Gå til innhold

Søvnig veldig tidlig på kvelden - løsning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Noen ganger blir jeg svært søvnig veldig tidlig på kvelden. Typ kl 19. Jeg bruker å sovne rundt 24. 

Hva er en god løsning tenker dere? 

Hvor tidlig er det mulig å legge seg uten at kroppen tror det bare er en middagshvil? 

Jeg er for sensitiv på søvnmangel at jeg har hittil bare tvunget meg til å holde meg våken når det blir slik. Ender ofte opp med å bli litt overtrøtt også, og være våken lengre enn mulig. 

Anonymkode: 70fe7...f47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Powernap tidligere på ettermiddagen, men ikke etter kl 17. Som i maks 15 minutter.

Anonymkode: 62fd4...d6e

AnonymBruker
Skrevet

Gå deg en tur, få frisk luft. En powernap kl. 19.00 vil garantert forstyrre nattesøvnen, og du vil ikke våkne uthvilt. 

Anonymkode: 625b2...f49

AnonymBruker
Skrevet

Legg deg før, sovn før så vil du bli trøttere litt senere. 24 er sent.

Anonymkode: 93082...ca5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Noen ganger blir jeg svært søvnig veldig tidlig på kvelden. Typ kl 19. Jeg bruker å sovne rundt 24. 

Hva er en god løsning tenker dere? 

Hvor tidlig er det mulig å legge seg uten at kroppen tror det bare er en middagshvil? 

Jeg er for sensitiv på søvnmangel at jeg har hittil bare tvunget meg til å holde meg våken når det blir slik. Ender ofte opp med å bli litt overtrøtt også, og være våken lengre enn mulig. 

Anonymkode: 70fe7...f47

Når spiser du middag? Hvis du spiser 16-17-isj kan du jo forsøke å forskyve middagen til 18-19. (Og så dropper du kveldsmat, og tar eventuelt et lite mellommåltid før middag dersom du synes det blir for lenge mellom lønsj og middag).

Drikker du kaffe/koffein? Når? 

Er du aktiv? Får du frisk luft, sollys og mosjon hver dag?

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gikk i behandling på DPS lærte jeg at tretthet om kvelden vil komme ved (omtrent) 90 minutters intervaller. Så om du blir trøtt kl 19.00 så vil du også bli søvnig og kunne falle i søvn ca. 20.30, 22.00 og 23.30. Hva med at du forsøker å legge deg 90 minutter før du pleier? Kanskje du vil sovne greit da og sove natten gjennom?

Støtter en tidlig powernap hvis du må, som AB sa over, da må det være under 15 minutter søvn.

Anonymkode: a2094...9f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...