Umuligåfinnenavn Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Jeg og barnefar har privat avtale. Jeg mener å ha lest at vi begge plikter å opplyse om endringer i inntekt osv. Jeg har nå funnet ut at han bevisst har holdt tilbake info ovenfor meg for å slippe unna med billigere bidrag. Det som er mest irriterende med det hele er at jeg har latt han slippe unna mye bidrag tidligere for å legge grunnlag for et godt samarbeid, men likevel mener han jeg er grådig, og tror visst at jeg bruker pengene på meg selv. Jeg er veldig konfliktsky, men føler samtidig at dette er penger min datter har krav på, spesielt med hvor lite hun får fra far og hvor lite inkludert hun har blitt i hans familie. Men tilbake til spørsmålet mitt; er det noen som vet om det er mulig å melde dette inn til nav når vi har privat avtale, og å få etterbetalt det bidraget han har lurt seg unna? Jeg har prøvd å få en dialog i flere mnd for å beregne bidrag på nytt, men han haler det bare ut, og som regel får jeg ikke svar. Jeg veksler med å bare la det gå, og slippe alt det vil kreve, samtidig synes jeg han også bør ta ansvar for datteren vår.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Du kan sende søknad til NAV om at bidrag går via dem. Anonymkode: 3fd9f...8c9
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Du kan sende søknad til meg om en promille av skatten jeg betaler samt til 1000 andre. Anonymkode: 5abc0...77b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 https://help.no/rettsomrader/barn/dette-ma-du-vite-om-barnebidrag Anonymkode: b099a...d6f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 I og med at dere har privat avtale, tviler jeg på at du kan få etterbetalt via NAV. Et godt samarbeid mellom foreldrene er bedre i det lange løp for både barn og foreldre, enn at bidraget stemmer akkurat på krona. Anonymkode: 0820c...bbc
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 Slutt med privat avtale viss far er ustabil. Er far offentlig ansatt, får du det regnet ut av nav. Anonymkode: 7023e...fe2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 Jeg skjønner ikke hvorfor folk inngår private avtaler om bidrag . Før eller senere blir det jo trøbbel mellom partene, og da er det greit å ha ordnede forhold Anonymkode: 7a7fc...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 Du kan få det fastsatt av nav. Jeg hadde privat avtale med barnefar, helt til han sluttet å betale. Jeg fikk da beskjed av nav at jeg kunne søke om å få etterbetaling for månedene uten. Usikker på hvordan dette fungerer når han har betalt avtalt sum mellom dere. Anonymkode: c0f59...1e6 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 Du vil nok ikke få noe etterbetalt. Men du kan når som helst få nav til å foreta en beregning og ta seg av innkrevingen av barnebidraget. Det er en grei måte å gjøre det på, og da slipper dere to å snakke om penger sammen. Anonymkode: f411a...078
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå