Gå til innhold

Hvilken av disse legene appellerer mest til deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over et par debattinnlegg fra to leger, og tenkte å høre hva dere synes. Er du mer enig med en av partene? Eller synes du begge har litt rett? Og hvem ville du eventuelt valgt som fastlege av disse to?

Lege 1:

Jeg er fastlege, ikke kompis

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/eJva5a/jeg-er-fastlege-ikke-kompis

Lege 2:

Legetimen skal ikke være en maktkamp

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/l3W4mA/legetimen-skal-ikke-vaere-en-maktkamp

Anonymkode: 9e2f8...696

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av dem. En lege er ikke en kompis eller en du kan bestille varer og tjenester hos, men de skal likevel være lydhør for den enkelte og ikke utøve mat bare for å bruke makt. Fastleger har en viktig rolle mtp å ikke skape helsekøer for unødvendig behandling og bruke masse penger fordi folk vil ha den ene og andre undersøkelsen og blodprøven, de vokter også vår felles pengesekk gjennom å ikke gi unødige sykemeldinger og holde folk i jobb selv om pasienten helst vil bli sykemeldt. Det er et problem at folk tror de kan bare bestille det de vil ha nos legen og ikke aksepterer ett nei, og det er for lett å få sykemelding i Norge. bare se på Moxnes som blir sykemeldt i ukesvis fordi han ble fersket i å stjele, skulle ikke vært lov. Men pasienten skal høres og ikke møtes med ovenfra og ned holdning, problemet er bare at de som ikke får viljen sin alltid vil hevde at legen ikke har hørt på dem. 

Anonymkode: b448f...235

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen av dem. En lege er ikke en kompis eller en du kan bestille varer og tjenester hos, men de skal likevel være lydhør for den enkelte og ikke utøve mat bare for å bruke makt. Fastleger har en viktig rolle mtp å ikke skape helsekøer for unødvendig behandling og bruke masse penger fordi folk vil ha den ene og andre undersøkelsen og blodprøven, de vokter også vår felles pengesekk gjennom å ikke gi unødige sykemeldinger og holde folk i jobb selv om pasienten helst vil bli sykemeldt. Det er et problem at folk tror de kan bare bestille det de vil ha nos legen og ikke aksepterer ett nei, og det er for lett å få sykemelding i Norge. bare se på Moxnes som blir sykemeldt i ukesvis fordi han ble fersket i å stjele, skulle ikke vært lov. Men pasienten skal høres og ikke møtes med ovenfra og ned holdning, problemet er bare at de som ikke får viljen sin alltid vil hevde at legen ikke har hørt på dem. 

Anonymkode: b448f...235

Det er veldig vanskelig. Legen kommer i en konflikt mellom å holde seg til faglig forsvarlighet og retningslinjer, noe som er viktig både for samfunn og pasienter. Samtidig har man legelisten, sosiale medier og helsetilsynet som gir mindre og mindre rom for feil. Skjønner godt at man på et  tidspunkt kanskje ikke orker mer og da lar pasienter få alt de ber om, selv om svak indikasjon.

Anonymkode: 85ab2...2fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker som om de to legene egentlig er 99% enige. De har litt forskjellig syn på hvordan de gjør ting og kanskje de har litt ulik måte å legge det frem for pasienten? Jeg ville nok gått for lege 2. Hun virker mer diplomatisk. Ikke sikker på at jeg ville "fått viljen min" mer hos henne enn hos lege 1, men jeg ville antagelig følt meg tryggere.

Anonymkode: 504f2...eb0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...