Gå til innhold

Det som er utrolig er at biler er DESIGNET til å overstige 120 km/t. Er det virkelig nødvendig?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det som er utrolig er at biler er DESIGNET til å overstige 120 km/t. Er det virkelig nødvendig? Nei. Du finner ikke en eneste situasjon i dagliglivet hvor du må kjøre så fort. 

Anonymkode: e472b...d49

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre man bor rett ved Autobahn i Tyskland så er det jo ulovlig å kjøre i mer enn 120.

Anonymkode: aea81...433

Skrevet

Veeel…..du får bedre bremser, mer presis styring, mindre vindsus og vesentlig bedre energiøkonomi ved 120km/t.

Dette betyr mye for mange bilkjøpere og definitivt mye for samfunnet.

AnonymBruker
Skrevet

Mange land har fartsgrenser over 120 km/t.

Anonymkode: 16234...a3b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange land har fartsgrenser over 120 km/t.

Anonymkode: 16234...a3b

Mange land har også venstrekjøring. Det betyr ikke at bilene i Norge skal designes for kjøring på venstre side.

Anonymkode: 64007...45d

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På E6/E18 så er det 110...da freser jeg i rundt 130. 

Anonymkode: 9ae99...d52

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange land har også venstrekjøring. Det betyr ikke at bilene i Norge skal designes for kjøring på venstre side.

Anonymkode: 64007...45d

Å lage egne biler for det norske markedet alene ville blitt kostbart. Men hovedpoenget for at biler gjerne designes med energi/kraftoverskudd fordi det er mer energiøkonomisk. Det medfører også mindre slitasje på delene at bilen ikke må operere ved maksytelse.

Husk også at biler skal gi en ok ytelse når man har 1 i bilen, men også når det er 5 ingen og gjerne en henger bakpå.

Når da først bilene blir designet for å imøtekomme overstående, vil man f.eks kunne sette inn sperrer. Disse kan dog ofte lett omgås, og folk som førsT vil kjøre fort finner ut av dette.

Avslutningsvis er det også noe med at vi gjerne ikke trenger med enn 120 i Norge i hverdagen, men hva med når krisen inntreffer? Ikke alle bor nært alle tjenester, og da vil man gjerne ha situasjoner hvor det at noen hadde satt en sperre på ytelsen ville gitt et trist resultat. Selv måtte min far i sin tid kjøre ambulansen i møte når jeg som barn klarte å «spise» en juletrekule i glass. Nå er det mange år siden, men.. sånne ting skjer innimellom. 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Med mindre man bor rett ved Autobahn i Tyskland så er det jo ulovlig å kjøre i mer enn 120.

Anonymkode: aea81...433

Tja 130 i Danmark....

Anonymkode: 8584a...2c6

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja 130 i Danmark....

Anonymkode: 8584a...2c6

Jess, og vi MÅ jo for all del holde oss til reglene. Det gjør jo våre politikere 😇

Anonymkode: a2504...c59

Skrevet

Om du skal kjøre forbi noen som ligger i 120km/t så må du nesten det...

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er designet for å tåle 200 kmt så er de sikkert mer robuste og varer lenger enn en som bare tåler 100 f eks. Da rister de sikkert i stykker om de kjøres på grusvei daglig. Eller ville det ikke vært noe vanskelig å lage fartssperre på de, som på elsparkesykler.

Anonymkode: a5b4d...013

Skrevet (endret)
12 hours ago, AnonymBruker said:

biler er DESIGNET til å overstige 120 km/t. Er det virkelig nødvendig?

Hastigheten på danske motorveier er 130 om ikke annet er oppgitt 

Verden kan ikke lage biler kun tilpasset norske forhold 

Endret av newman01
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper du en ny fossil så tilbyr mange tyske leverandører å regulere bilen til maks 160km/t via en softwareinnstilling. 

Fartsgrense i tyskland diskuteres stadig og godt mulig den kommer en dag.

Jeg synes personlig at biler bør reguleres og at alt mellom 120 og 160 er akseptabel. Jeg synes også at det bør være høye fengselstraff om en låser opp reguleringen. 

Det er bra for klima, trafikksikkerhet og trafikkavvikling. Det forebygger at jeg må dø pga. en tulling som kommer mot meg med 200 i mitt felt.

Anonymkode: e8224...a37

AnonymBruker
Skrevet

Ikke minst når jeg ønsker å forbikjøre en lastebil i tyskland med 120. Når noen kommer med 220 bakfra så er det ikke sikker at jeg hadde en sjanse å sjå han mens hos han så er det nødbrems.

Mye ulykker kan unngås ved å regulere farten i biler.

Anonymkode: e8224...a37

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (16 timer siden):

Veeel…..du får bedre bremser, mer presis styring, mindre vindsus og vesentlig bedre energiøkonomi ved 120km/t.

Dette betyr mye for mange bilkjøpere og definitivt mye for samfunnet.

Jeg tror nok at en bil som er gjennomgående designet for 120km/t funker bedre i 120km/t enn en bil som er designet for 240km/t.

Det å dimensjonere alt for den doble hastigheten er en vesentlig innskrenkning i mulighetene for designeren. Han må ha gode bremser (som er en bra ting, men som man også kan ha i en bil som makser på 120km/t) men han må også ha en aerodynamikk som ikke «letter» ved 240, men som kanskje er en (mild) ulempe ved 120.

Anonymkode: e804e...d42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er bra for klima, trafikksikkerhet og trafikkavvikling. Det forebygger at jeg må dø pga. en tulling som kommer mot meg med 200 i mitt felt.

Anonymkode: e8224...a37

Jeg antar at sperrer på hastighet og akselerasjon vil komme. Det gir mening i et samfunn som setter sikkerhet høyt og utløp for spenning lavt.

Anonymkode: e804e...d42

AnonymBruker
Skrevet

Personlig vil jeg gjerne ha en begrensning på at det ikke er mulig å krysse midtstripa hvis du holder over (feks) 80 km/t. I det minste ikke før bakketopp eller i sving.

Anonymkode: e804e...d42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det som er utrolig er at biler er DESIGNET til å overstige 120 km/t. Er det virkelig nødvendig? Nei. Du finner ikke en eneste situasjon i dagliglivet hvor du må kjøre så fort. 

Anonymkode: e472b...d49

Biler er designet for minst mulig luftmotstand,noe som henger i sammen med forbruk av bensin/el/diesel.Så der bomma du.

Anonymkode: 699cc...c64

Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Hastigheten på danske motorveier er 130 om ikke annet er oppgitt 

Verden kan ikke lage biler kun tilpasset norske forhold 

Og for ikke å snakke om i Tyskland hvor du fortsatt på store deler av Autobahn kan kjøre så fort du vil. Langt over 200 hvis du ønsker det for den del

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Personlig vil jeg gjerne ha en begrensning på at det ikke er mulig å krysse midtstripa hvis du holder over (feks) 80 km/t. I det minste ikke før bakketopp eller i sving.

Anonymkode: e804e...d42

Fritt for å ikke være bilprodusent da. Den største avdelingen er juridisk, som må håndtere alle søksmålene der folk har blitt skadet/drept. Hva om noen bråbremser foran deg? Om en syklist ramler ut i veibanen? Et tre plutselig velter? En elg hopper ut rett foran bilen? Det er en stor skade/hull i asfalten? Et barn får det for seg å løpe ut i veien? Noen har fått motorstopp og sperrer deler av kjørefeltet? Det er nok av situasjoner der man virkelig må over i motgående kjørefelt et øyeblikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...