AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Jeg har forlatt en fyr etter mange års fysisk, psykisk og seksuell vold. han sender meg Mail daglig hvor han anklager meg for å være umoden, hvor jeg lyver og hvor jeg ærekrenker han. Jeg har aldri sendt han Mail på noen ting, å eneste grunnen til at han sender Mail er for jeg har blokkert han overalt. men siden jeg har ærekrenker han og diskriminert en hel folkegruppe (finsker) så truer han meg med rettssak og at jeg er under etterforskning på disse punktene. Jeg har bedt han å legge stridsøksen til sides så vi kan sammarbeide for våre 2 barn, noe han var enig i, samtidig som han sier at hans foreldre vil anmelde meg for æreskrenkelser og at jeg vil bli kontaktet av advokat fra Finland når jeg kommer hjem fra ferie. Prøver å lese tilbake på Mail men kan ikke finne noen plass at jeg oppførte meg dårlig, har aldri brukt stygge ord og kun svart på spørsmål knyttet til samvær. Er det reelt at jeg kan bli dratt inn i ett søksmål i ett annet land? Har ikke snakket med hans foreldre på over ett år, hvordan kan jeg motbevise at jeg ikke har ærekrenker noen? Finner ikke noe noen plass. Han truer meg hele tiden på Mail at jeg vil miste barna om jeg ikke gjør som han sier, han kaller meg tragisk og idiot over Mail og han truer meg i hver Mail med anmeldelse og rettssak Anonymkode: 8c374...96d
Gjest Degmegogjeg Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 For å si det enkelt: Han har ingen sak. Bare la det fare. Ikke noe ved dette virker jo troverdig. Du burde heller få sperret han inne. Hvem som er gal her er det vel ingen tvil om.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Han har ikke noen sak, om det du skriver stemmer. Anonymkode: 41752...e27 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 Kan det være han mener at du har æreskrenket han tidligere i forholdet? Uansett tror jeg ikke han kommer særlig langt uten å ha noen form for bevis. Dessuten gangner det ikke hans sak å sende deg trusler på den måten. Det kommer han ikke særlig langt med… Kanskje du kan oppsøke råd en plass eller skaffe deg en advokat som eventuelt kan hjelpe deg? Kjenner noen som er i en litt lignende situasjon (med trusler o.l fra eks). Det er tøft, men jeg er sikker på at det kommer til å gå bra for din del 🌸 Anonymkode: c9b4d...ee4 3
Fremmed fugl Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 Hvis han er finsk statsborger, så vil finsk strafferett kunne brukes som jeg leser den finske Straffeloven: "På brott som har begåtts utanför Finland och som riktar sig mot en finsk medborgare, ett finskt samfund, en finsk stiftelse eller någon annan finsk juridisk person eller en i Finland varaktigt bosatt utlänning tillämpas finsk lag, om på gärningen enligt finsk lag kan följa fängelse i över sex månader." Ærekrenkelser sorterer under hat kriminalitet i Finland, og kan hvis den er grov straffes med opp til to års fengsel. Slik at det teoretisk vil kunne være et reelt problem. Men det forutsetter at du faktisk har gjort noe som gjør at finsk politi starter enn etterforskning. Men kanskje du skal ta en telefon eller sende enn e-post til politiet i finland med spørsmålet ditt.
ThereGoesBob Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 Hvordan kan du ta noe sånt seriøst? Be fyrn dra til Hel...sinki. Dette her er en psykopat. Lykke til... 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 Fyren er jo gal. Forbanna og gal. Selvsagt er du ikke under etterforskning for æreskrenkelser! Han prøver bare å true med alt han kan finne på å true med, fordi han er sint og vil ta deg. Du trenger ikke motbevise det, det går ikke an - det er han som må bevise, som har bevisbyrden på seg. Men altså .. med mindre du har for vane å brenne flagget til Finland og hele tiden kalle han nedsettende ting basert på at han er finsk, så har han ingen sak. Jeg tror ikke han hadde hatt noe sak om du hadde gjort de tingene engang for å være ærlig. Det som faktisk er straffbart, er å komme med trusler, så han burde passe seg litt. Truslene er kanskje ikke alvorlige nok, men HVIS det skulle ende opp med å bli en sak om fordeling av barn - eller krenkelser - så står du veldig sterkt som blir nærmest trakassert av han daglig. Han vil fremstå som den gale og sinten mannen han er. Ta vare på mailene. Men jeg ville sluset dem inn i en egen mappe uten å lese dem, ikke gi noe respons på det. Anonymkode: e06d2...215 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 Ta det helt med ro, han er bare ute etter å stresse deg. Finsker og Finland er ikke noen beskyttet gruppe der, like lite som nordmenn og Norge er det her. Vi snakker Skandinavia og trauste folkeslag hvor en god æreskrenkelse er mer som en kunstform å regne. Ikke Thailand eller noe, hvor du kan komme i trøbbel for å fornærme kongen. Han bløffer, og kjører på fordi han merker du blir usikker og stressa. Anonymkode: 1bdf4...f7b 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 Fremmed fugl skrev (5 timer siden): Hvis han er finsk statsborger, så vil finsk strafferett kunne brukes som jeg leser den finske Straffeloven: "På brott som har begåtts utanför Finland och som riktar sig mot en finsk medborgare, ett finskt samfund, en finsk stiftelse eller någon annan finsk juridisk person eller en i Finland varaktigt bosatt utlänning tillämpas finsk lag, om på gärningen enligt finsk lag kan följa fängelse i över sex månader." Ærekrenkelser sorterer under hat kriminalitet i Finland, og kan hvis den er grov straffes med opp til to års fengsel. Slik at det teoretisk vil kunne være et reelt problem. Men det forutsetter at du faktisk har gjort noe som gjør at finsk politi starter enn etterforskning. Men kanskje du skal ta en telefon eller sende enn e-post til politiet i finland med spørsmålet ditt. Finsk straffelov gjelder ikke i Norge Anonymkode: b10e0...bc3 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 Ta vare på alle mailer, både til og fra han. Truende framferd og trusler er ikke bra. Anonymkode: ff139...d6c 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta vare på alle mailer, både til og fra han. Truende framferd og trusler er ikke bra. Anonymkode: ff139...d6c Godt poeng. Det kan være viktig i en barnefordelingssak. Om far truer osv, og åpenbart er til hinder for godt samarbeid mellom foreldrene, så vil det kunne ha betydning for barnefordeling. Anonymkode: 1bdf4...f7b 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Finsk straffelov gjelder ikke i Norge Anonymkode: b10e0...bc3 Tipper Norge har utvekslingsavtaler med Finland. Men ikke viktig - hele greia er åpenbart oppkok og tullerusk oppspinn. Anonymkode: 1bdf4...f7b
Fremmed fugl Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Finsk straffelov gjelder ikke i Norge Anonymkode: b10e0...bc3 Leste du sitatet fra den finske Straffeloven? Hvis fornærmet er finsk statsborger, og strafferammen er fengsel på 6 måneder eller lengre fengsel, så vil lovbrudd utenfor Finland, rammes av finsk straffelov.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 Fremmed fugl skrev (7 minutter siden): Leste du sitatet fra den finske Straffeloven? Hvis fornærmet er finsk statsborger, og strafferammen er fengsel på 6 måneder eller lengre fengsel, så vil lovbrudd utenfor Finland, rammes av finsk straffelov. Men TS har ikke begått noe lovbrudd her, så det er ikke vits i å komme drassende med det der. Du skjønner vel det bare er oppspinn. TS kan jo for det første ikke husket å ha krenket han engang så det har vel neppe skjedd. Og for det andre så er det jo som en annen skriver over litt av det skandinaviske DNA omtrent å gjøre narr av nabolandene sine, avisene gjør det jo, vi lærer svenske og finne-vitser i barnehagen, og Petter Northug og Robert Stolenberg burde vel sittet inne nå om det gikk an å anmelde for sånt. Finner er like lite en beskyttet folkegruppe som svensker og nordmenn. Anonymkode: e06d2...215 4
Fremmed fugl Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men TS har ikke begått noe lovbrudd her, så det er ikke vits i å komme drassende med det der. Du skjønner vel det bare er oppspinn. TS kan jo for det første ikke husket å ha krenket han engang så det har vel neppe skjedd. Og for det andre så er det jo som en annen skriver over litt av det skandinaviske DNA omtrent å gjøre narr av nabolandene sine, avisene gjør det jo, vi lærer svenske og finne-vitser i barnehagen, og Petter Northug og Robert Stolenberg burde vel sittet inne nå om det gikk an å anmelde for sånt. Finner er like lite en beskyttet folkegruppe som svensker og nordmenn. Anonymkode: e06d2...215 Jeg kun kom med et svar på spørsmålet om ærekrenkelser i henhold til finsk strafferett begått i Norge mot en finsk statsborger er straffbart.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 Ærekrenkelser, wtf? Når fikk æresbegrepet fotfeste i Skandinavia, utenom de miljøene mannfolka går med kjortel? Dette høres ut som skremsel og tull. Anonymkode: 6a54f...910
Fireflies Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tipper Norge har utvekslingsavtaler med Finland. Men ikke viktig - hele greia er åpenbart oppkok og tullerusk oppspinn. Anonymkode: 1bdf4...f7b Norge kommer nok ikke til å utlevere en norsk statsborger fordi en finsk statsborger føler seg æreskrenket.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 Tomme trussler fra x er helt vanlig. Ikke bit på! Jeg bet på i flere år. Når han nevner advokat og rettsak i dag, fnyser jeg bare. Anonymkode: 3c98b...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ærekrenkelser, wtf? Når fikk æresbegrepet fotfeste i Skandinavia, utenom de miljøene mannfolka går med kjortel? Dette høres ut som skremsel og tull. Anonymkode: 6a54f...910 En kan saksøke som privatperson for æreskrenkelse og injurie i Norge, og det har skjedd. Anne Brit Danielsen ble f.eks saksøkt for slik, basert på ting hun hadde skrevet om andre personer i boka si. Men det er ikke kriminelt, og etterforskes ikke av politiet. Det går mer på at det ikke er lov å si usannheter om andre, spre personlig informasjon om andre og slikt da. Å si stygge ting om Finland og finner derimot, eller Danmark og dansker, nordmenn og Norge - det er hverken straffbart eller kriminelt. Jævla norbaggarare! Fjellaper! Og alt mulig annet gøy vi kan lire ut av oss om hverandre - ren søskenkjærlighet ❤️ Anonymkode: 1bdf4...f7b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 Fireflies skrev (3 minutter siden): Norge kommer nok ikke til å utlevere en norsk statsborger fordi en finsk statsborger føler seg æreskrenket. Vel, ja - som jeg jo påpekte: «Men ikke viktig - hele greia er åpenbart oppkok og tullerusk oppspinn.» Anonymkode: 1bdf4...f7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå