AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 I dag skulle jeg endelig ut i ferie hvor alt lyste godt før min samboer fikk mail ifra NAV med at hun ikke fikk dagpenger. Dette kommer av at hun har etter hun sa opp sin jobb og ventet på svar ifra NAV satt i gang med nettbasert studie. Hun fikk meg til å ringe inn til NAV kontoret i forkant av dette hvor jeg ble forklart at hun kunne få både dagpenger og støtten til utdanningen hvor hun bare måtte søke. Fikk dette bekreftet på sms som jeg sendte videre til min samboer hvor all informasjonen sto for jeg skulle videre til kveldsskiftet på jobb. Vi leste gjennom siden etter jeg kom hjem og sjekket imellom mye hvor vi ikke hadde fått med oss at man ikke kunne gå inn i et studie før 12 uker etter man har fått godkjent dagpenger, noe som aldri ble nevnt i telefonsamtalen. Nå som avslaget er kommet og vi står her nå med bare min inntekt og ingen måte å kontakte NAV så får jeg all skylden at jeg ikke leste og hjelpe hun godt nokk med å forstå dette. Jeg forstår ikke hva jeg kan gjøre, jeg skriver her for jeg kjenner meg lost siden hun ikke vil snakke med meg. Med ingen måte å kontakte NAV eller Lånekassen så er dette på vei til å bli en mareritt start på ferien. Jeg har sagt allerede til henne at jeg kan stå for det økonomiske og leter etter måter å fikse dette på men føler at jeg bare har ødelagt alt. Hun sier jeg ikke forstår for jeg er for treg til å forstå henne. Jeg prøver å forstå situasjonen men har aldri vært i systemet til NAV eller hatt noe med NAV å gjøre så er helt på ukjent hav der. Jeg forstår hennes frustrasjon og stress, men når jeg prøver å komme med løsninger så virker det som jeg bare heller bensin på bålet. Jeg har beklaget og mye men vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Alt jeg ønsker er å sette på en film med henne vedsidena meg og glemme verden, men vet ikke hvordan jeg kan gjøre dette i denne situasjonen... Skriver som sagt her for jeg er lost og ikke vet lengere. Trenger bade gode råd ifra alle kanter. Mvh Anonym Mann 25 år Anonymkode: eb8dc...053 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Dere må klage på vedtaket dere har fått, mener det pleier å være på 6 uker. Les dere godt opp iforhold til reglementet og ring nav og forhøre dere om rettigheter hun har. Dere har fortsatt tid og har muligheten til å som sakt klage på vedtaket/avslaget. Men hun har ikke krav på stipend eller lån fra Lånekassen under utdannelsen? Anonymkode: 746ee...4cc
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Hun er da voksen dame som må ta ansvar for livet sitt selv. Makan til frekkhet at på toppen av det hele skal være sur på deg for du ikke gjorde noe som var hennes jobb egentlig: undersøke alt selv. Anonymkode: 24671...000 25 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 Hva med at hun begynner å ta ansvar for egen situasjon? Det er hun som er arbeidsledig, hun som skal ha stønad, ergo er det til syvende og sist hennes ansvar å sette seg inn i reglene. Jeg skjønner at hun er deppa og sur fordi hun ikke får penger, men hun har ingen grunn til å la dette gå ut over deg! Du har beklaget og tilbudt deg å finansiere henne, likevel er hun sur? Hun høres fryktelig umoden ut. Jeg synes du skal ta en prat med henne om dette, for sånn kan hun ikke fortsette. Anonymkode: 76b2b...d2b 11 6
Ramona Skrevet 21. juli 2023 #5 Skrevet 21. juli 2023 Skriv mld til nav via Ditt NAV, dvs at hun logger inn på profilen sin. Gå til innboks eller dialog og send en mld 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Skrevet 21. juli 2023 Slutt å løse hennes problemer. La henne løse dem selv. Gi uttrykk for at du forstår at hun er fortvilet og irritert på seg selv. Men de irrasjonelle reaksjonene hennes må du bare se forbi. Forhåpentligvis henter hun seg inn igjen, gi henne litt tid. Det løser seg. Anonymkode: 49264...881 8 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #7 Skrevet 21. juli 2023 Man må ikke finne seg i alt altså. Fint at du spurte her, så kan du få høre at hennes reaksjon er helt uhørt. Anonymkode: 5057c...d90 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 Hvis hun selv har sagt opp jobben sin så må det gå x-antall uker (karantene) før hun kan få penger fra nav. Hun kan angre oppsigelsen sin i jobben også. Anonymkode: 82a87...388 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 Med mindre hun er psykisk utviklingshemmet og du er vergen hennes, så er det jo hennes feil og hennes ansvar. Fullstendig uakseptabelt å gi deg skylden eller bli sur på deg. NAV er sjeldent behjelpelige for folk i utdanning, men det stemmer at man kan søke om å beholde dagpengene. Dette forutsetter at man allerede mottar dagpenger og deretter sender inn en egen søknad om å beholde dem under utdanning. Anonymkode: e5a99...8be 7
Hedda-78 Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 Det er jennes eget ansvar å lese seg opp på reglene, ikke ditt. Du kan hjelpe, men du har ikke ansvaret. Og selvsagt finnes det måter å kontakte nav på, de har f.eks. et telefonnummer. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Dette er faktisk hennes ansvar å finne ut av dette og det var hennes ansvar å sjekke ut at hun gjorde alt riktig for å kunne få dagpenger. Hun kan ikke skyve ansvaret over på deg Anonymkode: cd137...aa8 6
megda Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 Hun forskyver frustrasjonen vedrørende situasjonen med NAV på deg der hun må ta skyld og ansvar for sin egen situasjon. Du blir på en måte gaslightet av henne i denne situasjonen. Du prøvde å hjelpe henne siden hun var i en vanskelig situasjon og hun bruker denne godheten mot deg. Ikke bra kommunikasjon her på noen måte. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 Velkommen til ny stilling i hjemmet som dørmatte!! Du må faktisk sette ned foten. Hun trenger det virkelig. Si at du forstår hun er skuffa, men at du har prøvd å hjelpe og gjort ditt beste, selv om det var hennes eget ansvar. Si at du forventer en unnskyldning for at du har blitt beskyldt og utskjelt! Frem til unnskyldningen kommer vil du ikke høre et ord om saken. Anonymkode: fba05...d39 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 Ramona skrev (12 timer siden): Skriv mld til nav via Ditt NAV, dvs at hun logger inn på profilen sin. Gå til innboks eller dialog og send en mld Det er visst ingen måte å kontakte NAV på, sier TS... Anonymkode: 4b8d9...533
lillevill Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I dag skulle jeg endelig ut i ferie hvor alt lyste godt før min samboer fikk mail ifra NAV med at hun ikke fikk dagpenger. Dette kommer av at hun har etter hun sa opp sin jobb og ventet på svar ifra NAV satt i gang med nettbasert studie. Hun fikk meg til å ringe inn til NAV kontoret i forkant av dette hvor jeg ble forklart at hun kunne få både dagpenger og støtten til utdanningen hvor hun bare måtte søke. Fikk dette bekreftet på sms som jeg sendte videre til min samboer hvor all informasjonen sto for jeg skulle videre til kveldsskiftet på jobb. Vi leste gjennom siden etter jeg kom hjem og sjekket imellom mye hvor vi ikke hadde fått med oss at man ikke kunne gå inn i et studie før 12 uker etter man har fått godkjent dagpenger, noe som aldri ble nevnt i telefonsamtalen. Nå som avslaget er kommet og vi står her nå med bare min inntekt og ingen måte å kontakte NAV så får jeg all skylden at jeg ikke leste og hjelpe hun godt nokk med å forstå dette. Jeg forstår ikke hva jeg kan gjøre, jeg skriver her for jeg kjenner meg lost siden hun ikke vil snakke med meg. Med ingen måte å kontakte NAV eller Lånekassen så er dette på vei til å bli en mareritt start på ferien. Jeg har sagt allerede til henne at jeg kan stå for det økonomiske og leter etter måter å fikse dette på men føler at jeg bare har ødelagt alt. Hun sier jeg ikke forstår for jeg er for treg til å forstå henne. Jeg prøver å forstå situasjonen men har aldri vært i systemet til NAV eller hatt noe med NAV å gjøre så er helt på ukjent hav der. Jeg forstår hennes frustrasjon og stress, men når jeg prøver å komme med løsninger så virker det som jeg bare heller bensin på bålet. Jeg har beklaget og mye men vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Alt jeg ønsker er å sette på en film med henne vedsidena meg og glemme verden, men vet ikke hvordan jeg kan gjøre dette i denne situasjonen... Skriver som sagt her for jeg er lost og ikke vet lengere. Trenger bade gode råd ifra alle kanter. Mvh Anonym Mann 25 år Anonymkode: eb8dc...053 Om hun har sagt opp får hun vel ikke dagpenger? synes jeg å huske. Om hun har blitt oppsagt får hun det. Hvorfor sa hun opp når hun egentlig trengte å jobbe i juli da? 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 Be henne lese denne tråden, og forklar at alle som er i jobb, sier opp jobben og begynner på studier er selv ansvarlig for å skaffe seg viktig informasjon. Selv om en ber partneren om hjelp så har en til slutt ansvaret sjøl Anonymkode: 04b13...b52 1
keops Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 Hvis dette stemmer så er hun jo helt urimelig mot deg ts. Hvordan skal hun komme seg gjennom studiet hvis hun ikke en gang tar ansvar for å finne ut hvordan hun skal finansiere dette? Kommer hun til å gi deg skylda hvis hun stryker på eksamen? Du er i utgangspunktet grei som orket å ta den samtalen med nav, men du burde kanskje ikke ha gjort det. Noen mennesker er mer kravstore enn andre, å gi deg skylda for å ikke ha satt deg godt nok inn i ting som hun strengt tatt selv burde ha satt seg inn i tyder på at du har en veldig kravstor partner. Skjønner at det er kjipt at ferien blir påvirket av dette, men her bør du sette foten ned. Forklar at du er i behov for rekreasjon i ferien etter å ha jobbet og strevet, be henne så om å ta seg lønner arbeid heller enn å hakke på deg for egen tafatthet. 1
Ramona Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er visst ingen måte å kontakte NAV på, sier TS... Anonymkode: 4b8d9...533 Jo, det er det alltid 1
lillevill Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 Du hjalp henne ved å gjøre hennes jobb for å kontakte nav og så når det ble krøll så går du skylda. Snakk om ansvarsfraskrivelse. Du er snill som hjelper henne ts men egentlig gjør du henne en bjørnetjeneste. Du er ikke pappaen hennes, du er likeverdig og hun har like mye voksen svar for deres felles økonomi som du har. Ikke la henne utnytte deg. 2
Virrevirrevapp Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): ... Med ingen måte å kontakte NAV eller Lånekassen så er dette på vei til å bli en mareritt start på ferien.... Anonymkode: eb8dc...053 Både NAV og Lånekassen har åpent. Hun kan kontakte nav på Mine sider. Og det er ikke for seint å søke studiestøtte hos Lånekassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå