AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #1 Skrevet 22. juli 2023 Hei, Er det noen som har vært gravide på ferie i Italia? Jeg blir gal av maten, og spesielt meieriprodukter. Noe er merket med pasteurisert, mens annet er ikke det. Det er masse youghurter på supermarkedet som ikke er merket, men jeg antar de likevel er pasteuriserte? Ikke en gang activia Youghurt er merket noe jeg synes er veldig rart. Jeg spør om mozerellaen er det på restaurant før jeg bestiller, men føler meg likevel ikke helt trygg på at de svarer sant .. Noen som har noen erfaringer/tips? Føles ut som bingo hver gang jeg skal spise noe annet enn knekkebrød og syltetøy fra pakke. Anonymkode: d651d...c6a
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #2 Skrevet 22. juli 2023 Det er så mye godt du kan spise, selv om du dropper styret med ost og yoghurt. Stekte grønnsaker i alle former, eggeretter til frokost, pizza og pasta som er varmebehandlet. Fisk i alle varianter. Ellers; vær forsiktig med salatblader. Det er en stor synder når det kommer til bakterier. Anonymkode: a01fa...89c 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #3 Skrevet 22. juli 2023 Må man ha yoghurt? Det spiser jeg aldri på ferie. Underlig sak å henge seg opp i. De har også brød i Italia, så du trenger ikke knekkebrød. Anonymkode: 19abf...0e2 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 Kan du ikke spise alt annet enn meieri der hvis du blir så usikker? Anonymkode: 6e7fb...89c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 Problemet er at det er ganske få frokost/lunsj alternativer hvis jeg ikke kan spise noe meieriprodukter. Stort sett all skinken her er speket som jeg også skal holde meg unna. Man skal heller ikke spise rå frukt som man ikke kan vaske selv og da er det ikke så fryktelig mange alternativer igjen. Anonymkode: d651d...c6a
Brunello Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Problemet er at det er ganske få frokost/lunsj alternativer hvis jeg ikke kan spise noe meieriprodukter. Stort sett all skinken her er speket som jeg også skal holde meg unna. Man skal heller ikke spise rå frukt som man ikke kan vaske selv og da er det ikke så fryktelig mange alternativer igjen. Anonymkode: d651d...c6a Italienerne har også gode skinker som ikke er spekeskinke. Be om prosciutto cotto. Som en annen skriver er det best å holde seg til pizza og pasta. Til frokost er det godt med croissant. 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 Alt av youghurter er pasteurisert i Italia. Anonymkode: 16b84...46d 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Problemet er at det er ganske få frokost/lunsj alternativer hvis jeg ikke kan spise noe meieriprodukter. Stort sett all skinken her er speket som jeg også skal holde meg unna. Man skal heller ikke spise rå frukt som man ikke kan vaske selv og da er det ikke så fryktelig mange alternativer igjen. Anonymkode: d651d...c6a Hva i all verden slags sted er dette??? Anonymkode: b47f4...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 Clickbait tråd. Det er ikke «mat i Italia», men «mat for gravide i Italia». Med sistnevnte ville du selvfølgelig ikke fått mange svar, så man må lage et clickbait navn ja… Anonymkode: 5b9c2...bf7 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Clickbait tråd. Det er ikke «mat i Italia», men «mat for gravide i Italia». Med sistnevnte ville du selvfølgelig ikke fått mange svar, så man må lage et clickbait navn ja… Anonymkode: 5b9c2...bf7 Du vet hvilket underforum du er i, ikke sant? Anonymkode: 19abf...0e2 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Problemet er at det er ganske få frokost/lunsj alternativer hvis jeg ikke kan spise noe meieriprodukter. Stort sett all skinken her er speket som jeg også skal holde meg unna. Man skal heller ikke spise rå frukt som man ikke kan vaske selv og da er det ikke så fryktelig mange alternativer igjen. Anonymkode: d651d...c6a Kan du ikke vaske frukten selv? Kan du ikke spise banan? All frukt man ikke trenger spise skallet på? Det er jo annet pålegg - syltetøy, kokt skinke? Frokostblanding med melk? Jeg føler du har hengt deg opp i yoghurt. Anonymkode: 6e7fb...89c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du vet hvilket underforum du er i, ikke sant? Anonymkode: 19abf...0e2 Det ser man ikke før man klikket seg inn i tråden Anonymkode: 5b9c2...bf7 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 Du får spise frokost som italienerne gjør. Så slipper du meieriprodukter. Anonymkode: 5cbf6...35b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 Lurer jo på hvordan gravide i Italia greier seg. Det er jo trygg mat der på lik linje som hjemme. Anonymkode: 2c49b...06b 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Problemet er at det er ganske få frokost/lunsj alternativer hvis jeg ikke kan spise noe meieriprodukter. Stort sett all skinken her er speket som jeg også skal holde meg unna. Man skal heller ikke spise rå frukt som man ikke kan vaske selv og da er det ikke så fryktelig mange alternativer igjen. Anonymkode: d651d...c6a Må du gi deg er da en Haug med vanlig skinke i Italia og vanlig gouda ost og baguett. Og du spiser vel ikke frokost på restaurant? I buffet er det alltid ost og skinke og speilegg og vanlig egg pølser bacon bønner osv Anonymkode: 0d8d5...5e5 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 Spiste spm vanlig når jeg var der. Vurderte heller steder jeg spiste, pga mye skitne restauranter. Gikk helt fint. Droppet alt av melkeprodukter om de ikke var en del av maten. Ble ikke syk. Anonymkode: da67e...a35
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spiste spm vanlig når jeg var der. Vurderte heller steder jeg spiste, pga mye skitne restauranter. Gikk helt fint. Droppet alt av melkeprodukter om de ikke var en del av maten. Ble ikke syk. Anonymkode: da67e...a35 Glemte å skrive, var 6mnd på vei på tur i Roma Anonymkode: da67e...a35
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 Jeg var gravid i Italia i fjor og hadde null problemer med å å spise der selv om jeg følgte retningslinjene. Du kan jo spise all type ost som er varmebehandlet, altså feks mozarella på pizza kan du spise. Bestilte all mat med stekte grønnsaker og holdt meg unna salat, frukt osv. Parmesan (altså rå) er også trygt forresten 😍 Eneste som var kjipt var frokost, siden jeg ikke er så glad i hvitt brød og frukt utgikk 😅 Ellers hadde jeg en fin matopplevelse 👌 Lykke til og kos deg masse ☺️ Anonymkode: 5af73...471
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Lurer jo på hvordan gravide i Italia greier seg. Det er jo trygg mat der på lik linje som hjemme. Anonymkode: 2c49b...06b Toxoplasmose (som er farlig for foster) er noe befolkningen i de fleste land i Europa allerede er immune mot. Men her i Norge er det sjeldent, og derfor enormt viktig at gravide unngår å bli smittet. https://www.fhi.no/sm/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/?term= Anonymkode: 5af73...471
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var gravid i Italia i fjor og hadde null problemer med å å spise der selv om jeg følgte retningslinjene. Du kan jo spise all type ost som er varmebehandlet, altså feks mozarella på pizza kan du spise. Bestilte all mat med stekte grønnsaker og holdt meg unna salat, frukt osv. Parmesan (altså rå) er også trygt forresten 😍 Eneste som var kjipt var frokost, siden jeg ikke er så glad i hvitt brød og frukt utgikk 😅 Ellers hadde jeg en fin matopplevelse 👌 Lykke til og kos deg masse ☺️ Anonymkode: 5af73...471 Takk for svar. Ja, det er frokosten jeg sliter mest med også! Spiste du «vanlig gulost» - type edamer eller holdt du deg unna det også? Heldigvis er de gode på pizza her 🙏 Anonymkode: d651d...c6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå