AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 I sommer opplevde jeg at en nabo truet meg på livet både verbalt og fysisk, da jeg klaget fordi han laget mye bråk på en søndag. Han hadde holdt på hele helgen med motorsag og vinkelsliper i et tettbebygd boligstrøk, og på søndag kveld gikk jeg bort til han og spurte høflig om han kunne slå av maskinene. Mannen klikket i vinkel, løp etter meg og skrek at han skulle slå meg ihjel med ei jernrive. Jeg kontaktet politiet og lurte på hvordan jeg skulle forholde meg til dette siden det var min nabo, og de ba meg komme på stasjonen og anmelde forholdet. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg skulle anmelde naboen, men etter at politimannen ringte meg to ganger og innstendig ba meg om å anmelde forholdet, gjorde jeg det. Jeg var på politistasjonen 2 ganger, og de fortalte meg at de hadde avhørt naboen og at han hadde fortalt omtrent det samme som meg til politiet. De var takknemlig for at jeg hadde anmeldt han, siden han var en kjenning av politiet. Dagen etterpå fikk jeg en telefon fra politiet om at de henlegger saken, fordi de ikke har bevis. Jeg sier da at jeg filmet personen mens han drev på med bråkete arbeid, og sier til politimannen at på videosnutten står det både tidspunkt og dato, og at jeg kan sende den over til politiet og det gjør jeg etter samtalen. Tenker at det må være bevis nok, i tillegg har jo denne personen også innrømmet for politiet at han lagde et helvetes bråk og at han klikket på meg. Etter dette hører jeg ingenting og nå er hele saken henlagt! Hvorfor i alle dager bruker politiet så mye tid og ressurser og omtrent bønnfaller meg for at jeg skal anmelde forholdet, og så henlegges saken selv om det er beviser? Anonymkode: 3db11...5de 4 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Samme situasjon her. Truende nabo. Bevis. Anmeldelser. Ingen konsekvenser for han. Anonymkode: bae04...763 4 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Ved første samtale hos politiet fikk jeg vite at han nok får en bot for å forstyrre helligdagsfreden, og i tillegg en anmeldelse for drapstrussel. Mannen har sine psykiske problemer og det er grunnen til den ekstreme reaksjonen på meg. Han har tidligere blitt anmeldt for lignende ting, så politiet kjente til han og likevel henlegger de saken. Ts Anonymkode: 3db11...5de 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): men etter at politimannen ringte meg to ganger og innstendig ba meg om å anmelde forholdet, gjorde jeg det. Jeg var på politistasjonen 2 ganger, og de fortalte meg at de hadde avhørt naboen og at han hadde fortalt omtrent det samme som meg til politiet. Jeg hadde anmeldt politiet for tjenesteforsømmelse og vist til denne politimannen som maste på deg. Anonymkode: e10a5...21e 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg hadde anmeldt politiet for tjenesteforsømmelse og vist til denne politimannen som maste på deg. Anonymkode: e10a5...21e Det merkelige er at jeg ikke hørte noe fra politiet etter at jeg sendte de videoen. Dette er på et mindre sted så de er ikke akkurat overarbeidet med kriminalitet. De fleste politisaker handler om fisking og jakt uten tillatelse, og en og annen fyllekjører. Ts Anonymkode: 3db11...5de 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg hadde anmeldt politiet for tjenesteforsømmelse og vist til denne politimannen som maste på deg. Anonymkode: e10a5...21e Og hva tror du konsekvensen av dette blir? Anonymkode: bae04...763 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #7 Skrevet 21. juli 2023 Kanskje de har gjort en avtale med han? Eller noe sånt. Anonymkode: 854b2...502
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #8 Skrevet 21. juli 2023 Hvilken henleggelsesårsak oppga de? Påtaleansvarlig kan ha vurdert at det ikke bør prioriteres, selv om etterforsker var ivrig. Anonymkode: 1c651...5f5 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #9 Skrevet 21. juli 2023 Det er muligens en slik som har frikort til å gjøre kriminelle ting siden han er for frisk til å låses inne på psykiatrisk avdeling og for syk til å fengsles. Anonymkode: f428b...06a 9 1 2
Intervence Skrevet 21. juli 2023 #10 Skrevet 21. juli 2023 (endret) Velkommen etter. Norge er et land for de kriminelle. Der hvor de går fri. Den eneste måten man skal kunne få hjelp av politiet er å si at personen dreper andre. Da kommer de på sekundet etter med helikopter og politifolk, men utenom det. Så har de ikke ressurser og henlegger alle saker. Selv med tydelige beviser. Det har vi sett flere ganger i media der hvor folk har tydelig filmet personen stjeler ting, også blir saken henlagt på bevisets stilling. Ja, en annen prioriteringssak er jo naturligvis å stoppe de som kjører for fort for å få inn mere penger til staten. Vold, voldtekt, stjeling, trusler og truende oppførsel blir ikke prioritert av politiet. Opplevd vold tidligere med beviser og vitner, men saken ble henlagt etter at han stakk ifra forliksrådet. Hvorfor det skal være så lett for de kriminelle og gjøre slik som de vil er for meg et mysterium. Her kan alle kriminelle komme. For man prioriterer naturligvis ikke saker der hvor de eldre blir svindlet over telefon med mindre det er snakk om 10 millioner kroner ++ det har vært flere eldre som har blitt svindlet i innlandet i den siste perioden, men politiet prioriterer det ikke. Helt latterlig... har vi i det hele tatt politi? Endret 21. juli 2023 av Intervence 7 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #11 Skrevet 21. juli 2023 Det er «morsomt» at når man ringer politiet og sier at naboen truer, svarer de med «ring oss hvis han gjør noe». Eeehhhh…som i dreper meg eller?? Anonymkode: bae04...763 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #12 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvilken henleggelsesårsak oppga de? Påtaleansvarlig kan ha vurdert at det ikke bør prioriteres, selv om etterforsker var ivrig. Anonymkode: 1c651...5f5 På grunn av manglende bevis sa de, men jeg har jo filmsnutten av mannen og han hadde innrømt i avhør at han hadde klikket på meg og laget bråk på en helligdag. Ts Anonymkode: 3db11...5de 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #13 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): På grunn av manglende bevis sa de, men jeg har jo filmsnutten av mannen og han hadde innrømt i avhør at han hadde klikket på meg og laget bråk på en helligdag. Ts Anonymkode: 3db11...5de Hvorfor klaget du ikke? Anonymkode: bae04...763
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #14 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor klaget du ikke? Anonymkode: bae04...763 Tenkte ikke på at jeg kunne det. Ts Anonymkode: 3db11...5de
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #15 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tenkte ikke på at jeg kunne det. Ts Anonymkode: 3db11...5de Leser du ikke brev som kommer? Som fornærmet i saken vil du få brev om henleggelsen hvor det står dine muligheter for å klage på henleggelsen. Hvis saken nylig ble henlagt får du det nok snart, og da ville jeg bare prøvd meg på en klage. Anonymkode: 9153c...f8b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #16 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leser du ikke brev som kommer? Som fornærmet i saken vil du få brev om henleggelsen hvor det står dine muligheter for å klage på henleggelsen. Hvis saken nylig ble henlagt får du det nok snart, og da ville jeg bare prøvd meg på en klage. Anonymkode: 9153c...f8b Har ikke fått brev, de ringte meg. Ts Anonymkode: 3db11...5de
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #17 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): da ville jeg bare prøvd meg på en klage. Anonymkode: 9153c...f8b Hva er vitsen med å anbefale slikt til folk ? Du sørger bare for enda mer ressurser brukes på adm, slik at enda flere saker blir henlagt, du oppnår det motsatte av det du håper på.... Vi får ikke færre henleggelser av at folk klager på henleggelser, vi får flere.... Det vi trenger for å hjelpe TS er mer penger til politi-og tilhørende funksjoner. OG endring av loven så gale folk kan bures inne, asylinstituttene må gjenåpnes. Frem til vi bestemmer oss for dette, vil "alt" psykiatri relatert bli henlagt og/eller slippe soning om først dømt. Det meste av ikke-psykiatri blir også henlagt pga ressurser, så mye å ta tak i, om velgerne bryr seg om landet, men ville ikke forvente særlig, folk "!bryr seg ikke" om politikk, kun om å sutre og klage, uten retning og fokus. Anonymkode: b4135...7d1 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva er vitsen med å anbefale slikt til folk ? Du sørger bare for enda mer ressurser brukes på adm, slik at enda flere saker blir henlagt, du oppnår det motsatte av det du håper på.... Vi får ikke færre henleggelser av at folk klager på henleggelser, vi får flere.... Det vi trenger for å hjelpe TS er mer penger til politi-og tilhørende funksjoner. OG endring av loven så gale folk kan bures inne, asylinstituttene må gjenåpnes. Frem til vi bestemmer oss for dette, vil "alt" psykiatri relatert bli henlagt og/eller slippe soning om først dømt. Det meste av ikke-psykiatri blir også henlagt pga ressurser, så mye å ta tak i, om velgerne bryr seg om landet, men ville ikke forvente særlig, folk "!bryr seg ikke" om politikk, kun om å sutre og klage, uten retning og fokus. Anonymkode: b4135...7d1 Og det er feil at ressurser brukes på å hjelpe folk som ts? Eller meg? Skal man bare sitte der og vente på at naboen skal finne på noe mer? Anonymkode: bae04...763
Entern Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er muligens en slik som har frikort til å gjøre kriminelle ting siden han er for frisk til å låses inne på psykiatrisk avdeling og for syk til å fengsles. Anonymkode: f428b...06a Meget mulig. Mange sånne. Intervence skrev (16 timer siden): Velkommen etter. Norge er et land for de kriminelle. Der hvor de går fri. Den eneste måten man skal kunne få hjelp av politiet er å si at personen dreper andre. Da kommer de på sekundet etter med helikopter og politifolk, men utenom det. Så har de ikke ressurser og henlegger alle saker. Selv med tydelige beviser. Det har vi sett flere ganger i media der hvor folk har tydelig filmet personen stjeler ting, også blir saken henlagt på bevisets stilling. Ja, en annen prioriteringssak er jo naturligvis å stoppe de som kjører for fort for å få inn mere penger til staten. Vold, voldtekt, stjeling, trusler og truende oppførsel blir ikke prioritert av politiet. Opplevd vold tidligere med beviser og vitner, men saken ble henlagt etter at han stakk ifra forliksrådet. Hvorfor det skal være så lett for de kriminelle og gjøre slik som de vil er for meg et mysterium. Her kan alle kriminelle komme. For man prioriterer naturligvis ikke saker der hvor de eldre blir svindlet over telefon med mindre det er snakk om 10 millioner kroner ++ det har vært flere eldre som har blitt svindlet i innlandet i den siste perioden, men politiet prioriterer det ikke. Helt latterlig... har vi i det hele tatt politi? Jepp, sånn er det og sånn har det vært lenge. De prioriterer ikke saker som gjelder vanlige folks trygghet. For å si det mildt. Men saker der vanlige folk bryter reglene på en gjerne ikke-voldelig måte som strengt tatt ikke skader noen - DET prioriterer de. Og vanlige folk som sier sin mening, selvsagt. Eller parkerer feil. Eller kjører litt for fort. De er ikke her for å passe på oss*, de er her for å passe på oss**. *=som i: beskytte oss **=som i: fangevokter Dette er nok tildels villet, tenk på all litteratur de siste 60 år om hvor fine og spesielle kriminelle er, og hvor synd det er på dem. All krimmen der det alltid er en vanlig fyr eller en sinnssyk seriemorder som står bak, aldri en kriminell. Sånne ting. Dette kommer bare til å forandre seg til det verre med mindre folk engasjerer seg politisk. 3 1
Minitroll Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 Politiet henlegger nesten alt. Uansett bevis. Det hender de tar med seg psykisk ustabile folk en tur innom fastlegen i håndjern bare for at lege skal skrive en liten sykmld på vedkommende. Da mener de som regel at nok er gjort. personen blir da bekreftet syk og ansvaret ligger på fastlegen og helsevesen for øvrig. Akkurat som om en 20 min konsult i helsevesen får vedkommende til å slutte å trakassere omgivelsene… Det er sinnsykt vanskelig å få en person innlagt i dag, og dette kommer bare til å fortsette å ødelegge liv. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå