en liter pepsi max om dagen, og jeg spiser litt spekeskinke. Og får nok i meg lutt mye sukker… Det er de tingene jeg ikke er så stolt av. Men jeg leste at spekemat er så salt at bakteriene man er redd for ikke utgjør noen fare. Er det laget i Norge er det dessuten veldig trygt uansett. Anonymkode: c20de...0cd 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #23 Skrevet 22. juli 2023 For en som er så nøye er det ganske spesielt å utsette ungen din for aspartam Anonymkode: d9090...444 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #24 Skrevet 22. juli 2023 Jeg følger retningslinjene veldig nøye, og sikkert for nøye også. Har hatt en tendens til å overtenke det i dette svangerskapet, og det er nok verken bra for meg eller gagner babyen i magen heller, så jobber med megselv for å slappe av litt. Retningslinjene følger jeg, men også slitt med å tenke over alt som kanskje er farlig/jeg har hørt/lest/tror/føler. For en som meg ble det ganske slitsomt å være på hyttetur med perifer familie i sommer og dele kjøleskap med disse, da de ikke er av de mest hygieniske og renslige, og de hadde minst 2 kvelder med spekemat, ost og vin i løpet av uka, og jeg måtte tåle at dette ble stappa inn i kjøleskapet ved min trygge mat . Da sleit jeg. Anonymkode: 892b3...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #25 Skrevet 23. juli 2023 Jeg fulgte retningslinjene til Helsenorge, og så på det som en selvfølge. Men var ikke strengere enn jeg "måtte". Anonymkode: a23fe...668 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #26 Skrevet 23. juli 2023 Jeg var ganske avslappa. Spiste røkt laks og rødt kjøtt en gang da jeg var gravid. Disse rådene er litt det samme som å bruke hjelm.. For de aller fleste skjer det ingen ulykker, men man bruker det i tilfelle, fordi det er en risiko. Anonymkode: 35d6e...fdf 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #27 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg føler gravide er så forskjellige. Noen spiser det meste, og tar ikke retningslinjene så tungt. Selv er jeg livredd for å spise listeria eller taxoplasmosme eller få i meg for mye koffein f.eks. Spiser ikke skinkepålegg, varmebehandler alt av salatkjøtt, spiser ikke lenger mat fra varmedisken på butikken til lunsj av frykt for at maten har bakterier, drikker ingenting kaffe og max 1 boks 0,33 med Pepsi max om dagen. Vasker alt mange ganger, og er generelt skeptisk til å spise mat f.eks. på restaurant siden jeg ikke vet hvor godt de har vasket salaten osv. Jeg skjønner at jeg er litt over-paranoid. Andre som er i samme bås, eller er dere mye mer avslappa enn meg? Anonymkode: 43542...e72 Eh nei… Holdt meg unna spekemat og typisk «nei mat» Ellers spiste jeg som vanlig, både hjemme og ute. Sushi kjøpte jeg fersk, drakk iskaffe hver dag og Pepsi Max. Spiste også litt lakris Anonymkode: f97a0...762
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #28 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var ganske avslappa. Spiste røkt laks og rødt kjøtt en gang da jeg var gravid. Disse rådene er litt det samme som å bruke hjelm.. For de aller fleste skjer det ingen ulykker, men man bruker det i tilfelle, fordi det er en risiko. Anonymkode: 35d6e...fdf Røkt laks og rødt kjøtt kan man da fint spise som gravid 🫢 Anonymkode: f97a0...762 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #29 Skrevet 23. juli 2023 Kutta litt ned på kaffen. Ellers har jeg levd og spist som normalt i alle svangerskapene mine. Slik som de fleste her jeg bor gjør😊 Anonymkode: db100...f09
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #30 Skrevet 23. juli 2023 Som vegetarianer har jeg egentlig ikke trengt å gjøre de store endringene. Å vaske frukt og grønnsaker er en selvfølge. I landet vi bor i har de dog strengere anbefalinger enn i Norge (unngå sesamfrø, gresskarfrø, og chiafrø, blant annet) og de lemper jeg en del på. Her skal man også unngå alle former for sushi, og jeg ble nektet servering da jeg prøvde å bryte den anbefalingen 🙈 Anonymkode: 2716b...9c8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #31 Skrevet 23. juli 2023 Ikke veldig nøye. Spiser nyåpnet laks. Spekemat (og kanskje ost) på pizza og ostesmørbrød. Åpner mannen en øl tar jeg en slurk eller to. Koser meg på restaurant. Skulle jeg synes deler av kjøttet er for rått, lar jeg det bare ligge igjen på tallerken. Vært på reiser som gravid, blant annet marocco. Ingen problem med mat, mye vegetar der og siden det er et muslimsk land hadde de gode alkoholfritt på utestedene. Synes det er veldig få ting på nei lista. Så det å spise som gravid er ikke noe problem for meg. Anonymkode: aaabe...134 1
Arkana Skrevet 23. juli 2023 #32 Skrevet 23. juli 2023 (endret) Jeg var ganske avslappet når det gjaldt mat (spiste både spekemat og myke oster i alle fall). Jeg tenker litt at ulike land jo har ulike anbefalinger og at det ikke er noen grunn til at akkurat de norske er de riktigste mens de som har andre anbefalinger tar feil. Når det er sagt tenker jeg også at det er graderinger her. Jeg synes ikke det er greit å drikke alkohol som gravid, men synes også det er spesielt å være hysterisk redd for å spise noe som helst på nei-listen eller være engstelig fordi man har drukket et glass Pepsi Max for mye. Litt sunn fornuft kommer man langt med. Endret 23. juli 2023 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #33 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du mener oppriktig man skal tenke «Ja, det var den lille biten brie jeg smakte på som gjør at barnet mitt får kreft»? Anonymkode: f9ccf...048 Jeg skrev til en person som nesten trosset rådene og stappet i seg alt mulig drit. Det var ikke snakke om en liten bit. Anonymkode: a9d49...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #34 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som vegetarianer har jeg egentlig ikke trengt å gjøre de store endringene. Å vaske frukt og grønnsaker er en selvfølge. I landet vi bor i har de dog strengere anbefalinger enn i Norge (unngå sesamfrø, gresskarfrø, og chiafrø, blant annet) og de lemper jeg en del på. Her skal man også unngå alle former for sushi, og jeg ble nektet servering da jeg prøvde å bryte den anbefalingen 🙈 Anonymkode: 2716b...9c8 ??? Så rart! https://ayoubs.ca/blogs/news/seeds-pregnant-women-should-eat Anonymkode: a9d49...d4e
Sillymilly Skrevet 23. juli 2023 #35 Skrevet 23. juli 2023 (endret) Holder meg borte fra alkohol, spiser kun well done kjøtt og holder meg borte fra spekemat( bortsett på pizza, men da blir den varmebehandlet) Myke oster liker jeg ikke uansett, så bruker kun Tine kremost og vanlig hvitost til ost og kjeks. Endret 23. juli 2023 av Sillymilly 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #36 Skrevet 23. juli 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Røkt laks og rødt kjøtt kan man da fint spise som gravid 🫢 Anonymkode: f97a0...762 Ja, jeg skrev jo at jeg spiste det. Men dette er matvarer mange styrer unna. En kollega av meg sluttet helt å drikke kaffe, selv om man fint kan drikke en liten kopp eller to hver dag. Jeg drakk kaffe hver dag. Anonymkode: 35d6e...fdf
sommerfugl154 Skrevet 24. juli 2023 #37 Skrevet 24. juli 2023 Ungen har det ikke bra hvis mor stresser heller. Angsthormoner og stresshormoner kan nok være vel så skadelig. Tenker man kan holde seg de mest utbredte rådene og ellers spise og kose seg. Dvs. ikke spekeskinke, rødt kjøtt, uvaskede grønnsaker, myke oster, alkohol og mye koffein. Hvorfor skal man holde seg unna flere matvarer enn dette egentlig? Det er vel strengt tatt bare hysteri. Samme med å være redd for at «trygg mat» har vært i nærheten av «utrygg mat». Bakterier hopper ikke over på ting i nærheten på den måten Jeg er på ferie i Hellas og koser meg! Spiser is, drikker milkshake, bader og spiser litt agurk, oppskjært frukt, tomat, cola og iste. 200mg coffein er jo endel egentlig når en 0,5 med cola inneholder 50mg 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #38 Skrevet 24. juli 2023 Litt morsomt med gravide som er så nøye på alt, og med en gang ungen begynner å spise vanlig kost, er det omtrent ingen som bryr seg om å følge kostrådene... Anonymkode: bb31e...62a 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 24. juli 2023 #39 Skrevet 24. juli 2023 Brunello skrev (På 22.7.2023 den 14.32): Vi er i Italia hvert år. Legger merke til at gravide der spiser spekeskinke og blodige biffer. Mange tar seg også et glass vin. Da kona var gravid ba hun om well done biff. Fikk en som var medium. Kelneren mente den var well done og skjønte ikke problemet. Rart det er så ulikt. Kvinner i land som Italia, Hellas og Spania har som regel allerede hatt toksoplasmose som ung, og er derfor immune når de blir gravide. De kan da bare spise spekeskinke, salat og røde biffer. Det er MYE mer toxoplasmose som sirkulerer i disse landene, og de fleste har hatt infeksjonen tidlig i livet. Jeg vet ikke om de tar blodprøve og sjekker om de har antistoffer når de blir gravide der, men det var vanlig å sjekke her i Norge tidligere. De har sluttet nå, av en eller annen grunn, men jeg fikk ta den når jeg spurte når jeg ble gravid i fjor 😄 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #40 Skrevet 24. juli 2023 Kvinne87Rogaland skrev (Akkurat nå): Kvinner i land som Italia, Hellas og Spania har som regel allerede hatt toksoplasmose som ung, og er derfor immune når de blir gravide. De kan da bare spise spekeskinke, salat og røde biffer. Det er MYE mer toxoplasmose som sirkulerer i disse landene, og de fleste har hatt infeksjonen tidlig i livet. Jeg vet ikke om de tar blodprøve og sjekker om de har antistoffer når de blir gravide der, men det var vanlig å sjekke her i Norge tidligere. De har sluttet nå, av en eller annen grunn, men jeg fikk ta den når jeg spurte når jeg ble gravid i fjor 😄 De tok toxoplasmose på meg både forrige svangerskap og for noen uker siden, uten at jeg spurte om det! Anonymkode: f9ccf...048
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå