Gå til innhold

Oppdaget at vår sønn på 14 har begynt å røyke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man?
Straffetiltak? Stenge bankkonto? Forsøke å overtale/motivere til å slutte?

Anonymkode: 055cf...d13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har en 14-åring råd til det lurer jeg på? 

Null toleranse her så ingenting annet enn kutt er et alternativ. Og ja, jeg har tenåringer selv. Normalt sett så jobber ikke en 14-åring så da hadde h*n heller ikke fått penger av meg til noe. En 16-åring i jobb hadde jeg ikke hatt like mye myndighet over, men 14 år, jo! 

Anonymkode: 0fa0b...296

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kast ham ut!

Anonymkode: f6dcf...782

• Nyttig 1
Skrevet

Ta en alvorsprat, ikke gi han noe peng på en stund 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville informert om farene ved røyk, vist en illustrativ film av lungene etc. Ikke gitt penger som kan brukes til det.

Når sant skal sies så vet de fleste ungdommene om hvor usunt dette er, men gjør det uansett- som de aller fleste av oss. Kanskje det bare er en fase, det viktigste er vel å ikke ta helt av med kjefting og straff. Det fører bare til at ungene trekker seg mer unna.

Anonymkode: 2c53c...d47

AnonymBruker
Skrevet

Vis han en video 

Anonymkode: 757d6...d15

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 757d6...d15

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva gjør man?

Tenker du prøver å prate med ham om det. Ikke kjeft eller gjør en stor greie av det. Bare ta det opp og prøv å finne ut hvorfor, og om det er noe du kan gjøre for å hjelpe.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La han røyke. Kjefting vil ikke få han til å slutte! Jeg begynte selv da jeg var 12, og slapp heldigvis unna sure foreldre.

Anonymkode: 858dc...9c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og noen røyker mye hele livet uten å bli syke. Min farmor på 80 år har røkt hele livet men er helt frisk. Ingen plager med røyken. Er det flaks /uflaks. Bra gener? Sterkere kropp? 

Anonymkode: 3e993...447

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og noen røyker mye hele livet uten å bli syke. Min farmor på 80 år har røkt hele livet men er helt frisk. Ingen plager med røyken. Er det flaks /uflaks. Bra gener? Sterkere kropp? 

Røyk øker risikoen for ulike ting, men det betyr ikke at alle vil rammes. Men dette er uansett irrelevant da det ikke er ønskelig at et barn røyker generelt.

Endret av jabx
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor får han penger fra? Min får 100 kr i uken i lommepenger og jeg ser alt som kommer inn og ut av kontoen 

Anonymkode: debe6...2bf

Skrevet

Sett ham ned og forklar at røyking kan føre til kortere vekst slik at han ikke blir like høy som kameratene, samt kan gi ham problemer med potensen. Forklar gjerne i detalj og med plansjer og bilder og sånt, og hint til at hver gang mamma ser/hører at han har røyket så må dere nesten ta den samme alvorspraten en gang til. En VELDIG flau en.

(Og ikke gi ham tilgang til penger, så begrenser det seg antagelig selv. Du får være med på butikken og styre innkjøpene hans en periode.)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stefar som lærte meg en skikkelig lekse når det kom til røyk når jeg var 14-16år. 35 nå.

De kjeftet aldri eller skulle komme med ditt og datten av skremselspropaganda. Men de spurte ca hvor mange røyk om dagen og de gjerne skulle sett at jeg sluttet. 

Spol 4-5 mnd frem i tid. Stefar kommer hjem med den feteste supermotard mopeden jeg noen gang har sett. Alt inni meg skrek at den må jo være til meg. Ingen andre i familien som kjører moped. 

Men selvfølgelig var ikke den til meg. Stefar sa til meg at han hadde spart 60,- om dagen. Ca det samme det kostet å røyke en pakke om dagen. Fordi han hadde lyst på ny leke til seg selv. Da gikk det opp for meg. Se på det jeg kan kjøpe hvis jeg bare sparer de pengene. 

Anonymkode: 1d5c8...a7b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om det var meningen vi skulle røyke - hadde vi vel blitt født med skorstein på hodet..

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør man?

Hvorfor han pengene fra? 

Anonymkode: 55362...4da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor han pengene fra? 

Hvor*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så du synes det er helt greit å røyke som 14 åring?

• Nyttig 2
Skrevet
Veggdyret skrev (3 minutter siden):

Sett ham ned og forklar at røyking kan føre til kortere vekst slik at han ikke blir like høy som kameratene, samt kan gi ham problemer med potensen. Forklar gjerne i detalj og med plansjer og bilder og sånt, og hint til at hver gang mamma ser/hører at han har røyket så må dere nesten ta den samme alvorspraten en gang til. En VELDIG flau en.

(Og ikke gi ham tilgang til penger, så begrenser det seg antagelig selv. Du får være med på butikken og styre innkjøpene hans en periode.)

Tviler på at han klarer å få kjøpt selv dersom han ikke ha skjegg eller ser ut som han er over 18.... Han har nok eldre "venner", så å handle sammen med han hjelper ikke. Ta fra han penger kan være en løsning, med fare for at han får tak i penger på ulovilg vis.

Alvorsprat uten for streng tone er kanskje løsnigen. Fortell han at røyking er 90-talls eller gammeldags. Det er ikke trendy og tøft lenger.

Her hadde vi en tenåring som trodde e-sigarett var kult, helt til han fikk korona og skjønte/erfarte at det ikke var bra.....

Det farligste er å skremme han fra å snakke sammen med deg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...