Gå til innhold

Økologisk mat er sunnere, det er bevist. Men jeg har ikke råd til det 😔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://forskersonen.no/kronikk-mat-matproduksjon/okologisk-mat-er-mer-naeringsrik-enn-konvensjonell-mat/2129892. Har lyst til å spise mer økologisk, men det et jo så dyrt. Får angst når jeg tenker på hvor mye av det som  er annonsert som sunt av vanlige varer i butikkene,egentlig ikke er det, i feil mengder. 

Anonymkode: 20427...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du har hage så kan du så litt selv  sånn du får spist litt mer økologisk.

Jeg har selv tomater, agurker, jordskokk, squash, gresskar, litt purreløk, rødbeter og sellerirot. 

Anonymkode: 58972...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje ikke helt sammenlignbart. Jeg fikk genetisk diabetes 2 (arvelig, ikke overvekt, feil livsstil) og måtte selvfølgelig legge om kosten for å unngå sukker og karbohydrater. Og gjett hva 🙂? Det ble ikke dyrere å spise sunnere. Nå spiste jeg bra mat fra før av da. Middager laget fra bunn osv. Men ved å kutte alt med karbohydrater og sukker som man gjerne får i seg i løpet av en uke, så får man penger til overs til masse god salat osv. Man sparer litt om man ALDRI kjøper rundstykker, bagett, bolle, kakeingredienser, sjokolade, potetgull osv. 

Har du noe å gå på der, sånn at du kan bruke de pengene på mat?

Anonymkode: 8e759...b6f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje ikke helt sammenlignbart. Jeg fikk genetisk diabetes 2 (arvelig, ikke overvekt, feil livsstil) og måtte selvfølgelig legge om kosten for å unngå sukker og karbohydrater. Og gjett hva 🙂? Det ble ikke dyrere å spise sunnere. Nå spiste jeg bra mat fra før av da. Middager laget fra bunn osv. Men ved å kutte alt med karbohydrater og sukker som man gjerne får i seg i løpet av en uke, så får man penger til overs til masse god salat osv. Man sparer litt om man ALDRI kjøper rundstykker, bagett, bolle, kakeingredienser, sjokolade, potetgull osv. 

Har du noe å gå på der, sånn at du kan bruke de pengene på mat?

Salat er jo også karbohydrater da

Anonymkode: b5e86...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan spise grønnsaker som vokser over bakken 🙂. Har alltid en bolle god salat i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig mer næringsrik, men maten som ikke er økologisk er også næringsrik. Greier du å opprettholde et perfekt kosthold utenom? Aldri noe ultraprosessert? 

Anonymkode: 0f158...1cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan bare ikke sammenligne karbohydrater fra grønt (inkl jordgrønnsaker) med karbohydrater fra pasta, ris, nudler osv. 

Anonymkode: c142d...59b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er viktigere å spise ikke-prosessert (særlig ultraprosessert) mat, enn at alt skal være økologisk. Noen grønnsaker er verre enn andre ikke-øko. Meny har 30% rabatt på alt grønt hver onsdag, da er det mye penger å spare også på økologisk. 

Anonymkode: c142d...59b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du balkong? Mye du kan dyrke på balkongen i krukker og potter. Du kan også dyrke en del i vinduskarmen. 

Det gjør jeg 😊

Anonymkode: c3a04...9ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://forskersonen.no/kronikk-mat-matproduksjon/okologisk-mat-er-mer-naeringsrik-enn-konvensjonell-mat/2129892. Har lyst til å spise mer økologisk, men det et jo så dyrt. Får angst når jeg tenker på hvor mye av det som  er annonsert som sunt av vanlige varer i butikkene,egentlig ikke er det, i feil mengder. 

Anonymkode: 20427...70c

Nja. Leste du artikkelen grundig fra start til slutt?

Anonymkode: 8ddc3...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer næringsrik betyr ikke mer næringsrik. Det er temmelig lett å få i seg all næring kroppen trenger, resten blir pisset ut.

Alt du gjør er å lage dyrere urin.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...