Gå til innhold

Gynekolog mener jeg bør slanke meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte time hos gynekolog ved en stor privat helsetjeneste for rutinemessig celleprøve da det var 3 år siden sist. Siden celleprøve på ingen måte er min favorittaktivitet bestilte jeg i det private for å unngå ventetid og få det unnagjort. Jeg fortalte gynekologen at jeg gruet meg, men at det nok skulle gå fint. 

I det jeg sitter i stolen og gynekologen bokstavelig talt skraper oppi livmorhalsen sier han "ja, du har jo noen ekstra kilo, for å si det forsiktig, jeg anbefaler at du går ned i vekt". Jeg fikk helt sjokk av kommentaren, følte meg utrolig sårbar der jeg lå med sprikende ben. Så jeg svarte at ja, jo, jeg er klar over det. Sier jeg jobber med å gå ned i vekt. Hvor han responderer med å si at "ja, det har jo åpenbart ikke fungert til nå". I samtalen etter undersøkelsen spør han om høyde og hva jeg veier. Jeg var ikke komfortabel med å svare, men synes hele situasjonen var så ubehagelig at jeg sa at jeg er ca 175 høy og rundt 85-87 kilo. Han tastet da inn tallene på PCen og fortalte at han regnet ut bmi. Jeg sa at jeg ikke ønsker å høre disse tallene da det på ingen måte er hjelpsomt for meg. Jeg slet med å holde tårene tilbake da det er et veldig sensitivt tema, noe han virkelig burde forstått både av kroppsspråk og hva jeg fortalte med ord. 

Hva tenker dette, er det greit? Å bringe opp tema vekt i en helt standard celleprøve? Jeg er klar over at jeg er sensitiv angående dette temaet, men er jeg for sensitiv? Jeg bare tenker at jeg vet jo selvsagt at jeg burde gå ned noen kilo, trenger ikke en gynekolog til å fortelle meg dette...  

Anonymkode: 474ea...500

• Liker 1
  • Hjerte 42
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var du hos en gynekolog i Bergen?

Det er jo ikke noe rart at en gynekolog bemerker hvis man er overvektig, for overvekt har innvirkning på fruktbarheten, men det er kanskje måten det blir sagt på.

Anonymkode: 911fb...bdc

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos gynekolog rett etter koronaen. Skulle ta å sette inn ny spiral. Var en kvinnelig gynekolog og spurte litt om helse historikk osv. fortalte at bi hadde mye livmorkreft i familien og mye brystkreft. Jeg er 170 cm og veier 97 kg så ja jeg har en bmi som viser fedme på tidlig stadie. Hun fortalte meg rett ut uten å spørre om verken vekt eller høyde st jeg ble gå drastisk ned i vekt da det er svært stor fare for kreft og mage fettet er risikoen i det. Ble paff der og da men nå har jeg tatt tak i min egen livsstil, og jobber med å gå ned ca 30 kg på et år. Selvfølgelig med fastlege involvert. Ikke noe medisiner . Kun trening og kosthold. 

Anonymkode: ea443...d29

• Liker 21
  • Hjerte 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke i Bergen, men i en annen stor by i Norge. Jeg var ikke hos gynekolog i forbindelse med graviditet eller ønske om det, kun standard celleprøve. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Leger kan være ekstremt gode klinisk uten å ha de nødvendige medmenneskelige egenskapen som gjør at en pasient føler seg ivaretatt. Du møtte på en slik en. 

Hva tenker du å bruke dette svaret til? Var det motiverende for deg for å gå ned i vekt eller bare sensitivt og vondt?

Anonymkode: 7c699...346

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke i Bergen, men i en annen stor by i Norge. Jeg var ikke hos gynekolog i forbindelse med graviditet eller ønske om det, kun standard celleprøve. 

Håpløst av legen. Du er jo bare i overvekt-kategori, og mange leger mener nå at det er bedre å ikke gå opp mer enn å streve seg ihjel med å gå ned. Utrolig uproft å si sånt da du ligger i en slik situasjon. 

Anonymkode: 2b92c...4ca

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Trenger vel egentlig ikke å fortelle feite folk at de er feite, det vet de jo selv. Forhåpentligvis veit de også hva det å være svær innebærer helsemessig.

Anonymkode: 2bd48...c31

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er greit i det hele tatt. Spesielt ikke i den situasjonen. Men en ting skal du vite(og dette sier jeg etter å ha jobbet tett med leger i pasientbehandling over mange år).

Mange leger mangler helt seriøst endel sosial intelligens i møe med pasienter og kan ofte være ubehagelig direkte på områder der folk flest hadde trådd litt forsiktig, eller ordlagt seg på en annen måte.  Kall det en yrkesskade. 

Anonymkode: 6881d...baf

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke noe rart at en gynekolog bemerker hvis man er overvektig, for overvekt har innvirkning på fruktbarheten, men det er kanskje måten det blir sagt på.

Hun var der for celleprøve, hennes fruktbarhet var ikke hans sak i den situasjonen. Uprofesjonell oppførsel. Hun har jo heller ingen dramatisk overvekt. 

Anonymkode: 178b9...51b

• Liker 18
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Er lege selv og synes dette er helt uhørt. Hvis du var der for noe med graviditet og fertilitet er det jo noe annet. Uansett er ordlyden vedkommende bruker helt fryktelig. Det går an å sende en liten tilbakemelding om dette altså.

Anonymkode: d624e...c4f

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at du var i en sårbar situasjon og vekt og kropp er sårbart for de fleste mennesker, måten han formulerte seg på var også svært uheldig og klumsete på det beste. Men se for deg at du var undervektig, da har helsepersonell også et ansvar for å bringe vekt på banen. Og en hadde forstått at en hvilken som helst innenfor det medisinske fagmiljøet omtrent hadde bemerket lav kroppsvekt. Hvorfor og hva er det som gjør det så annerledes med overvekt? Overvekt har betydning for hele kroppen.  Men når det gjelder overvekt så er det så mye verre å snakke om, men igrunn bør alle innenfor helse bli flinkere på å snakke med overvekt til og med overvektige, og overvektige bør også bli bedre på å ikke ta alt i verste mening og  gjøre seg overfølsom men heller respondere på slike samtaler med et åpent sinn. Ja kommentaren var noe taktløs men om han hadde et poeng? Ja kanskje, det vet du best selv.

Anonymkode: 22724...400

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har en BMI på 28 så å si "du har noen ekstra kilo for å si det forsiktig " synes jeg var utrolig frekt sagt. Hva sier han hvis det kommer en kvinne med bmi på 35 og oppover. Ja du er overvektig men ikke sjokkerende stor liksom.

Anonymkode: af3f1...196

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt psyko ut å si det mens hans sitter med fitta til pasienten helt opp i ansikten

Anonymkode: 79c78...278

• Liker 21
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er lege selv og synes dette er helt uhørt. Hvis du var der for noe med graviditet og fertilitet er det jo noe annet. Uansett er ordlyden vedkommende bruker helt fryktelig. Det går an å sende en liten tilbakemelding om dette altså.

Anonymkode: d624e...c4f

Dette, TS, håper jeg du hører på.

Anonymkode: e0f75...756

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne ha likt å vite den gynekologens navn

Anonymkode: 79c78...278

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Det var svært utidig av legen, og du har god grunn til å reagere på det.

Du er ikke veldig overvektig, og ditt besøk gjaldt en celleprøve, ikke forsøk på graviditet hvor vekt kanskje er mer vesentlig. Du er uansett ikke i en kategori hvor vekten din hindrer graviditet eller gjør ett eventuelt svangerskap vanskeligere.

Skulle han uansett snakke om vekt, burde han ha tatt det når du hadde fått på deg klærne, og brukt en helt annen tone. Han var jo rett og slett respektløs. Ut i fra hans ord, skulla man jo trodd du hadde en bmi på 40.

Du sier dette er en privat klinikk. De tjener penger på sine pasienter, og du er en kunde. Her ville jeg skrevet en Epost til klinikken, beskrevet situasjonen, og fortalt hvordan dette gikk inn på deg. Dette er faktisk totalt uakseptabelt!

Og kjære, du er IKKE feit med den bmi'en der. Selvsagt har man helsegevinst av å gå ned i vekt dersom bmi'en er litt over 'det ideelle', men som du sier, dette er noe du jobber med selv. Du er langt ifra noen dundre, så ikke la dette besøket få deg til å tro det, eller la det føle deg ille.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trenger vel egentlig ikke å fortelle feite folk at de er feite, det vet de jo selv. Forhåpentligvis veit de også hva det å være svær innebærer helsemessig.

Anonymkode: 2bd48...c31

Du er ikke fritok du er 1.75 og veier 87 kg.
overvektig ja- ikke feit

Anonymkode: 315fe...8fc

• Liker 2
Skrevet (endret)

,

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 22.39):

Du er ikke fritok du er 1.75 og veier 87 kg.
overvektig ja- ikke feit

Anonymkode: 315fe...8fc

Endret av Supermennesket
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hun var ikke hos gynekologen for å utredes for ufrivillig barnløshet.

Dermed er ikke vekt relevant.

En profesjonell gynekolog ville heller aldri tatt dette opp mens man ligger der i en sårbar posisjon. 

TS, jeg synes du skal klage inn vedkommende.

Du var der for en celleprøve, og din vekt var ikke relevant for timen i det hele tatt. Klassisk fettfobiske holdninger og diskriminering i helsevesenet. 

Ikke aksepter dette. 

Du tok ikke opp vekt selv, du var det ikke ifbm barneønske (vekten din hadde ikke vært en hindring for å bli gravid uansett).

Du skulle ta en celleprøve ifbm evt kreft. Du har ikke engang fedme, hallo. Du har BMI på 28, ingenting som tilsier at det da et nødvendig å gå ned i vekt av helseårsaker generelt.

Helseproblemer begynner som regel først å snike seg på etter 30, hvilket forklarer hvorfor dette er en grense for å få fedmemedisiner osv. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke heng dere opp i BMI! Ts skriver "men synes hele situasjonen var så ubehagelig at jeg sa at jeg er ca 175 høy og rundt 85-87 kilo". Altså ca-tall. Mest sannsynlig er vekten hennes mye høyere enn det dersom en gynekolog reagerte. 

Men velg gjerne å bruke energien din på sak mot legen i stedet for det du vet du må gjøre her. 

Anonymkode: 7c699...346

• Liker 10
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...