Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Takk for svar. Ja, det er frokosten jeg sliter mest med også! Spiste du «vanlig gulost» - type edamer eller holdt du deg unna det også? Heldigvis er de gode på pizza her 🙏

Anonymkode: d651d...c6a

Du kan spise vanlig hvitost! 

Anonymkode: 0d8d5...5e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tuller du, eller? Vi var to uker på Sicilia da jeg var 7 mnd på vei, og det var jo nesten ingen ting jeg ikke kunne spise..! Holdt meg selvsagt unna alkohol og spekeskinker, men unntatt det er jo alt helt ok for gravide. Alt som er varmebehandlet er helt ufarlig. Salat er sikkert litt mer risikabelt mtp toxoplasmose, men jeg har hatt katt hele livet, så det er jeg rimelig trygg på at jeg uansett allerede har hatt.

Anonymkode: 5e1d2...0bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tuller du, eller? Vi var to uker på Sicilia da jeg var 7 mnd på vei, og det var jo nesten ingen ting jeg ikke kunne spise..! Holdt meg selvsagt unna alkohol og spekeskinker, men unntatt det er jo alt helt ok for gravide. Alt som er varmebehandlet er helt ufarlig. Salat er sikkert litt mer risikabelt mtp toxoplasmose, men jeg har hatt katt hele livet, så det er jeg rimelig trygg på at jeg uansett allerede har hatt.

Det burde de testet deg for når de tok blodprøver? Jeg har bodd med katt hele livet og har ikke hatt toxoplasmose (til min store overraskelse). 

Anonymkode: 6e7fb...89c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemet er som jeg har skrevet at ting er veldig dårlig merket her og derfor blir jeg usikker. Noen av meieriproduktene er merket pasteurisert, mens annet som activia Youghurt er ikke merket. Det samme gjelder gulost. Enkelte (ganske få) pakker er merket, mens de fleste er ikke det. Har forsøkt å få et svar fra de lokale her, men de har ikke noe godt svar de heller og da blir jeg redd for å spise noe som ikke er pasteurisert. Har du noen forklaring ettersom du spiste det meste? Det er ting som ikke er varmebehandlet jeg er bekymret for. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Problemet er som jeg har skrevet at ting er veldig dårlig merket her og derfor blir jeg usikker. Noen av meieriproduktene er merket pasteurisert, mens annet som activia Youghurt er ikke merket. Det samme gjelder gulost. Enkelte (ganske få) pakker er merket, mens de fleste er ikke det. Har forsøkt å få et svar fra de lokale her, men de har ikke noe godt svar de heller og da blir jeg redd for å spise noe som ikke er pasteurisert. Har du noen forklaring ettersom du spiste det meste? Det er ting som ikke er varmebehandlet jeg er bekymret for. 

Så lenge det er stekt/kokt spiller det jo ingen rolle om det opprinnelig er upasteurisert eller ei..! Pasteurisering vil si at melk varmes opp til over kokepunktet slik at alle bakterier etc dreepes. Upasteurisert ost kan dermed fortsatt inneholde bakterier, siden den ikke er varmet opp til over kokepunktet. Og det er jo også grunnen til at den ikke skal spises av gravide.

Er osten derimot brukt på pizza (som i Italia alltid stekes i stenovn, og denne holder alltid 4-500 grader) eller i en saus som er kokt (som selvsagt alle pastasauser er), er jo melkeproduktet blitt varmebehandlet på akkurat samme måte som om det var blir pasteurisert  - dvs varmet opp til over kokepunktet. Da er det helt uinteressant om den opprinnelig var pasteurisert eller ei - alle bakterier som kan ha vært tilstede, er uansett drept i tilberedingen.

Hvis du ser deg litt rundt, vil du også oppdage at alle gravide i Italia spiser pizza, kokte pastasauser etc - nettopp fordi dette er helt ufarlig. Alt som er varmet opp til over 100 grader over litt tid er helt uproblematisk for gravide å spise.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har hatt katter i alle år, og tar kattedoen jevnlig. Jeg har hage jeg steller i. Og jeg har reist verden rundt og spist alt mulig rart av mat.

Overraskelsen var derfor stor da jeg var toxo-negativ. 

Anonymkode: a01fa...89c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Problemet er at det er ganske få frokost/lunsj alternativer hvis jeg ikke kan spise noe meieriprodukter. Stort sett all skinken her er speket som jeg også skal holde meg unna. Man skal heller ikke spise rå frukt som man ikke kan vaske selv og da er det ikke så fryktelig mange alternativer igjen. 

På et skikkelig sted ville jeg stolt på oppskåret frukt og grønnsaker som trygg mat. 

Ellers er det sikkert diverse retter av egg å velge i? En croissant. Varianter av fisk, og trygge skinker. 

Jeg er også temmelig avslappet til harde oster. Jeg tror faktisk det også er et unntak... men er litt på tynn is her da det er mange år siden jeg var fullt ut inne i retningslinjene. 

Anonymkode: a01fa...89c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så lenge det er stekt/kokt spiller det jo ingen rolle om det opprinnelig er upasteurisert eller ei..! Pasteurisering vil si at melk varmes opp til over kokepunktet slik at alle bakterier etc dreepes. Upasteurisert ost kan dermed fortsatt inneholde bakterier, siden den ikke er varmet opp til over kokepunktet. Og det er jo også grunnen til at den ikke skal spises av gravide.

Er osten derimot brukt på pizza (som i Italia alltid stekes i stenovn, og denne holder alltid 4-500 grader) eller i en saus som er kokt (som selvsagt alle pastasauser er), er jo melkeproduktet blitt varmebehandlet på akkurat samme måte som om det var blir pasteurisert  - dvs varmet opp til over kokepunktet. Da er det helt uinteressant om den opprinnelig var pasteurisert eller ei - alle bakterier som kan ha vært tilstede, er uansett drept i tilberedingen.

Hvis du ser deg litt rundt, vil du også oppdage at alle gravide i Italia spiser pizza, kokte pastasauser etc - nettopp fordi dette er helt ufarlig. Alt som er varmet opp til over 100 grader over litt tid er helt uproblematisk for gravide å spise.

Hvis du leser hva jeg skriver så står det at det er ting som IKKE er varmebehandlet jeg er bekymret for. Slik som gulost på brødskiven, Youghurt, melk osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du leser hva jeg skriver så står det at det er ting som IKKE er varmebehandlet jeg er bekymret for. Slik som gulost på brødskiven, Youghurt, melk osv. 

Harde oster (gouda, emmentaler etc) og spesielt fra store/kjente produsenter er alltid trygt - slike oster må i utgangspunktet også pasteuriseres som en del av tilberedingen (for at de skal stivne). Yoghurt vet jeg ikke, er ikke så glad i det selv, men akkurat det er det vel bare å droppe å spise? All melk fra store produsenter i Europa (altså industriell produksjon, små økologiske meierier osv kan selvsagt drive annerledes) er også pasteurisert.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et enkelt googlesøk ga meg denne siden, som er en oversikt over EUs lovverk. https://www.europalov.no/rettsakt/krav-til-bearbeiding-av-melk-melkeprodukter/id-1152
I utgangspunktet skal alle melkeprodukter i EU lages av pasteurisert melk. Det betyr med andre ord at også yoghurt skal lages av pasteurisert melk - med mindre noe annet spesifikt er tydelig merket på pakningen. Dvs at all «vanlig» yoghurt fra store produsenter selvsagt også er laget av pasteurisert melk. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Et enkelt googlesøk ga meg denne siden, som er en oversikt over EUs lovverk. https://www.europalov.no/rettsakt/krav-til-bearbeiding-av-melk-melkeprodukter/id-1152
I utgangspunktet skal alle melkeprodukter i EU lages av pasteurisert melk. Det betyr med andre ord at også yoghurt skal lages av pasteurisert melk - med mindre noe annet spesifikt er tydelig merket på pakningen. Dvs at all «vanlig» yoghurt fra store produsenter selvsagt også er laget av pasteurisert melk. 

Dette. Og det gjelder da og alle vanlige hvite oster. Oster som er lagret over 12 mnd er uansett trygt så parmesan som er lagret er bare å gafle innpå. Og kokt egg er jo bra og speilegg. Og kokt skinke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Ja, det er frokosten jeg sliter mest med også! Spiste du «vanlig gulost» - type edamer eller holdt du deg unna det også? Heldigvis er de gode på pizza her 🙏

Første morgenen spiste jeg "american breakfast" med toast, omelette og bacon og syltetøy osv,  men det kostet mer enn det smakte synes jeg. Så spiste bare kald croissant med ost og skinke (ansatte så bare rart på meg når jeg sa jeg ikke ville ha det oppvarmet) resten av oppholdet 😂 Så spiste jeg heller en bedre lunsj senere ☺️ 

Jeg husker ikke hvilke oster, men så lenge de var "harde" så spiste jeg det 😊

Anonymkode: 5af73...471

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Første morgenen spiste jeg "american breakfast" med toast, omelette og bacon og syltetøy osv,  men det kostet mer enn det smakte synes jeg. Så spiste bare kald croissant med ost og skinke (ansatte så bare rart på meg når jeg sa jeg ikke ville ha det oppvarmet) resten av oppholdet 😂 Så spiste jeg heller en bedre lunsj senere ☺️ 

Jeg husker ikke hvilke oster, men så lenge de var "harde" så spiste jeg det 😊

Går jo an å spise en skive med egg liksom..

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Går jo an å spise en skive med egg liksom..

Jo selvfølgelig, men jeg er kjedelig når det kommer til frokost. Spiser helst bare kalde pålegg og grovt brød 😅 Men type american breakfast hvis ts liker det kan hun jo kjøre på med 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo selvfølgelig, men jeg er kjedelig når det kommer til frokost. Spiser helst bare kalde pålegg og grovt brød 😅 Men type american breakfast hvis ts liker det kan hun jo kjøre på med 😄

Jeg skjønner man har preferanser. Men da kan man ikke klage i utlandet når de har masse annet å by på. Da er det ikke utlandet det er noe «feil» med. 

Anonymkode: 6e7fb...89c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er ikke så mange mindre muligheter for frokost i utlandet enn i Norge. Du kunne ikke spist spekemat eller brie her heller. Og hvis yoghurt er det eneste som er godt nok så er det jo ikke landet sin feil..

egg

skinke

Vanlig gulost som feks babybel

frokostblanding med vanlig butikkmelk ( ja klart den er pasteurisert)

smøreost

syltetøy

er da ikke så mye mer å velge mellom i Norge?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke så mange mindre muligheter for frokost i utlandet enn i Norge. Du kunne ikke spist spekemat eller brie her heller. Og hvis yoghurt er det eneste som er godt nok så er det jo ikke landet sin feil..

egg

skinke

Vanlig gulost som feks babybel

frokostblanding med vanlig butikkmelk ( ja klart den er pasteurisert)

smøreost

syltetøy

er da ikke så mye mer å velge mellom i Norge?

Det var ikke pålegget som var "problemet ", heller mangel på grovt brød (jeg leta, men fant kun hvitt brød) og at jeg ikke kunne spise feks salat og grønnsaker. Var det som gjorde frokosten kjedelig (for meg) :) Men uansett så spiste jeg godt alle andre måltider. Og det var egentlig det som var poenget mitt. 

Autentisk lasagne, pasta, pizza osv gjorde opp og vel så det! 🤤 Og hadde uansett en fantastisk tur med masse god mat (og dessert)! 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke pålegget som var "problemet ", heller mangel på grovt brød (jeg leta, men fant kun hvitt brød) og at jeg ikke kunne spise feks salat og grønnsaker. Var det som gjorde frokosten kjedelig (for meg) :) Men uansett så spiste jeg godt alle andre måltider. Og det var egentlig det som var poenget mitt. 

Autentisk lasagne, pasta, pizza osv gjorde opp og vel så det! 🤤 Og hadde uansett en fantastisk tur med masse god mat (og dessert)! 🥰

Grovbrød driver de ikke med i sydlige strøk nei :)

AnonymBruker
Skrevet

Danone yoghurt (Activia etc) er laget med pasteurisert melk:

https://www.activia.it/come-avviene-processo-di-fermentazione/

Så og si all melk du finner på dagligvarebutikk er pasteurisert. Det brukes forskjellige forkortelser alt etter forskjellige typer pasteurisering (UHT for eks). Melk som ikke er pasteurisert heter "latte crudo" og den selges hovedsaklig hos bønder osv. :https://www.agrodolce.it/2017/02/23/bere-latte-crudo-distributori-in-italia/

Ost som mozzarella, ricotta, parmesan etc er trygt å spise.

Unngå ost som camembert, brie, roquefort, taleggio, feta, gorgonzola, tome og tomini (de samme som du ville unngått i Norge)

Anonymkode: 5a585...2bc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Danone yoghurt (Activia etc) er laget med pasteurisert melk:

https://www.activia.it/come-avviene-processo-di-fermentazione/

Så og si all melk du finner på dagligvarebutikk er pasteurisert. Det brukes forskjellige forkortelser alt etter forskjellige typer pasteurisering (UHT for eks). Melk som ikke er pasteurisert heter "latte crudo" og den selges hovedsaklig hos bønder osv. :https://www.agrodolce.it/2017/02/23/bere-latte-crudo-distributori-in-italia/

Ost som mozzarella, ricotta, parmesan etc er trygt å spise.

Unngå ost som camembert, brie, roquefort, taleggio, feta, gorgonzola, tome og tomini (de samme som du ville unngått i Norge)

Anonymkode: 5a585...2bc

Feta går vel greit så lenge den er pasteurisert og nyåpnet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...