Gå til innhold

Svigers bare til hjelp når de vil vise frem barnebarnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann jobber offshore 4-4, som betyr at jeg er en måned alene. Mine svigerforeldre sier alltid at de kan hjelpe, men får ingen genuin følelse av at de ønsker å passe barnet. Mine foreldre bor i en annen by så har kun hans foreldre som hjelp. Har sagt til dem at de bare må si ifra om de ønsker å se barnebarnet og ha han noen timer, men hører aldri noe. Eneste gangene jeg får en melding er om jeg har grått til samboeren min pga ekstremt vanskelige netter å aldri mulighet til å hente meg inn. 

Men, når svigermor spesielt har venninner på besøk eller skal på besøk til sin bror sender hun melding å spør om hun kan ta med barnebarnet. Mest sannsynlig for å vise frem siden de også er besteforeldre. Aldri ellers. 

Om vi er med svigers sin familie og jeg forklare at det er tungt svarer de bare «jaja men du er jo heldig som har en svigermor og svigerfar som alltid kan hjelpe deg». Samme sier min samboer når jeg prøver å forklare at det er vanskelig. Når samboer er hjemme stiller de mye mer opp. Vurderer å prøve å skaffe en barnevakt som eksempel kan gå en trilletur eller noe men er dette innenfor? Det blir jo isåfall noen jeg ikke kjenner. Og hvordan forholde meg til svigermor som virker så grei foran andre men egentlig ikke stiller opp? Er flere ganger vi har avtalt pass men hun plutselig må avlyse, ikke svarer etc 

Anonymkode: c36e3...e73

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de skryter av at de er så flinke til andre så hadde jeg sagt dem imot og faktisk mint dem på at , joda sist gang så avlyste dere og gangen før der igjen så svarte dere ikke på mld… osv

Synes også at mannen din skal betale for barnevakt/trilletur når han er så mye vekk.

Anonymkode: f9260...95e

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På meg høres det jo ut som om de er på tilbudssiden, men føler at du må spørre, med mindre de føler de har en unnskyldning for å gjøre det. Mange er jo redd for å blande seg for mye rett mot svigerdatter, det er jo lettere når det er egen sønn som er kontaktperson. 

Når det gjelder at hun ønsker å ta med barnet ville jeg aldri automatisk tenkt "vise seg frem" om en av mine nærmeste. Mulig det gjør sosiale situasjoner lettere for henne. Mulig hun er mer komfortabel når det er andre som også har et øye på barnet. Det kan være mange årsaker til at hun foretrekker disse situasjonene. 

Anonymkode: e6402...69d

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Du vil at de skal ta mer initiativ? 

Tenker du må bare spørre de rett og slett.

Det er fortsatt du og barnas far som er foreldre og barna er deres ansvar. All hjelp utenifra er egentlig bare en bonus. Om småbarnsfasen er så tøff så kanskje han burde vurdert å jobbe på land i noen år?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende de syns det er lettere å spørre når samboeren din er hjemme. Er lettere om du tar iniativet. Ring å spør om de kan passe noen timer  så nevner du en dato

Anonymkode: f4a84...bc8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det holder å ansette trillepike / barnevakt og gjøre litt for deg selv. Mannen kan betale. Ellers skjønner han ikke poenget.

Anonymkode: 64551...d0b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På meg høres det jo ut som om de er på tilbudssiden, men føler at du må spørre, med mindre de føler de har en unnskyldning for å gjøre det. Mange er jo redd for å blande seg for mye rett mot svigerdatter, det er jo lettere når det er egen sønn som er kontaktperson. 

Når det gjelder at hun ønsker å ta med barnet ville jeg aldri automatisk tenkt "vise seg frem" om en av mine nærmeste. Mulig det gjør sosiale situasjoner lettere for henne. Mulig hun er mer komfortabel når det er andre som også har et øye på barnet. Det kan være mange årsaker til at hun foretrekker disse situasjonene. 

Jeg har vært veldig klar på at det er godt med hjelp, at de bare må si ifra om de ønsker å ha barnebarnet eller ha han på overnatting etc. Hun blander seg på svært mange andre ting som hvor mye barnet sover, hva barnet skal spise etc så her har hun ingen problem. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det holder å ansette trillepike / barnevakt og gjøre litt for deg selv. Mannen kan betale. Ellers skjønner han ikke poenget.

Ja men er dette innafor? Leser så mange plasser om folk som gjør dette også blir barna eksempel utsatt for seksuelt misbruk, ristet og jeg er derfor nervøs angående dette 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men er dette innafor? Leser så mange plasser om folk som gjør dette også blir barna eksempel utsatt for seksuelt misbruk, ristet og jeg er derfor nervøs angående dette 

Hvor gammelt er barnet da? Er det ingen unge jenter i nabolaget som kunne gått tur eller sittet barnevakt par timer?

Kjøp sånn gps brikke og sett på vogna så kan du følge med hvor de er😅

Anonymkode: f9260...95e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært veldig klar på at det er godt med hjelp, at de bare må si ifra om de ønsker å ha barnebarnet eller ha han på overnatting etc. Hun blander seg på svært mange andre ting som hvor mye barnet sover, hva barnet skal spise etc så her har hun ingen problem. 

Ja men nå ser du at det ikke funker, så da kan du prøve å spørre se om det hjelper. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er to helt ulike ting. Nå fremstår det bare som at du har gått i vranglås i forhold til henne, og er blind for at saken kan ha flere sider. 

Det er for mange vanskelig å "bare spørre" uten en unnskyldning - som å ta med barna til besøk. Så dere er i en evig sirkel med "du må bare spørre", "du må bare si fra når det passer"

Om hun fullstendig overstyrer deg som forelder sier du fra. Men litt slack i søvn og mat er ok når det er barnevakten som har ansvar. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å være "klar" og faktisk spørre er to vidt forskjellige ting.

Anonymkode: 28234...177

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er to helt ulike ting. Nå fremstår det bare som at du har gått i vranglås i forhold til henne, og er blind for at saken kan ha flere sider. 

Det er for mange vanskelig å "bare spørre" uten en unnskyldning - som å ta med barna til besøk. Så dere er i en evig sirkel med "du må bare spørre", "du må bare si fra når det passer"

Om hun fullstendig overstyrer deg som forelder sier du fra. Men litt slack i søvn og mat er ok når det er barnevakten som har ansvar. 

Jeg hadde forstått at saken kan ha flere sider om det ikke var for at hun ikke har problem å spørre om hun kan ta med seg barnet til annen familie, men aldri ellers. Og det med at det er enklere sosialt er bare tull da hun har null problem med å ha barnet alene når samboer er hjemme.

Når jeg spør har det skjedd at hun plutselig ikke svarer på en dag, avlyser for hun heller vil på besøk til noen eller plutselig blir dårlig de dagene hun skal passe. Så derfor er jeg heller «klar» på at dem får si ifra om de vil ha barnebarnet, ikke vrang. Virker som du har vansker med å se to sider også 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forstått at saken kan ha flere sider om det ikke var for at hun ikke har problem å spørre om hun kan ta med seg barnet til annen familie, men aldri ellers. Og det med at det er enklere sosialt er bare tull da hun har null problem med å ha barnet alene når samboer er hjemme.

Når jeg spør har det skjedd at hun plutselig ikke svarer på en dag, avlyser for hun heller vil på besøk til noen eller plutselig blir dårlig de dagene hun skal passe. Så derfor er jeg heller «klar» på at dem får si ifra om de vil ha barnebarnet, ikke vrang. Virker som du har vansker med å se to sider også 

Jeg utfordrer ditt ensidige syn på saken. Men du har jo bestemt deg for at hun gjør dette av egosentriske hensyn, og tar ikke til deg innspill om at det kan være mange andre årsaker blant hennes atferd. 

Lei inn barnevakt, vær passiv agressiv, og styr på. Men lykke til med relasjonen.... 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Såklart. Og husk egentid når han er hjemme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er ikke jeg den du siterer, men nå kommer du jo med flere opplysninger enn tidligere. Tidligere innlegg framstår det som du aldri spør om de kan passe, at du bare sier at de kan si fra om de vil passe, og sutrer til samboer fordi de aldri spør. Først nå sier du at hun ikke svarer eller avlyser når du spør å da virker det jo annerledes. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg utfordrer ditt ensidige syn på saken. Men du har jo bestemt deg for at hun gjør dette av egosentriske hensyn, og tar ikke til deg innspill om at det kan være mange andre årsaker blant hennes atferd. 

Lei inn barnevakt, vær passiv agressiv, og styr på. Men lykke til med relasjonen.... 

Du har jo ett ensidig syn på dette du også tydeligvis, men mangel på selvinnsikt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er ikke jeg den du siterer, men nå kommer du jo med flere opplysninger enn tidligere. Tidligere innlegg framstår det som du aldri spør om de kan passe, at du bare sier at de kan si fra om de vil passe, og sutrer til samboer fordi de aldri spør. Først nå sier du at hun ikke svarer eller avlyser når du spør å da virker det jo annerledes. 

Jeg har skrevet dette nederst i hovedinnlegget, at hun avlyser og ikke svarer etc 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet dette nederst i hovedinnlegget, at hun avlyser og ikke svarer etc 

Der skrev du vi har avtalt, aldri at du har spurt. 

AnonymBruker
Skrevet

Men så skaff deg en barnevakt da! Hente deg inn kan du vel gjøre de fire ukene mannen din har fri? Hvor gammelt er dette barnet? Er det i barnehage?  Unnskyld om jeg virker krass, men det er virkelig sykt mye klaging fra unge mødre her inne, og bebreidelse av svigerforeldre. Ta tak i livet, og finn løsninger! Finnes da mange som er 100% aleneforeldre til opptil flere barn og som klarer seg fint. Så lenge man er frisk, går det sim regel helt fint. Og du har en hjemmeværende mann annen hver mnd. 

Sliter du med sykdom? Er barnet ditt friskt? Du sier at du ringer mannen din og gråter? Er vel ikke helt vanlig at voksne kvinner gjør det? Da må dere jo gjøre endringer. Du og mannen din må ta ansvar for livet selv. Om det ikke fungerer at han er borte på jobb annenhver mnd, så må dere jo gjøre noe med det. Dere har ansvar for at hverdagen skal gå rundt. Ikke svigerforeldrene dine.

Anonymkode: bf8b1...05b

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...