AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Ja, hvilken farge skal man egentlig velge på kjøkken nå? Vil gjerne ha noe som er moderne, men samtidig er det selvsagt minst like viktig at jeg liker det selv. Trender går som kjent over. Ønsker en moderne stil, ikke klassisk/herskapelig/landlig. Trenden går vel mer mot lyse kjøkken nå, på samme måte som det i interiørmagasinene også er veldig mye tilnærmet hvite vegger å se nå. Ser likevel at kjøkkenleverandørene (Ikea, Kvik, HTH, Sigdal, Norema, Aubo, Strai...) pusher en salig blanding av tre, lyse og mørke kjøkken, inkludert mye sort. Jeg hadde egentlig sett meg ut et beige kjøkken, helt til jeg så det var flere som snakket om at de syntes det var veldig vanskelig å finne gulv- og veggfarger som passer til det. Da jeg var og så på kjøkkenet synes jeg det fikk litt stygt fargeskjær når det var litt dunkel, gul/varm belysning (men med annen belysning så det veldig flott ut). Dette tenker jeg at man unngår med hvitt eller svart kjøkken, som er farger som passer med veldig mange andre farger - perfekt når man skal ha kjøkkenet i mange år og sikkert ønsker å bytte farge på veggene underveis. Men hvitt synes jeg er dørgende kjedelig og svart har jo tendens til å tiltrekker seg fingermerker o.l., samt at det har vært veldig populært i noen år og det kan jo ikke vare evig... Hva tenker folket? Anonymkode: a4c96...f86 1
Blåttvann Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Jeg tenker at et beige kjøkken ikke er vanskelig så lenge du vet fargekoden og vet hvordan fargekoder brukes. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Vi har både beige kjøkken og beige vegg i huset, og synes verken det blir krasj med gulv eller andre farger i huset. Vi har en typisk japandi-stil på interiøret da. Anonymkode: 26e88...608 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 Vi har hatt beige kjøkken(Stockholm fra HTH) Det ble jeg faktisk fortere lei av enn jeg hadde trodd. Selv om det var fint. Har nå hvitt kjøkken, og det er nok det jeg kommer til å holde meg til. Lettere å velge farger til veggene synes jeg. Sort kjøkken er dystert og kjipt, uansett hvor mye dagslys man måtte ha. Synes jeg 😊 Anonymkode: f0cd8...b97 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 Jeg har klassisk hvitt kjøkken, og det er fresht. Passer til både benkeplaten, gulvet, veggene, absolutt alt. Stilrent og elegant, spør du meg. Og det kommer aldri til å gå av moten uansett. Jeg er superfornøyd i hvert fall! Anonymkode: 7e872...821 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 Jeg hadde egentlig valgt lyseblått kjøkken, men feiget ut og gikk for klassisk hvit likevel. Var VELDIG redd for å gå lei. Tenker ofte at det var dumt jeg ikke turte å gå for det, men samtidig så er jeg veldig glad for det. Det er hvitt med gull-håndtak, gull-vask og gull-armatur, og har in-frame rundt overskap og er veldig stramt is seg selv, symmetrisk og moderne. La mye penger i benkeplate da, Dekton. Den er kronen på verket og helt nydelig! Er veldig fornøyd, og har heller valgt en lun og fin farge på vegg. Ønsker meg egentlig fliser med en farge, men lurer på å bestille forlengelse av benkeplaten på veggen i stedet. Anonymkode: b73c6...f51 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 https://www.strai.no/kjoekken/kjoekkenmodeller/falketind/ elsker kjøkkenet vårt Anonymkode: 1c525...b92 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 Hvitt kjøkken er tidløst i den forstand at det aldri vil se moderne eller nytt ut, da trenden nå og fremover er farger og treverk i interiøret. Men det betyr ikke at du skal velge farge eller treverkhvis ikke du selv ønsker det. Ta det du liker selv, ikke tenk på hva neste eier vil like. Det er du som skal bo, og de som bryr seg vil uansett bytte kjøkken den dagen de kjøper, mens resten vil leve lykkelig med ditt valg, uansett om det er hvitt, beige eller blått. Skal man bruke flere hundre tusen på nytt kjøkken, så bør man velge noe man liker og ønsker selv. Jeg valgte en lys grønn på stramme fronter, kombinert med varmbeiset eik på koselige fronter, og en grå stein (laminat) med jordfargede spetter til sorte detaljer. Dette fordi jeg synes det kledde huset, de andre fargene i rommet og møblementet, og naturen utenfor. Tenk på kjøkkenet som en del av hele boligen, hva kler hverandre? Anonymkode: a006e...379 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har klassisk hvitt kjøkken, og det er fresht. Passer til både benkeplaten, gulvet, veggene, absolutt alt. Stilrent og elegant, spør du meg. Og det kommer aldri til å gå av moten uansett. Jeg er superfornøyd i hvert fall! Anonymkode: 7e872...821 jo. Hvitt er ikke klassisk, og det har gått av moten. Det var en (langvarig!) trend, som er forbi. Anonymkode: 70a81...478 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har klassisk hvitt kjøkken, og det er fresht. Passer til både benkeplaten, gulvet, veggene, absolutt alt. Stilrent og elegant, spør du meg. Og det kommer aldri til å gå av moten uansett. Jeg er superfornøyd i hvert fall! Anonymkode: 7e872...821 Hvilken farger har dere på veggen når dere har hvit kjøkken? Anonymkode: 2338f...43b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #11 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jo. Hvitt er ikke klassisk, og det har gått av moten. Det var en (langvarig!) trend, som er forbi. Anonymkode: 70a81...478 Det kan du jo tro alt du vil. Heldigvis bryr mote meg heldigvis midt i rattata'en. En annen fordel er at hvite kjøkkenskap får små kjøkken (som mitt) til å se større ut, og i tillegg lysner det rommet. Jeg har ikke vindu på kjøkkenet, så det er en stor fordel. Og til slutt; Jo, hvitt er klassisk. Skulle likt å hørt noen argumenter for påstanden din om at hvitt ikke er klassisk og at det har gått av moten? Fordi alle kjøkkenforhandlere jeg har vært i dialog med påstår noe helt annet. Se for eksempel her (Hentet fra nettsiden til Bærum kjøkkensenter 😞 Naturfarger som brun, beige, grønn, grå og dempet sort ser vi veldig mye av nå. Vi trekkes mot naturlige materialer og farger, og vegger og interiør i norske hjem har over lang tid gått fra hvitt til mørkt. Heltre eller finerte fronter med oljer overflate skaper en organisk og god atmosfære. Trefarger og sort kan også både kombineres med hverandre, eller med din yndlingsfarge. Vi ser mange som kombinerer for eksempel eksponert heltre sammen med en lun grønnfarge, eller en dyp blå. Dette er behagelige kombinasjoner for øyet, og skaper gode omgivelser. Når det er sagt er klassiske, hvite kjøkken også utrolig populært, og vil mest sannsynlig også fortsatt være det i lang, lang tid. Anonymkode: 7e872...821 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #12 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken farger har dere på veggen når dere har hvit kjøkken? Anonymkode: 2338f...43b Jeg har Jotun Sand (NCS S2005-Y30R) på veggen 🙂 Anonymkode: 7e872...821
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #13 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): jo. Hvitt er ikke klassisk, og det har gått av moten. Det var en (langvarig!) trend, som er forbi. Anonymkode: 70a81...478 Hva mener du er en tidløs og klassisk farge på kjøkken, da? Det er jo ikke alle som ønsker at kjøkkenet skal se utdatert ut om ti år. Anonymkode: 07cf3...b16 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #14 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du er en tidløs og klassisk farge på kjøkken, da? Det er jo ikke alle som ønsker at kjøkkenet skal se utdatert ut om ti år. Anonymkode: 07cf3...b16 Moten går i bølger uansett hva du ønsker 🤷🏻♀️ Anonymkode: 70a81...478
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #15 Skrevet 23. juli 2023 Grunnen til at hvit "aldri går av moten" er vel at det aldri er på moten 😅 Men ja, nøytralt og kjedelig, ingen blir støtt av å se et hvitt kjøkken, men jeg har heller aldri fått noen "wow"-opplevelse av å se et hvitt kjøkken... Anonymkode: a4c96...f86 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #16 Skrevet 23. juli 2023 De eneste kjøkken jeg har sett som er tilnærmet tidløse, er de som er litt midcentury eller arkitekt i stilen, f.eks Reform cph’ dører for ikeakjøkken, arkitektlook i kryssfiner og noen unoformkjøkken. Anonymkode: 70a81...478 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #17 Skrevet 23. juli 2023 Jeg syntes du burde gå for beige! Ja, trender kommer og går, men så lenge du holder deg til naturfarger så blir ikke menneskeøyet lei av å se på det. Det er rolig, behagelig og naturlig for oss. Anonymkode: a5b71...30a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #18 Skrevet 23. juli 2023 Først så hadde jeg brun kjøkken fra Polen i 2009, så ble jeg drittlei av brune kjøkknet og pusset den opp til hvit høyglans fra Ikea med mørk stein benkeplate. Nå som vi har flyttet så har vi bestilt nytt kjøkken fra Ikea som heter Havstorp beige. Syns hvit ble så upersonlig og kaldt. Jeg tenker beige kan man leke med mange farger. F.eks håndtakene er i børstet gull (samme med armetur) og hvit marmor benkeplate. Noen som har beige havstorp fra ikea her? Anonymkode: 04ca4...f37
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #19 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Moten går i bølger uansett hva du ønsker 🤷🏻♀️ Anonymkode: 70a81...478 Snakker ikke om mote eller trend. Jeg snakker om tidløst. Anonymkode: 07cf3...b16 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #20 Skrevet 23. juli 2023 Hadde valgt trepanel på veggene. Hvitt og ensfarget er livløst og blir sitsomt i lengden. Bedre med tekstur på veggene Anonymkode: 3b843...a23 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå