AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Hunden min elsker kos og er veldig kjærlig og vennlig. Men han har det med å plukke ut enkelte menn som han finner mistenkelige. Har han først bestemt seg er det umulig å snu han, han er overbevist om at denne mannen er skummel. Kan det ha noe med at barn og damer var mest på å hilse på han som valp? Enkelte menn også, men det var klart flest damer og barn. Det er vanskelig å trene bort fordi det er så tilfeldig hvem han misliker. Har merket meg at enkelte menn bøyer seg over i stedet for å sette seg ned, og noen kommer litt brått imot og tar hånd over hodet på han litt brått. Synes forøvrig at oppdrettere bør reklamere med at valpen er mannevant😅 Anonymkode: 584da...952
MannenFraMars Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 «Ikke liker» som i blir redd og gjemmer seg eller blir rabiat? Du kan kanskje be noen menn du kjenner (men som hunden ikke kjenner) om å hilse på. Be dem om å være rolige, snu siden til, ikke stirr hunden i øynene, ignorer hunden litt og la den komme til ham. La ham snuse og ta initiativet. Unngå å klappe oppå hodet.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Det er helt normalt at hunder som allerede har en naturlig skepsis til fremmede (i motsetning til hunder/raser som er avlet til å elske alle), ofte kan vise mer skepsis til menn enn damer. Menn er ofte større, har mørkere stemme, beveger seg annerledes etc enn damer. Ulver, for eksempel, er mer vennlig innstilt til damer enn menn. Damer fremstår mer harmløse. Jeg har to av en rase som ofte blir reservert/skeptiske til fremmede etter kjønnsmodning. Min yngste har aldri hatt en dårlig erfaring med menn, men om hun reagerer på noen (viser usikkerhet), så er det alltid en mann. Om jeg ønsker at hun skal få et godt forhold til en spesifikk mann, så snakker jeg mannen gjennom hvordan han skal forholde seg til henne. Det betyr å ignorere henne først og bare la henne sniffe på han i fred og ro. Det neste steget er å gi ham godbiter han kan gi til henne. Det tredje steget er at han gir en liten scratch på rumpa hennes (som hun elsker) når hun kommer bort til han, men stoppe etter et par sekunder for å se om hun går bort eller ønsker at han skal fortsette. Ønsker hun at han skal fortsette, går hun i en sirkel og presenterer rumpa igjen, og da kan han klø henne i noen sekunder til før han stopper og venter på å se om hun ber om mer eller ikke. Å få kos på rumpa er tryggere enn å få kos på hodet, så kos på hodet er et nei-nei for alle som hun ikke kjenner godt. Hun elsker dog kos overalt på kroppen av de hun kjenner godt og stoler på. Får jeg besøk av en mannlig reparatør eller lignende, ber jeg de bare ignorere henne. Da har jeg henne allerede i bånd (ikke alle vil ha en nysgjerrig hundenese på leggen) og godbiter jeg gir henne så hun ikke skal fokusere så mye på den fremmede mannen i huset. Anonymkode: f9d06...f66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå