Gå til innhold

Dårlig forhold med kollega

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skriver her fordi jeg er litt rådvill og har det litt vanskelig pga en kollega. Vi er to stk i et firma som jobber i et team tett sammen. 

Fra første dag så opplevde jeg at han ikke gjør noenting på jobb. Han sitter kun og ser på mobilen, mens jeg må gjøre alt arbeidet. Dette sjokkerte meg, men etter dette pågikk noen vakter, så tok jeg dette selvsagt opp med han på en fin måte. Og gå han mange eksempler. Han svarte ikke så mye, men hadde en del unnskyldninger. 

Etter det så føler jeg det har blitt enda verre på jobben egentlig. Jeg må be han om hver minste ting for å prøve og fordele arbeidet. Og hver gang jeg spør på en fin måte, så blir han irritert på meg. Jeg har merket at han også ellers ignorerer meg og himler med øynene eller ler av meg hvis jeg spør om noe. 

Det toppet seg sist vakt da det ble en diskusjon fordi jeg brukte mye tid på å rydde opp i noe som jeg egentlig ikke hadde trengt (ikke min jobb), men jeg vil bidra, så gjorde det jeg kunne for å rydde opp i det. Han ble sint på meg fordi jeg skrev en setning på et ark som han ikke var enig i skulle stå der. 

Jeg forklarte etterpå at jeg ikke likte måten han snakket til meg på og at dette ikke var noe hyggelig. Jeg sa også at jeg opplever at han ikke respekterer meg. Han ble irritert og sa at jeg ikke må overdrive og sa da at han skal holde munn. Jeg ble helt paff og klarte ikke si noe mer. 

Nå har jeg gått ut i ferie, men jeg tenker mye på dette og er utrolig lei meg for at det er slik. Det påvirker meg mye. Jeg ønsker å ta en siste samtale med han etter ferien for å forklare det jeg tenker på en saklig måte og si at jeg ønsker veldig at vi finner en god løsning på dette. Burde jeg det? Eller burde jeg ta det opp med leder? Jeg skal om noen måneder snart begynne på en annen avdeling, så jeg lurer på om jeg da bare burde la det gå? ( men usikker på om jeg holder ut) jeg vet det er andre kollegaer også som tidligere har reagert på hans manglende evne til å bidra på jobb, men vet ikke så mye mer enn det. For jeg er ikke typen som går og snakker med alle andre om slikt, men holder det for meg selv. Men har overhørt og observert andre reagere av og til. 

Noen gode råd? 

Anonymkode: 86e80...6f2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du ta opp med leder. 

Du har forsøkt å snakke med han, noe han tydeligvis ikke et mottakelig for. Du nevner også at andre har reagert på det samme tidligere.

Dersom det er kun du som jobber, vil det se ut som han gjør 50% av det du produserer, og bidraget ditt vil se mye mindre ut enn hva det faktisk er. Det er viktig for deg at leder er oppmerksom på hvordan det faktisk er. Han seiler gratis på ditt arbeid, og kommer unna med det slik som det er nå. Uakseptabelt.

Selv om du kun har noen mndr igjen, er det viktig at du snakker med leder, slik at vedkommende kan ta de nødvendige samtalene med kollegaen din. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mjalloh skrev (4 minutter siden):

Dette må du ta opp med leder. 

Du har forsøkt å snakke med han, noe han tydeligvis ikke et mottakelig for. Du nevner også at andre har reagert på det samme tidligere.

Dersom det er kun du som jobber, vil det se ut som han gjør 50% av det du produserer, og bidraget ditt vil se mye mindre ut enn hva det faktisk er. Det er viktig for deg at leder er oppmerksom på hvordan det faktisk er. Han seiler gratis på ditt arbeid, og kommer unna med det slik som det er nå. Uakseptabelt.

Selv om du kun har noen mndr igjen, er det viktig at du snakker med leder, slik at vedkommende kan ta de nødvendige samtalene med kollegaen din. 

Ja, du har nok rett. Takk for tips. Det er bare litt vanskelig. For av og til så tar han noen skippertak og bruker da det som motargument hvis jeg sier noe. Han er typen som er flink til å snakke for seg og han er bestevenn med en annen kollega jeg også jobber tett med, men som er på ferie for tiden. Det er egentlig oss tre som jobber sammen. (det er de andre kollegaene som jeg ikke er på team med, som jeg vet har reagert på måten han jobber på) Jeg er veldig redd for at jeg skal bli utfryst hvis jeg sier noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du har nok rett. Takk for tips. Det er bare litt vanskelig. For av og til så tar han noen skippertak og bruker da det som motargument hvis jeg sier noe. Han er typen som er flink til å snakke for seg og han er bestevenn med en annen kollega jeg også jobber tett med, men som er på ferie for tiden. Det er egentlig oss tre som jobber sammen. (det er de andre kollegaene som jeg ikke er på team med, som jeg vet har reagert på måten han jobber på) Jeg er veldig redd for at jeg skal bli utfryst hvis jeg sier noe. 

Forklar lederen din hele situasjonen, og at du ikke kan forholde deg til hans skippertak. Det er ikke sånn man jobber sammen.

Skjønner det er kjipt om han og 'bestekompisen' fryser deg ut, men du vil nok ikke fryses ut av den andre kollegaene som er av samme oppfatning. Leder har uansett taushetsplikt, og vil uansett observere situasjonen selv og gå inn med 'jeg har merket meg at du...', ikke 'xxx har sagt at du...'. Dette er iallefall måten det SKAL gjøres på fra leders side.

Du har også noen kun noen mndr igjen, så det går nok bra uansett.

Slike 'kollegaer' må få reaksjoner, ellers forsetter de å få lønn på andres arbeid til de går av med pensjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mjalloh skrev (1 minutt siden):

Forklar lederen din hele situasjonen, og at du ikke kan forholde deg til hans skippertak. Det er ikke sånn man jobber sammen.

Skjønner det er kjipt om han og 'bestekompisen' fryser deg ut, men du vil nok ikke fryses ut av den andre kollegaene som er av samme oppfatning. Leder har uansett taushetsplikt, og vil uansett observere situasjonen selv og gå inn med 'jeg har merket meg at du...', ikke 'xxx har sagt at du...'. Dette er iallefall måten det SKAL gjøres på fra leders side.

Du har også noen kun noen mndr igjen, så det går nok bra uansett.

Slike 'kollegaer' må få reaksjoner, ellers forsetter de å få lønn på andres arbeid til de går av med pensjon!

Ja, du har helt rett! Takk. Jeg håper kanskje det ville bli bedre hvis jeg tar en siste samtale, men det gjør nok ikke det. 

Han finner nok garantert ut at jeg har sagt noe. For lederen vår jobber ikke sammen med oss og arbeidet er av mer "fysisk" art. Så hun har ikke mulighet til å finne ut av og observere dette uten at noen forteller henne det direkte. Og jeg er den som jobber med han, så han skjønner nok det rimelig kjapt. 

Jeg er av typen som ønsker at alle skal komme overens, selv om jeg vet at det selvfølgelig ikke er mulig. Og tar slike "konflikter" veldig tungt. Men det er bare noe jeg må jobbe med. 

Ts 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du har helt rett! Takk. Jeg håper kanskje det ville bli bedre hvis jeg tar en siste samtale, men det gjør nok ikke det. 

Han finner nok garantert ut at jeg har sagt noe. For lederen vår jobber ikke sammen med oss og arbeidet er av mer "fysisk" art. Så hun har ikke mulighet til å finne ut av og observere dette uten at noen forteller henne det direkte. Og jeg er den som jobber med han, så han skjønner nok det rimelig kjapt. 

Jeg er av typen som ønsker at alle skal komme overens, selv om jeg vet at det selvfølgelig ikke er mulig. Og tar slike "konflikter" veldig tungt. Men det er bare noe jeg må jobbe med. 

Ts 

Også er det jo det at jeg jobber kun sammen med de to kollegaene fast på team. Så hvis jeg blir fryst ut, vil jeg jo merke det rimelig godt. 

De andre kollegaene treffer jeg kun i overlapp. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ts 

Han har hatt flere muligheter til å forbedre seg, så jeg ville ikke tatt det så tungt om han skjønte det var meg. Det er jo ikke som om det kom som lyn fra klar himmel, du har forsøkt ♥️

Det er dessverre sånn at slike utnytter at andre ønsker ett harmonisk miljø, og ikke ønsker noe 'drama'. Det at du er en god kollega skal jo ikke gå på bekostning av deg, sier du ikke fra, fortsetter han å 'walk all over you'. 

Se på det som at du står opp for deg selv, og prøv å gi faen i reaksjonen hans, du er fullt berettiget til å si fra her. Han blir nok sur, men det er fordi du ikke lot deg tråkke på!

Skjønner du kan synes det er vanskelig, men dette fikser du! Heier på deg! ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ta det opp med han flere ganger. Han har jo allerede vist at han gir f... i det du sier. 

Ta det opp med sjefen.  Men ta det på en måte , så du spør hva du skal gjøre og råd iht hvordan håndtere det, da det ikke hjalp så mye å snakke til han direkte

Anonymkode: e3861...a67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk dere. Det hjalp veldig. Jeg skal ta det opp med leder å legge det frem på den måten dere beskriver når jeg et tilbake fra ferie. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta det opp med leder. Vær konkret, helst med konkrete tidspunkt og konkrete ting som ikke ble gjort.  Vær ryddig og saklig. 

Anonymkode: a83e1...8b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta det opp med leder. Vær konkret, helst med konkrete tidspunkt og konkrete ting som ikke ble gjort.  Vær ryddig og saklig. 

Anonymkode: a83e1...8b6

Tusen takk. Ja jeg skal være så saklig og konkret som mulig. Og legge frem eksempler. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...