Gå til innhold

Folk bruker feil tannbørste sier tannleger. Hvilken bruker du?

Million

Hva slags tannbørste-hardhet har du?  

99 stemmer

1. 1. Soft eller medium tannbørste?

• Soft
      67
    • Medium
      32

Anbefalte innlegg

Iflg denne artikkelen hos NRK mener de fleste av landets tannleger at mange bruker feil type tannbørste. At folk velger for hard tannbørste, medium, i steden for soft, som de burde bruke pga det skader tenner og tannkjøtt mindre ved børsting.

Så hvilken bruker du? Stemmer det tannlegene sier, at det er flest som bruker for hard tannbørste? Jordan, tannbørsteprodusenten, mener ikke det når de ser på salgstallene.

Spørreundersøkelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker stort sett soft, en sjelden gang kjøper jeg medium for å variere litt.

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brenner en viss plass før jeg bytter over til en såkalt soft/myk tannbørste. Har prøvd det noen ganger og det føles som jeg gnir et fleecepledd over tennene, rett og slett ekkelt.

Har brukt manuell medium i alle år og har i følge tannlegen flotte tenner. Har aldri opplevd at busten på tannbørsten min blir slitt eller sprikende før utskiftning heller så mulig jeg bare har vent meg til en kurant pusseteknikk som ikke er for hard ?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker myk børste, den med blå tupper. Har en gang måtte behandle en tann pga pusseskade og det var verre enn å fikse hull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare soft. Hater de som er hardere enn det.

Aller helst vil jeg ha tannkostene så myke som mulige. Ikke bare er de mer behagelige, men føler de kommer til innimellom tennene mine bedre enn når busten er stiv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperFlower skrev (41 minutter siden):

Bare soft. Hater de som er hardere enn det.

Aller helst vil jeg ha tannkostene så myke som mulige. Ikke bare er de mer behagelige, men føler de kommer til innimellom tennene mine bedre enn når busten er stiv.

Det blir jo feil. Lettere å komme til mellom tennene med en stivere børste. En myk vil ikke stå i mot trykket når du du skal inn med børstene men bare bøye seg vekk om det er litt trangt som det jo ofte er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, ThereGoesBob said:

Det blir jo feil. Lettere å komme til mellom tennene med en stivere børste. En myk vil ikke stå i mot trykket når du du skal inn med børstene men bare bøye seg vekk om det er litt trangt som det jo ofte er.

Nei, det vil jeg ikke si.

En myk børste vil bøye seg lettere og komme inn mellom der det er åpenrom fra før av. Der det ikke er åpenrom bruker jeg tanntråd.

En stiv bust holder seg rett uansett, og er den veldig stiv (f.eks. den typen som regnes som hard, som virkelig ikke burde eksistere) kan ikke presses hardt nok mot tennene til å komme seg innmellom noe som helst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperFlower skrev (5 minutter siden):

Nei, det vil jeg ikke si.

En myk børste vil bøye seg lettere og komme inn mellom der det er åpenrom fra før av. Der det ikke er åpenrom bruker jeg tanntråd.

En stiv bust holder seg rett uansett, og er den veldig stiv (f.eks. den typen som regnes som hard, som virkelig ikke burde eksistere) kan ikke presses hardt nok mot tennene til å komme seg innmellom noe som helst.

En myk bust vil ikke like effektivt skrape vekk matrester som sitter fast men bare dra seg videre over hvis den i det hele tatt kommer til. Bruker vel selv medium tenker jeg. Har det ganske tett mellom tennene. Gidder ikke bruke tanntråd men presser børsta og litt tannkrem inn enkelte steder der det går an og avslutter med flux munnvann som er et.must for å holde Baktus og Kaktus i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker medium, synes det er best. Det jeg synes er litt pussig, hvis dette visstnok er noe tannlegene er så opptatt av, er at jeg aldri har opplevd at tannlegen hverken har spurt hva jeg bruker eller sagt noe om hva som er anbefalt, samtidig som de gir ganske konkrete råd om andre  ting - og hvordan de vet at det er sånn, når salgstallene sier det  motsatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ThereGoesBob skrev (12 timer siden):

Harde børster skader emaljen og gjør mer skade enn nytte over tid. Kommer en ikke mellom tennene med myk børste, må en bruke mellomromsbørste. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (12 timer siden):

Mellom tennene skal du bruke tanntråd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fjugur skrev (2 timer siden):

Harde børster skader emaljen og gjør mer skade enn nytte over tid. Kommer en ikke mellom tennene med myk børste, må en bruke mellomromsbørste. 

Har ikke sagt et ord om harde børster. Her var det myk vs medium det dreide seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (2 timer siden):

Mellom tennene skal du bruke tanntråd

Bra noen har fasiten klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...