AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Da er det vel på tide å innse at han ikke ønsker å gifte seg, og fortsette som samboere? Hva synes dere? Anonymkode: f75f8...7c8 2
petterm Skrevet 22. juli 2023 #2 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da er det vel på tide å innse at han ikke ønsker å gifte seg, og fortsette som samboere? Hva synes dere? Anonymkode: f75f8...7c8 Hvor lenge har dere bodd sammen? Har dere, eller planlegger dere felles barn? Eier dere bolig, hytte, bil osv sammen? Hvorfor vil han ikke gifte seg? Kanskje han ikke ønsker å gifte seg fordi han innerst inne er på jakt etter en annen å dele livet med? Et stort bryllup er ganske kostbart. Kanskje han synes det er for kostbart? Man kan lage det hele lite og intimt uten at det koster så mye. Når man er gift får man en del rettigheter og plikter som man ikke har som samboere. En god samboeravtale, evt kombinert med gjensidig testamente kan kompensere noe i forhold til rettigheter. Jeg synes du skal ta en ordentlig prat med han. Finn ut hvorfor han ikke vil gifte seg, og så må du ta det derifra. Jeg synes ikke du skal gi deg uten videre. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #3 Skrevet 22. juli 2023 Ja, på tide å innse. Du har jo innsett det. Anonymkode: 9c1fd...5a3
lillevill Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 Spør han rett ut, men gjør det klart for han at du har den intensjonen om at du vil forstå det store bildet. Ikke med intensjonen om å ta han på det, eller bli sint, lage konflikter. Men for å virkelig forstå. Handler det om følelser, økonomi, eller er det angst fordi han ikke liker oppmerksomhet osv. Bare han vet. Vi på KG vet ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 Man må ikke gifte seg. Anonymkode: be8ec...ba4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 lillevill skrev (8 minutter siden): Spør han rett ut, men gjør det klart for han at du har den intensjonen om at du vil forstå det store bildet. Ikke med intensjonen om å ta han på det, eller bli sint, lage konflikter. Men for å virkelig forstå. Handler det om følelser, økonomi, eller er det angst fordi han ikke liker oppmerksomhet osv. Bare han vet. Vi på KG vet ikke. Han kommer jo aldri til å si rett ut: «Jeg vil ikke gifte meg med deg». Anonymkode: 9c1fd...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 Trenger flere detaljer. Jeg kjenner jo de som har trenert giftemål av økonomiske årsaker, de er kanskje ikke helt vitsen i utgangspunktet, og hvis hun i tillegg vil ha en stor fest så flyr jo pengene ut vinduet. Det er ikke fordi de ikke vil ha samboeren sin, de bor jo sammen og har gjerne barn også. Det er bare det giftemålet som ikke er så viktig, heller ny bil og pusse opp badet først. Anonymkode: fd6a2...917
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 Hvis det er viktig for deg, si det. Min samboer sa i tiden vi møttes at å bli gift var ikke så viktig for henne. Etter 12 år i lag, etter småbarnsliv og hele pakka sier hun at hun alltid ville bli gift og jeg skulle liksom vite det… Vær tydelig om hva du ønsker. Ingen leser tanker. Anonymkode: 3d676...acb 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 Ikke sikkert han vil gifte seg. Føler meg ikke sikker på at jeg hadde gjort det selv, om det ikke var for at jeg måtte gjøre det. Anonymkode: 8fef3...ae3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 Det kommer jo an på hvor viktig å være gift er for en selv. Og om grunnen til at partner trenerer. Å ha åpen dialog om hvorfor partner ikke ønsker er en ting. Men trening minner mer om å holde den andre gående på gress. Er det redsel for forpliktelse? Da mangler det noe grunnleggende for å bygge et liv på. Anonymkode: f3059...140
Brunello Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Det kommer til å bli færre giftemål i de kommende årene, og mange damer vil vente forgjeves på frierier. Årsaken er todelt. Dels fordi mange menn ikke risikerer egen økonomi ved å gifte seg for deretter å tape mye ved skilsmisse. Og dels fordi kvinner nå begynner å tjene mer enn sine partnere. De tenker minst like mye på å ikke tape egenkapital ved brudd. Og når flere damer ikke ønsker giftemål, vil færre menn tørre å fri. For det er ikke gøy å bli møtt med et nei.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 Er du sikker på han trener? Venninna mi trodde typen spilte whist. Anonymkode: 25750...003
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 Takk for svar. Historien er at jeg fridde til ham for tre år siden, og han sa veldig entusiastisk ja. Jeg sa allerede da jeg fridde, at jeg ville akseptere et nei uten drama og problemer, så kunne vi fortsette å være samboere. Men nei, han begynte å planlegge, velge ut ringer osv. På grunn av korona fikk vi ikke giftet oss, fordi han gjerne ville ha foreldrene og broren her, og de bor i et annet skandinavisk land (der han også er fra). Så sendte vi prøvingsattest, og fikk da forespørsel om original skilsmisseattest fra ham (han var gift i hjemlandet, skilt i 2015). Dette var i oktober i fjor. Da begynte rare ting å skje. Han sa til meg to ganger at de har sendt attesten til ham, men ingenting kom i posten, og da antok han at det ble borte i posten. Så sa han at de kun sendte elektronisk, og han hadde jo ikke lenger sitt hjemlands Bank-ID, fordi han byttet til norsk bank da han flyttet hit. Nå var han en tur hos foreldrene i hjemlandet i en uke, og i går spurte jeg ham om han hadde vært innom skattekontoret og hentet attesten (slik planen hans var). Han begynte å ro skikkelig, og sa at de ville sende den til ham i posten. Jeg får et inntrykk av at han rett og slett prøver å hale ut tiden slik at hele greia dør sakte ut. For min del er det greit hvis han ombestemte seg, men da må han jo si det i stedet for å drive gjøn med meg, slik han har gjort siden i vinter. Jeg vil IKKE ha stort bryllup, så den eneste utgiften vi ville ha hatt, er flybilletter til slekta hans og middag med slekt og forlovere på restaurant, max 15 000 kroner, noe vi har råd til. Vi tjener nesten helt likt, jeg eier huset vi bor i. Så praktisk sett er det ingen hindringer. Jeg tror at det er på tide for meg å innse at han rett og slett har ombestemt seg, og bare fortsette som samboere. TS Anonymkode: f75f8...7c8 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 Giftemål er ikke et "mål" for meg. Det er svakt og naivt. Forpliktelse kommer av barn, ikke nåværende partner. Flere og flere vil ikke gifte seg, så de Disney-eventyrene bør du legge på hylla. Anonymkode: d1be5...de7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 Kan det hende han fortsatt er gift? Anonymkode: fd375...856 4 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Historien er at jeg fridde til ham for tre år siden, og han sa veldig entusiastisk ja. Jeg sa allerede da jeg fridde, at jeg ville akseptere et nei uten drama og problemer, så kunne vi fortsette å være samboere. Men nei, han begynte å planlegge, velge ut ringer osv. På grunn av korona fikk vi ikke giftet oss, fordi han gjerne ville ha foreldrene og broren her, og de bor i et annet skandinavisk land (der han også er fra). Så sendte vi prøvingsattest, og fikk da forespørsel om original skilsmisseattest fra ham (han var gift i hjemlandet, skilt i 2015). Dette var i oktober i fjor. Da begynte rare ting å skje. Han sa til meg to ganger at de har sendt attesten til ham, men ingenting kom i posten, og da antok han at det ble borte i posten. Så sa han at de kun sendte elektronisk, og han hadde jo ikke lenger sitt hjemlands Bank-ID, fordi han byttet til norsk bank da han flyttet hit. Nå var han en tur hos foreldrene i hjemlandet i en uke, og i går spurte jeg ham om han hadde vært innom skattekontoret og hentet attesten (slik planen hans var). Han begynte å ro skikkelig, og sa at de ville sende den til ham i posten. Jeg får et inntrykk av at han rett og slett prøver å hale ut tiden slik at hele greia dør sakte ut. For min del er det greit hvis han ombestemte seg, men da må han jo si det i stedet for å drive gjøn med meg, slik han har gjort siden i vinter. Jeg vil IKKE ha stort bryllup, så den eneste utgiften vi ville ha hatt, er flybilletter til slekta hans og middag med slekt og forlovere på restaurant, max 15 000 kroner, noe vi har råd til. Vi tjener nesten helt likt, jeg eier huset vi bor i. Så praktisk sett er det ingen hindringer. Jeg tror at det er på tide for meg å innse at han rett og slett har ombestemt seg, og bare fortsette som samboere. TS Anonymkode: f75f8...7c8 Er du sikker på at han faktisk er formelt skilt? For dette høres mer ut som om problemet handler om hans skilsmisse, på en eller annen måte. Anonymkode: f3059...140 3 9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han kommer jo aldri til å si rett ut: «Jeg vil ikke gifte meg med deg». Anonymkode: 9c1fd...5a3 Min vil ikke gifte seg. Siden jeg er samboer, så vil han jo da heller ikke gifte seg med meg og sier rett ut at han ikke vil gifte seg. Han elsker meg ikke mindre selv om han er imot ekteskap. Anonymkode: f2ede...7a2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar. Historien er at jeg fridde til ham for tre år siden, og han sa veldig entusiastisk ja. Jeg sa allerede da jeg fridde, at jeg ville akseptere et nei uten drama og problemer, så kunne vi fortsette å være samboere. Men nei, han begynte å planlegge, velge ut ringer osv. På grunn av korona fikk vi ikke giftet oss, fordi han gjerne ville ha foreldrene og broren her, og de bor i et annet skandinavisk land (der han også er fra). Så sendte vi prøvingsattest, og fikk da forespørsel om original skilsmisseattest fra ham (han var gift i hjemlandet, skilt i 2015). Dette var i oktober i fjor. Da begynte rare ting å skje. Han sa til meg to ganger at de har sendt attesten til ham, men ingenting kom i posten, og da antok han at det ble borte i posten. Så sa han at de kun sendte elektronisk, og han hadde jo ikke lenger sitt hjemlands Bank-ID, fordi han byttet til norsk bank da han flyttet hit. Nå var han en tur hos foreldrene i hjemlandet i en uke, og i går spurte jeg ham om han hadde vært innom skattekontoret og hentet attesten (slik planen hans var). Han begynte å ro skikkelig, og sa at de ville sende den til ham i posten. Jeg får et inntrykk av at han rett og slett prøver å hale ut tiden slik at hele greia dør sakte ut. For min del er det greit hvis han ombestemte seg, men da må han jo si det i stedet for å drive gjøn med meg, slik han har gjort siden i vinter. Jeg vil IKKE ha stort bryllup, så den eneste utgiften vi ville ha hatt, er flybilletter til slekta hans og middag med slekt og forlovere på restaurant, max 15 000 kroner, noe vi har råd til. Vi tjener nesten helt likt, jeg eier huset vi bor i. Så praktisk sett er det ingen hindringer. Jeg tror at det er på tide for meg å innse at han rett og slett har ombestemt seg, og bare fortsette som samboere. TS Anonymkode: f75f8...7c8 Han lyver Anonymkode: 9c1fd...5a3 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du sikker på at han faktisk er formelt skilt? For dette høres mer ut som om problemet handler om hans skilsmisse, på en eller annen måte. Anonymkode: f3059...140 Ja. Han har fått papir på at han er skilt, altså utskrift av status. Men papiret er ikke godt nok for myndighetene i Norge, de må ha original skilsmisseattest. Anonymkode: f75f8...7c8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min vil ikke gifte seg. Siden jeg er samboer, så vil han jo da heller ikke gifte seg med meg og sier rett ut at han ikke vil gifte seg. Han elsker meg ikke mindre selv om han er imot ekteskap. Anonymkode: f2ede...7a2 Men da må han jo si nei. Ikke si ja, begynne å planlegge og late som han ordner med papirarbeidet. Anonymkode: f75f8...7c8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå