Gå til innhold

Normalt å få litt panikk når man har kjøpt egen bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig, etter MANGE år med sparing, klart å få nok egenkapital og lån til å kjøpe meg egen bolig. Jeg er godt voksen, så det var på tide, og har aleneansvar for et barn. Det var vært tøffe år og endelig kom jeg i mål. Og jeg jublet høyt da jeg vant budrunden på et rekkehus:)

Men så kom panikken. Det er så mye penger og ansvar. Jeg kan ingenting om å eie egen bolig. Hvor er stoppekrana? Hvordan fungerer det med renovasjon? Hva om jeg ikke klarer å betale dette? Hva om jeg setter opp brannalarmene feil eller skrur gardinstangene inn skjevt? osv. Jeg har en god lønn, og jeg vet at jeg alltid finner ut av ting, men panikken tar meg innimellom og jeg har ett par ganger våknet på natta pga. dette. Jeg føler meg tullete. Endelig nådde jeg målet mitt og så ødelegger jeg gleden med å tøyse.....

Er det vanlig? Si at det er vanlig. At det er vanlig å bli grepet av usikkerhet og panikk, selv om jeg er veldig glad. Hadde du det slik da du kjøpte bolig?

ps. Og om noen har en fin liste over ting jeg bør få vite, spørre om, sjekke ut, få oversikt over før/under overtagelse så blir jeg veldig glad :)

Anonymkode: e6127...4f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med ny bolig!

Jeg flyttet fra mindre leilighet, som jeg eide, til rekkehus. Også alene med ett barn. Kjenner mye igjen det du beskriver. Det er så mye penger og mye ansvar. Og alt måtte jeg ordne alene, med ett barn. Det var mye blandede følelse kan jeg huske. Tror dette er mye vanlig, snakket med ei venninne om det, som også er alene med barn. Hun flyttet før meg. Og hun hadde vært gjennom det samme. Kjente seg veldig igjen i det jeg fortalte. 

Når det gjelder alt det praktiske så er mitt råd skriv ned alt på en liste. Prioriter hva som haster mest. Jobb deg punkt for punkt nedover listen. Kanskje har du familie og venner som kan bistå. Eller kjøp inn hjelp der det vil være lurt. Det vil ta tid å bo seg inn, ikke stress, ta et steg av gangen. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 85c00...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det vanlig ☺️ men nå, i stedet for å bekymre deg for alt mulig og få panikk, tenk heller på hvor flink du har vært. Vær stolt av deg selv 🥰 

Anonymkode: c31bf...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg også igjen og vi er faktisk to voksne om det. 
så bra jobba av deg 👍

Anonymkode: e4476...d3b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Godt at det ikke bare er meg;) Føler meg litt dum som tenker disse negative tankene når jeg bare bør være glad og fornøyd. Men å leie har vært så bekymringsløst, på sett og vis. Nå får jeg litt vondt i magen over alt ansvaret jeg har påtatt meg

Liste var lurt. Jeg skal skrive ned alle tingene jeg kommer på. Både som jeg må spørre om ved overtagelse, og som jeg må ordne selv. Får ta en ting av gangen. Har lovet jentungen trampoline, så det er vel det første på lista😅

TS

Anonymkode: e6127...4f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vanlig? Si at det er vanlig. At det er vanlig å bli grepet av usikkerhet og panikk, selv om jeg er veldig glad. Hadde du det slik da du kjøpte bolig?

Jepp, vill panikk i noen uker/måneder før jeg vennet meg til det. :fnise: Hva om noe lekker? Hva om noe skjer med strømmen? Hva om noe bryter sammen? Hva om et vindu knuses (det er litt værhardt her)?  osv. Jeg kjøpte nybygg så jeg hadde slik sett en del bekymringer mindre enn jeg ville hatt om jeg hadde kjøpt en "gammel" leilighet, men panikktendensene var der. 

Det går over etter en stund når du ser at det går helt greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Forsikringer er aller første prioritet. Brannalarmer, brannslukningsapparat (alder på dem og plassering er viktig). 

stoppekran, sikringsskap, ventilasjonsanlegg (hvis det er det), alle avløp, ventiler, skal utekrana stenges og tømmes på vinteren?

Renovasjon: ta kontakt med dem allerede nå for å finne ut hvordan du går frem. 

Når ble huset malt sist? Hvor gammel er varmtvannsberedere? El-anlegget? Komfyrvakta? Når må du regne med vedlikehold/utskifting av ulike ting i/på/utenfor huset? Mye av dette vil stå i tilstandarapporten.

Er eiendommen utvendig sikret mtp barnets alder? 

Det er mye å holde orden på, men det er ikke egentlig så vanskelig. For meg er boligen så viktig at jeg automatisk husker omtrent alt jeg leste før salg og det som ble sagt ved overtakelse. Og som noen andre skriver; lister! Lister er topp! På nett får du en egen "boligmappe", , men det kan være kjekt å ha en sånn fysisk hvor du oppbevarer kvitteringer, skriver ned datoer for vedlikehold, malingskoder, viktige telefonnummer og kontaktpersoner osv. 

Vi er et ektepar og ja, jeg hadde panikk🙈 Men det har gått veldig fint😊

Anonymkode: 17bf2...fd0

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig det. Husker jeg var redd for at banken skulle skifte mening, at det var noe jeg hadde oversett eller misforstått. Jeg følte meg liksom "heldig" som hadde fått lån. Absurd å tenke på i dag, det er banken som tjener penger på oss :) Men når man har vært på leiemarkedet i mange år er man vant til at det er noen andre som sitter med makta over din tilværelse, en form for underdanighet, at man når som helst kan bli fratatt hjemmet sitt. Det tar tid før den følelsen slipper tak. 

Om 2 år er du vant til å være huseier, du føler deg trygg og hjemme. Og angående de praktiske problemene som oppstår, så lærer man sånt underveis. Som regel kommer ikke alle problemene på en gang, man tar de etter tur. Som kvinne er det en stor mestringsfølelse når man etterhvert kan fikse både det ene og det andre uten hjelp. Så tenk på det som en form for selvutvikling, du tilegner deg nye evner. Det meste kan man også bestille håndverkere til, om man virkelig skulle slite. 

Gratulerer med hus, og husk å nyte denne tida også! Man skal ikke bare tenke på alt som kan gå galt, man skal også kose seg og la forventningene boble, kikke i interiørblader, velge malingsfarger, kjøpe sofa eller nye kaffekopper... Å kjøpe sin første bolig etter mange års sparing er litt som å være nyforelska. Så tillat deg å bare være glad og lykkelig også, du er jo inne i en av de fineste periodene i ditt liv :) 

Anonymkode: 1e54b...ef7

Skrevet

Jeg har hatt angst hver gang jeg har kjøpt ny bolig. Klarer jeg dette økonomisk? Siden jeg de siste gangene har kjøpt renoveringsobjekter, klarer jeg dette praktisk og økonomisk? 

I starten har jeg angret fryktelig, hver gang, men det har blitt så bra. 😊

• Liker 1
Gjest Elooon
Skrevet (endret)

Joda det er vanlig første gangen ett menneske skal eie sin første bolig. 

Prøv heller å tenk at dette går helt supert, og det er helt greit å feile hvis det skulle skje. Legg bort alle tenk om/hva om tanker som dukker opp. Bare si «hold kjeft» til din egen hjerne når slike unødvendige tanker dukker opp. 

Jeg eier egen bolig og har aldri hatt problemer med det.

Dette klarer du kjempebra💪🏻 

Endret av Elooon
AnonymBruker
Skrevet

Første kvelden etter innflytting så satt jeg blant flytte eskene og så på boliger til leie på finn.no. Helt normalt å få panikk. 😂

Anonymkode: 649cb...111

• Nyttig 1
Skrevet

Helt vanlig. Ikke akkurat vanlig å bruke millioner av kroner.

• Liker 1
Skrevet

Spør om det tidligere har vært vannskader i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...