AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #1 Skrevet 22. juli 2023 Jeg føler gravide er så forskjellige. Noen spiser det meste, og tar ikke retningslinjene så tungt. Selv er jeg livredd for å spise listeria eller taxoplasmosme eller få i meg for mye koffein f.eks. Spiser ikke skinkepålegg, varmebehandler alt av salatkjøtt, spiser ikke lenger mat fra varmedisken på butikken til lunsj av frykt for at maten har bakterier, drikker ingenting kaffe og max 1 boks 0,33 med Pepsi max om dagen. Vasker alt mange ganger, og er generelt skeptisk til å spise mat f.eks. på restaurant siden jeg ikke vet hvor godt de har vasket salaten osv. Jeg skjønner at jeg er litt over-paranoid. Andre som er i samme bås, eller er dere mye mer avslappa enn meg? Anonymkode: 43542...e72
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #2 Skrevet 22. juli 2023 Jeg fulgte alle retningslinjene strengt:) Var litt mer restriktiv med koffein enn de sier men kuttet ikke helt. Vasket sikkert grønnsaker osv ekstra nøye. Syntes egentlig det var enkelt og følte at jeg var avslappet rundt mat likevel, det var ikke noe stress som mange fremstiller det som. Eneste som var litt kjipt var å kutte ned mitt vanlige høye koffeininntak og at jeg ikke kunne drikke alkohol. Anonymkode: 8ffd9...86f 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #3 Skrevet 22. juli 2023 Jeg spiser som vanlig med unntak av det som er «nei-mat». Drikker kaffe. Drikker cola. Alt med måte. Hadde aldri tenkt på at jeg ikke skulle spise ute pga vasking av salat i Norge. Anonymkode: f9ccf...048 11
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 TS, er du like nøye når det gjelder personlig pleie, dvs. hudpleie? Til og med sjampo har ofte parfymer og andre kjemikaler (parabener osv) som kan være hormonforstyrrende. Disse gir ikke den type åpenbare problemer som for eksempel toksoplasmose-infeksjon, men konsekvensene kan være dramatiske på sikt (tenk for eksempel fertilitet hos gutter). Også andre vaskemidler kan være skadelige, det er gjerne kombinasjon av ulike kjemikaler som kan være uheldig. Litt overrasket at du sier at du er såpass nøye, men drikker brus som inneholder kunstige søtstoffer. Det ville jeg holdt unna, til og med WHO innrømmer nå (endelig) at det kan være kreftfremkallende. Kan være nyttig å tenke litt bredere enn bare mat. Anonymkode: 45396...955 4 5
KristinF Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 Hahaha uff det må være slitsomt??? Da jeg var gravid gjorde og spiste jeg alt som liksom ikke var anbefalt. Også når baby kom, gjorde alt som ikke var anbefalt liksom. Fanden meg så har det gått bra også. Sånt overparanoidskap orker jeg ikke, har verken tid eller energi til det. Ikke orker jeg å framstå som en slik person heller. 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg føler gravide er så forskjellige. Noen spiser det meste, og tar ikke retningslinjene så tungt. Selv er jeg livredd for å spise listeria eller taxoplasmosme eller få i meg for mye koffein f.eks. Spiser ikke skinkepålegg, varmebehandler alt av salatkjøtt, spiser ikke lenger mat fra varmedisken på butikken til lunsj av frykt for at maten har bakterier, drikker ingenting kaffe og max 1 boks 0,33 med Pepsi max om dagen. Vasker alt mange ganger, og er generelt skeptisk til å spise mat f.eks. på restaurant siden jeg ikke vet hvor godt de har vasket salaten osv. Jeg skjønner at jeg er litt over-paranoid. Andre som er i samme bås, eller er dere mye mer avslappa enn meg? Anonymkode: 43542...e72 Jeg kuttet ut koffein, ikke-økologiske melkeprodukter, ultraprosessert kjøtt (kun "rent" økologisk kjøtt kanskje en gang i uken), alle produkter med parfymer, kunstige søtstoffer bruker jeg aldri uansett, prøver å unngå mat som er pakket i plast (ja, det er nesten umulig), skaffet en luftrenser... Av frukt og grønnsaker spiser jeg kun økologisk. Alkohol er selvfølgelig ikke aktuelt. Anonymkode: 45396...955 1
KristinF Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kuttet ut koffein, ikke-økologiske melkeprodukter, ultraprosessert kjøtt (kun "rent" økologisk kjøtt kanskje en gang i uken), alle produkter med parfymer, kunstige søtstoffer bruker jeg aldri uansett, prøver å unngå mat som er pakket i plast (ja, det er nesten umulig), skaffet en luftrenser... Av frukt og grønnsaker spiser jeg kun økologisk. Alkohol er selvfølgelig ikke aktuelt. Anonymkode: 45396...955 Bare for å gå over til et «vanlig» liv etterpå. Tro meg, ungen din kommer til å spise grandis og spise godteri med en helmasse e- stoffer når hen kommer til. 100%. 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): TS, er du like nøye når det gjelder personlig pleie, dvs. hudpleie? Til og med sjampo har ofte parfymer og andre kjemikaler (parabener osv) som kan være hormonforstyrrende. Disse gir ikke den type åpenbare problemer som for eksempel toksoplasmose-infeksjon, men konsekvensene kan være dramatiske på sikt (tenk for eksempel fertilitet hos gutter). Også andre vaskemidler kan være skadelige, det er gjerne kombinasjon av ulike kjemikaler som kan være uheldig. Litt overrasket at du sier at du er såpass nøye, men drikker brus som inneholder kunstige søtstoffer. Det ville jeg holdt unna, til og med WHO innrømmer nå (endelig) at det kan være kreftfremkallende. Kan være nyttig å tenke litt bredere enn bare mat. Anonymkode: 45396...955 Jeg er ganske opptatt av kjemikalier ja, men det var jeg før jeg ble gravid. Bruker nesten ingen produkter, og har et veldig "naturlig" forhold til hud, hår, pleie, osv. Jo mindre jo bedre for min del. Anonymkode: 43542...e72 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 35 minutter siden, KristinF said: Hahaha uff det må være slitsomt??? Da jeg var gravid gjorde og spiste jeg alt som liksom ikke var anbefalt. Også når baby kom, gjorde alt som ikke var anbefalt liksom. Fanden meg så har det gått bra også. Sånt overparanoidskap orker jeg ikke, har verken tid eller energi til det. Ikke orker jeg å framstå som en slik person heller. Synes alltid sånne svar er så rare. Det kostet meg hverken tid eller energi å droppe spekemat, alkohol osv i graviditeten. Heller ikke å følge anbefalinger fra fagfolk når ungen kom.. Og hva mener du egentlig med "sånn person"? Mener du at du er en bedre person som bare gjorde som du ville og ikke gadd sjekke hva som kan være lurt/tryggere/bra for barnet? Litt nedlatende holdning til andre mennesker synes jeg. Tror også det er mer stress å gå gjennom SA eller få barn med misdannelser enn å droppe noen mat og drikkevarer en stund men det er min overparanoide holdning da 😊 Anonymkode: 8ffd9...86f 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 Jeg er ganske avslappet vil jeg si 😊 Spiser vanlig skinke, røkelaks hvis den nettopp er åpnet, salat og annet. Drikker litt kaffe, men har sjelden lyst på det nå. Holder meg selvsagt unna salami, spekeskinke, oster som ikke anbefales og alkohol. I andre land som feks Danmark har jeg hørt at de spiser spekeskinke og upasteuriserte myke oster, så rådene som er i Norge, er jo fra før av nokså føre-var. Hvorfor ikke spise vanlig skinke, liksom? Spesielt når den nettopp er åpna er det jo ikke farlig. Jeg tror du har det bedre om du kan slappe av litt. Når det gjelder restauranter tror jeg de har god hygiene så lenge du går på et skikkelig sted. Her bør du stole på dem, kanskje lettere for meg å si da jeg har cøliaki og bare må stole på at de ikke forurenser maten med gluten... Så jeg har litt mer trening i det 😅 Du burde lese boka til Carina Saunders, hørte i en podkast at hun skrev om hvordan sjansen er statistisk sett for sykdom/bakterier. Selv om man spiser "uren" mat er sjansen fortsatt liten for å bli syk. Derfor bedre å ikke stresse så mye med maten i så mange måneder. Mat er i alle fall trivsel for meg, og det gir meg bedre livskvalitet at jeg kan spise det meste som før i stedet for å begrense meg unødvendig. Anonymkode: 32ad6...406 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Kjøttpålegg spiser jeg (ikke spekemat/ salami). Ellers dropper jeg det som ikke er anbefalt. Orker ikke unngå ting som ikke spesifikt er frarådet. Unntaket er koffein for det drikker jeg ikke til vanlig uansett. Restauranter stoler jeg på ang salat og slikt. Anonymkode: aa4b3...61a 1
Brunello Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 Vi er i Italia hvert år. Legger merke til at gravide der spiser spekeskinke og blodige biffer. Mange tar seg også et glass vin. Da kona var gravid ba hun om well done biff. Fikk en som var medium. Kelneren mente den var well done og skjønte ikke problemet. Rart det er så ulikt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 Er nok litt slapphendt. Spiser ikke det som er anbefalt å ikke spise som spekemat osv.. men spiser pålegg som ikke har vært åpnet i mange dager, kjøper salat i salatbaren osv.. og har nok enkelte dager drukket mer enn 200 mg koffein også🙈 Anonymkode: b28c8...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 Jeg var veldig nøye, spiste ikke kjøttpålegg som ikke var nyåpnet og godt innenfor holdbarhetsdato, ingen av nei matvarene ,vasket grønnsaker og frukt nøye og spiste aldri noe ute som kunne være tvilsomt. Selv om det er svært lite sannsynlig å bli smittet av listeria eller toxoplasmose selv om man ikke følger rådene fra helsedirektoratet så er kan konsekvensene være så store for barnet at jeg ikke ville ta sjansen på det. For å si det brutalt; at jeg har lyst på spekeskinke er ikke verdt at barnet mitt får alvorlige skader. Så jeg holdt meg unna det for å være sikker og fordi jeg ikke ville klart å leve med den dårlige samvittigheten hvis jeg hadde gjort noe jeg visste jeg ikke burde som endte opp med å skade barnet mitt. Kall meg gjerne hysterisk, det lever jeg fint med. For meg var det ikke noe offer å være forsiktig med matvarer de få månedene av livet. Anonymkode: ca98b...c96 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 KristinF skrev (3 timer siden): Hahaha uff det må være slitsomt??? Da jeg var gravid gjorde og spiste jeg alt som liksom ikke var anbefalt. Også når baby kom, gjorde alt som ikke var anbefalt liksom. Fanden meg så har det gått bra også. Sånt overparanoidskap orker jeg ikke, har verken tid eller energi til det. Ikke orker jeg å framstå som en slik person heller. Du ville ikke fremstå som en "sånn" person, som gjorde det du kunne for å føde en frisk baby med gode forutsetninger i livet. Ok, deg om det. Meget spesielt for meg, men vi er alle forskjellige. Tydeligvis veldig forskjellige. Jeg ønsker å fremstå opplyst og som en som bryr meg om barnets helse. Så derfor gjør jeg det jeg kan for å være en slik person også. Det er null stress for meg å tenke litt over hvordan jeg lever livet. Det er virkelig ikke mye som skal til. Aner ikke hvor gammelt barnet ditt er, men mulig det har gått fint hittil, før det slår ut i ADHD, depresjoner, angst, eller andre psykiske ting senere i livet til barnet. Eller kreft, ME, og andre ting fysiske plager. Anonymkode: a9d49...d4e 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du ville ikke fremstå som en "sånn" person, som gjorde det du kunne for å føde en frisk baby med gode forutsetninger i livet. Ok, deg om det. Meget spesielt for meg, men vi er alle forskjellige. Tydeligvis veldig forskjellige. Jeg ønsker å fremstå opplyst og som en som bryr meg om barnets helse. Så derfor gjør jeg det jeg kan for å være en slik person også. Det er null stress for meg å tenke litt over hvordan jeg lever livet. Det er virkelig ikke mye som skal til. Aner ikke hvor gammelt barnet ditt er, men mulig det har gått fint hittil, før det slår ut i ADHD, depresjoner, angst, eller andre psykiske ting senere i livet til barnet. Eller kreft, ME, og andre ting fysiske plager. Anonymkode: a9d49...d4e Du mener oppriktig man skal tenke «Ja, det var den lille biten brie jeg smakte på som gjør at barnet mitt får kreft»? Anonymkode: f9ccf...048 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg føler gravide er så forskjellige. Noen spiser det meste, og tar ikke retningslinjene så tungt. Selv er jeg livredd for å spise listeria eller taxoplasmosme eller få i meg for mye koffein f.eks. Spiser ikke skinkepålegg, varmebehandler alt av salatkjøtt, spiser ikke lenger mat fra varmedisken på butikken til lunsj av frykt for at maten har bakterier, drikker ingenting kaffe og max 1 boks 0,33 med Pepsi max om dagen. Vasker alt mange ganger, og er generelt skeptisk til å spise mat f.eks. på restaurant siden jeg ikke vet hvor godt de har vasket salaten osv. Jeg skjønner at jeg er litt over-paranoid. Andre som er i samme bås, eller er dere mye mer avslappa enn meg? Anonymkode: 43542...e72 Jeg var helt ekstrem. Spiste ikke hos andre uten at jeg hadde kontroll, sa ofte nei da jeg ble invitert, spiste aldri ute. Kokte i hel grønnsaker, og tok vekk skall på frukt osv. spiste til slutt kun fisk, godt stekt. Nesten ingenting kjøtt. Var livredd for å gjør ungen syk, JEG ble syk av å holde på sånn. Trodde jeg gjorde alt for at jeg skulle få frisk unge. Fikk en unge som ble syk. Nå går det fint. Men herregud så bortkastet. Angrer på at jeg ikke koste meg i graviditeten. Kommer aldri til å holde på sånn igjen. Kommer til følge alt det en skal gjør, men jeg var hysterisk.. 😅 Anonymkode: 30c98...e5a 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du mener oppriktig man skal tenke «Ja, det var den lille biten brie jeg smakte på som gjør at barnet mitt får kreft»? Anonymkode: f9ccf...048 Brie har ikke noe med kreftrisiko å gjøre 🙄 Men ja, det er jo veldig kjipt hvis du er uheldig og får en infeksjon fordi du ikke gadd å stramme inn litt i 9mnd. Anonymkode: 5bcff...07b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Brie har ikke noe med kreftrisiko å gjøre 🙄 Men ja, det er jo veldig kjipt hvis du er uheldig og får en infeksjon fordi du ikke gadd å stramme inn litt i 9mnd. Anonymkode: 5bcff...07b Nå tok jeg et eksempel for du listet opp mange diagnoser man skal «være ansvarlig for» i fremtiden. Mye handler om genetikk. Anonymkode: f9ccf...048 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 Takk for alle svar. Jeg spør ikke for å peke noen fingre, eller for at noe skal fremstå som "mer greit" enn det andre. Jeg er bare nysgjerrig. Jeg har enda mange måneder igjen i dette svangerskapet, så ønsker jo å kunne ha et så normalt forhold til mat og drikke som mulig, men da innenfor det som er trygt for fosteret. Anonymkode: 43542...e72 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå