AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Hei! Bestilte for en kort stund tilbake noen utestoler på tilbud hos Obs Bygg på nett, med levering til butikk. Fikk ordrebekreftelse, sendingsbekreftelse og kvittering, men hentemelding drøyde det med. Jeg tok kontakt med kundesenteret og har fått vite at ordren virker å ha kommet bort (på lageret), at de er tomme for det jeg bestilte, og de derfor er nødt til å kreditere meg for ordren. Greit nok det, men jeg vil jo gjerne ha stoler av denne typen (eller tilsvarende). Har jeg noen rettigheter her, eller må jeg bare godta uflaksen? Anonymkode: 0117f...a5b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Er det ikke like greit å bare godta uflaksen og bestille på nytt et annet sted, fremfor å prøve å kreve ditt og datt? Anonymkode: 980cb...19f 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Kanskje er det like greit, men det var nå ikke det som var spørsmålet. Anonymkode: 0117f...a5b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Bestilte for en kort stund tilbake noen utestoler på tilbud hos Obs Bygg på nett, med levering til butikk. Fikk ordrebekreftelse, sendingsbekreftelse og kvittering, men hentemelding drøyde det med. Jeg tok kontakt med kundesenteret og har fått vite at ordren virker å ha kommet bort (på lageret), at de er tomme for det jeg bestilte, og de derfor er nødt til å kreditere meg for ordren. Greit nok det, men jeg vil jo gjerne ha stoler av denne typen (eller tilsvarende). Har jeg noen rettigheter her, eller må jeg bare godta uflaksen? Anonymkode: 0117f...a5b Hva mener du med rettigheter? Har du betalt og ikke fått tilbake pengene? Anonymkode: 3349a...be3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 De kan ikke levere varen, og du har fått pengene igjen. Hvilke rettigheter mener du at du har, skal de trylle frem stoler for deg? Anonymkode: 452ef...b02 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: De kan ikke levere varen, og du har fått pengene igjen. Hvilke rettigheter mener du at du har, skal de trylle frem stoler for deg? Anonymkode: 452ef...b02 Mange kunder har en ubevisst forventning om akkurat dette. Men det kan jo være de er serviceinnstilte nok til at stolene kunne blitt sendt fra en annen butikk dersom TS spør pent. Anonymkode: 52e4a...eff 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mange kunder har en ubevisst forventning om akkurat dette. Men det kan jo være de er serviceinnstilte nok til at stolene kunne blitt sendt fra en annen butikk dersom TS spør pent. Anonymkode: 52e4a...eff Da hadde de sikkert gått for den løsningen, istedenfor å kreditere beløpet og kansellere ordenen. Anonymkode: 452ef...b02
ashera Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 Da du bestilte sa du deg enig i kjøpsbetingelsene. Du har ingen «rettigheter». https://www.obsbygg.no/kjopsvilkar Sitat: «3. Opplysninger gitt i nettbutikken Vi jobber stadig med å gi våre kunder korrekt produkt informasjon. Vi tar imidlertid forbehold om at skrivefeil, eller tekniske feil i tekst, priser og bilder, kan forekomme, og at dette kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring, eller på annen måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling, eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Skulle det oppstå situasjoner, f.eks. hvor produktet er utsolgt, vil du få melding om dette.»
Barix Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 Hvis butikken har sendt en ordrebekreftelse, har de inngått en bindende salgsavtale med deg. Hvis de ikke kan levere, må de skaffe deg et tilsvarende produkt. Alternativt kan du kjøpe samme eller tilsvarende stol hos en annen butikk (dekningskjøp), og Obs er pliktig til å dekke mellomlegget mellom avtalt pris hos dem og det du måtte betale. Her kan det selvsagt bli en diskusjon om hva som er «tilsvarende». Dette fremgår av forbrukerkjøpsloven, blant annet paragraf 21 og 24. Det står også litt her. Butikker kan ikke ha kjøpsbetingelser som gir deg dårligere vilkår enn loven, så du kan trygt se bort fra eventuelle kjøpsvilkår som sier at de bare kan kansellere avtalen og gi deg tilbake pengene. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet Obs og vist til at dere har en bindende avtale, og bedt om at de skaffer en mest mulig lik stol til den prisen dere har avtalt. Dette er det ikke alle som vet, noe alle de svært påståelige innleggene i denne tråden, som inneholder direkte feilinformasjon, vitner om. Derfor prøver mange nettbutikker seg på dette fordi de regner med at folk ikke kjenner rettighetene sine. Merk at det bare er hvis du har mottatt en «ordrebekreftelse» at avtalen er bindende. Noen nettbutikker sender først noe som heter «sammendrag av ordre» eller liknende, og så en «ordrebekreftelse» når de har bekreftet at varen er på lager. Forbrukerklageutvalget har slått fast at det først er når man har mottatt «ordrebekreftelse» at salget er bindende for butikken. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 Barix skrev (47 minutter siden): Hvis butikken har sendt en ordrebekreftelse, har de inngått en bindende salgsavtale med deg. Hvis de ikke kan levere, må de skaffe deg et tilsvarende produkt. Alternativt kan du kjøpe samme eller tilsvarende stol hos en annen butikk (dekningskjøp), og Obs er pliktig til å dekke mellomlegget mellom avtalt pris hos dem og det du måtte betale. Her kan det selvsagt bli en diskusjon om hva som er «tilsvarende». Dette fremgår av forbrukerkjøpsloven, blant annet paragraf 21 og 24. Det står også litt her. Butikker kan ikke ha kjøpsbetingelser som gir deg dårligere vilkår enn loven, så du kan trygt se bort fra eventuelle kjøpsvilkår som sier at de bare kan kansellere avtalen og gi deg tilbake pengene. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet Obs og vist til at dere har en bindende avtale, og bedt om at de skaffer en mest mulig lik stol til den prisen dere har avtalt. Dette er det ikke alle som vet, noe alle de svært påståelige innleggene i denne tråden, som inneholder direkte feilinformasjon, vitner om. Derfor prøver mange nettbutikker seg på dette fordi de regner med at folk ikke kjenner rettighetene sine. Merk at det bare er hvis du har mottatt en «ordrebekreftelse» at avtalen er bindende. Noen nettbutikker sender først noe som heter «sammendrag av ordre» eller liknende, og så en «ordrebekreftelse» når de har bekreftet at varen er på lager. Forbrukerklageutvalget har slått fast at det først er når man har mottatt «ordrebekreftelse» at salget er bindende for butikken. Takk for et saklig og utfyllende svar! TS Anonymkode: 0117f...a5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå