Gå til innhold

Hund nesten et år som ikke er helt renslig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en hund av liten rase (malteser). Vet disse kan være trege med å få husrene, men det burde jo ikke være umulig…? Er noen hunder lost case og blir aldri helt renslige? Har fulgt alle vanlige råd helt fra hun var 8 uker. Går ut ofte, rose masse etc. Det går fint så lenge vi følger rutiner til punkt og prikke, går ut ofte og ikke får for mye mat. Problemet er at hunden ikke holder seg hvis vi f eks er litt trege med å gå ut. I morges sto hagedøra oppe mens jeg lagde meg kaffe. Pleier egentlig å gå rett ut med henne til hagen for å tisse, men ville prøve å lage meg en kaffe først… da tisset hun på stueteppet istedenfor å gå ut døra å tisse selv (døra sto åpen rett ved siden av der hun tisset inne). Hvis hun ikke bæsjer på kveldsturen, da bæsjer hun gjerne inne på natta. 
Altså, hunden tisser og bæsjer stort sett ute, og har mange dager uten uhell også, men hun kan likegjerne gjøre fra seg inne dersom hun må og ingen går ut med henne tidsnok. Jeg tenker en hund på snart et år burde kunne holde seg litt til den får gått ut? Altså ikke timesvis, men en liten stund? Synes det er rart, særlig når døra står oppe ut til hagen, at hun ikke alltid velger å gå ut, virker litt tilfeldig om hun gidder å gå ut eller ikke. Går tur 3-4 ganger per dag, gjør alltid fra seg ute da. Roser alltid. Er det håp eller er hun en av de få hundene som aldri blir renslig…?

Anonymkode: f2479...88b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen av de små rasene kan bruke opptil- eller over et år ja, dessverre. 

Kjøp sånn spray på dyrebutikken som bryter ned og fjerner absolutt all urinlukt, og bruk det på de plassene hun tisser. Vanlig såpe fjerner ikke lukten, og hunder tisser ofte der det allerede lukter tiss.

Kan du endre litt på matrutinene? Gi siste måltid litt tidligere eller senere (så hun enten bæsjer tidligere eller senere, og ikke på natten). 

Annet enn det har jeg ikke noe annet råd enn å fortsette med treningen

Anonymkode: f6cf0...4e7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

En av mine var også slik (tissing). Gjorde ALT av råd og hadde til og med to uavhengige profesjonelle hundetrenere inn i bildet, samt vetrenær, men han ble bare aldri 100% husren. Alle mine andre hunder har vært og er 100% husrene fra ung alder.

Det ble bedre etter vi kastrerte, men ikke 100%. Jeg løste det ved å kjøpe tekstilrenser, og trene hunden til å alltid følge et menneske. Når vi ikke var hjemme vat hunden i gangen (med vann og seng og favorittleke), som er lite nok til at det aldri skjedde noe.

Men det var SLITSOMT. Hunden ble over 10 år og regelen var at han aldri kunne være alene.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Små hunder blir ofte ikke renslige. De er avlet så små at blære -og urinveier ikke fungerer. Noen går rundt og lekker konstant, andre tisser inne. Truse/bellyband er da løsningen. 

Anonymkode: 83bb7...39b

AnonymBruker
Skrevet

Det virker jo nesten som den ikke skjønner den skal gå ut for å gjøre fra seg om ikke noen følger den ut? Hva gjør du når du fersker den i å tisse inne? Nå er det en stor hund,  det er lov å si klart nei når den tisser inne. Noen ganger holder det ikke å lære hunden å tisse ute, de må også lære å IKKE tisse inne. 

Anonymkode: 77dc1...7a1

AnonymBruker
Skrevet

Det virker så logisk for oss, at hunden skal tisse ute. Men det er slett ikke logisk for alle hunder. Hvorfor skal den det, liksom?

Det høres ut som om dere har gjort ting rett, og at hunden i hovedsak har fått for vane å tisse ute. Men selv om den vanligvis tisser ute, er det ikke et konsept for den at man ikke skal tisse inne. For noen hunder blir dette en naturlig vane ganske fort, for andre ikke.

Jeg har en "app-app"-lyd jeg bruker på mine hunder, som betyr noe slikt som "avslutt det du holder på med". Ikke strengt, men tydelig nok til at jeg får oppmerksomheten deres. Så omdirigerer jeg adferden jeg ikke vil at de skal utføre. Om hunden tisset inne ville jeg lagt til en slik lyd, og umiddelbart båret hunden ut. (Ikke på valper, men på større hunder som jeg tenker at burde ha knekt koden). 

Anonymkode: 9d7b2...32d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det virker jo nesten som den ikke skjønner den skal gå ut for å gjøre fra seg om ikke noen følger den ut? Hva gjør du når du fersker den i å tisse inne? Nå er det en stor hund,  det er lov å si klart nei når den tisser inne. Noen ganger holder det ikke å lære hunden å tisse ute, de må også lære å IKKE tisse inne. 

Dette ville jeg vært svært forsiktig med å gjøre. Det er en god sjanse for at hunden ikke kobler kjeften til "tisse inne", men til "tisse når eier ser på". Dermed kan du få en hund som fortsatt tisser inne, men nå gjemmer seg bort for å gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge selgerene/nkk osv. tenker mer på utseende/eksteriør/røytefri pels osv. på bekostning av bruks/mentale egenskaper så vil vi få individer som er dumme, aggressive, og ubrukelige dyr.

Anonymkode: f8cd9...f47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, det virker som den ikke helt skjønner. Veldig sjelden jeg ser at hun gjør fra seg inne, men om jeg ser det så sier jeg «nei» og løfter henne ut. Mulig jeg ikke er streng nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge selgerene/nkk osv. tenker mer på utseende/eksteriør/røytefri pels osv. på bekostning av bruks/mentale egenskaper så vil vi få individer som er dumme, aggressive, og ubrukelige dyr.

Anonymkode: f8cd9...f47

Denne hunden er normalt oppegående på alle andre måter. Lydig, sosial, ikke aggressiv. Men ja, det er muligens noe galt akkurat med hygienen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 8 måneder som jeg er redd for vil få et tisse problem selv. Han sier ikke ifra når han må på do. Går å gjemmer seg i stede. Han kan å tisse ute, men kan fortsatt gå en 45 minutters tur, for så å tisse så fort vi kommer inn! 
Er redd for at det skal bli et livslang problem, han vil aldri lære å tisse bare ute. Vurderer å bare kaste hele hunden i søpla og kjøpe meg en ny.

Anonymkode: 0122c...912

AnonymBruker
Skrevet

Hvis alt annet er forsøkt - Bruk hundetruse med bind i når hunden er inne. Da får man om ikke annet spart gulvteppene..

Anonymkode: 615e8...7b4

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg hannhund, men hos oss løste det seg da vi begynte å bruke rengjøringsmiddel med enzymer som fjerner tisselukten og bellyband. Da fikk han ikke øvd på det noen dager, og etter det har han vært husren uten bellyband. 

Anonymkode: 8ad0e...0ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...