Gå til innhold

Flytte hurdalsRose

karsten

Anbefalte innlegg

Har fått en 2.5m hurdalsrose. skal plante den. har ikke peiling på roser, så jeg har to spørsmål

1. hvor dybt skal den stå  ( går det greit at litt av stammen er under jorda, eller må jeg finne overgangen fra stamme rot )

2. burde jeg klippe bort de grønne grenene nå som røttene er "sabotert" ?

https://drive.google.com/file/d/1cmtox6_rngv77W9lRgqiNC0UIufyHrSK/view?usp=drive_link

Endret av karsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flere hurdalsroser som jeg har hatt i mange år.  De er utrolig vakre!  

1.  Den er en hardfør buskrose, og stammen tåler mer enn de fleste klatre. og klaseroser.  Det er mye rot på den, så like viktig med bredt plantehull som dypt.  Tror ikke det gjør noe om litt av stammen er under jorda.  Verre om den ikke plantes dypt nok.  
2.  Jeg hadde ikke klippet så mye av den nå.  Rensk heller alt ugress et godt stykke fra stammen og pass på å vanne ofte og godt.  Så ser du til neste år hvordan den tar seg ut.  

Min erfaring er at Hurdalsrosen tåler mye skjæring, og har godt av det.  Jeg beskjærer både om våren og etter blomstring.  Da blir den ikke glissen nede, og den gir mye blomster.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Amossa said:

Jeg har flere hurdalsroser som jeg har hatt i mange år.  De er utrolig vakre!  

1.  Den er en hardfør buskrose, og stammen tåler mer enn de fleste klatre. og klaseroser.  Det er mye rot på den, så like viktig med bredt plantehull som dypt.  Tror ikke det gjør noe om litt av stammen er under jorda.  Verre om den ikke plantes dypt nok.  
2.  Jeg hadde ikke klippet så mye av den nå.  Rensk heller alt ugress et godt stykke fra stammen og pass på å vanne ofte og godt.  Så ser du til neste år hvordan den tar seg ut.  

Min erfaring er at Hurdalsrosen tåler mye skjæring, og har godt av det.  Jeg beskjærer både om våren og etter blomstring.  Da blir den ikke glissen nede, og den gir mye blomster.  

takk for hjelpen :) da graver jeg et bredt hull, og planter i dag. og vanner mye (gjødsler ikke nå etter som jeg har skjønt for da brennes røttene) så ser vi hvordan det går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
karsten skrev (15 timer siden):

takk for hjelpen :) da graver jeg et bredt hull, og planter i dag. og vanner mye (gjødsler ikke nå etter som jeg har skjønt for da brennes røttene) så ser vi hvordan det går

tror det er lurt å beskjære den nå som du har plantet den om mens den var i blomst, og gi den litt kukompost.

Anonymkode: 948ef...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

tror det er lurt å beskjære den nå som du har plantet den om mens den var i blomst, og gi den litt kukompost.

Anonymkode: 948ef...007

takk for svar :) da skal jeg prøve det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...