Gå til innhold

12 500,- for en vennetjeneste??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som skrur bil som hobby? Eller noen som jobber på bilverksted? Skrur dere bil for venner av og til også, som en vennetjeneste?

kompisen min skulle hjelpe meg med å skifte bremseskiver og klosser, viste seg at kalipperene også måtte skiftes. Nå som bilen er ferdig mener han at han skal ha 12 500,- for jobben. (8 timers jobb - 5240kr, verkstedsmateriell 4x180kr, 2 kalippere 5338kr, 2 skiver 1125kr, bremseklosser hadde jeg selv)

Han er ikke utdannet bilmekaniker, jobber heller ikke på verksted, men har tilgang til utstyr på jobben sin og har gjort dette i arbeidstiden, siden det er veldig stille der nå i fellesferien. Så han har fått betalt av arbeidsgiver for å være på jobb, samtidig som han skal ha timesbetaling av meg.

Jeg har ikke blitt kontaktet underveis, kunne kjøpt delene mye billigere selv!

Leverte bilen til han med innkjøpte bremseklosser. Fikk beskjed dagen etter at bilen trengte skiver også så det hadde han fått tak i. Og nå så ble det jaggu til at den fikk kalippere også, siden de jeg hadde var så rustne, noe jeg ikke fikk beskjed om.

Surt å betale så mye for deler når jeg kunne fått de billigere selv, men over 6000,- i betaling for jobben?? Da kunne jo jo like så godt hatt bilen på et autorisert verksted og betalt mindre.

Skal nevnes at forrige gang han gjorde samme jobb for meg (5-6 år siden) spanderte jeg en full bytur som betaling, da han skiftet oljefilter og olje spanderte jeg en burger. Vet at han sliter litt økonomisk nå, så hadde tenkt til å betale han penger for jobben denne gangen. Dette er en av mine beste venner, så ble mildt sagt veldig overrasket denne gangen og føler meg egentlig litt kjørt over.

Så dere som mekker litt for gode venner, hva hadde dere tatt for jobben?

Anonymkode: f7ff2...eb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde avklart betalingen på forhånd 😉

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

En ganske omfattende vennetjeneste da. Hadde kostet dyrt å få gjort det på verksted. Tenk om alle vennene forventer det samme?

Alltid avklare pris i forkant, eller tenkte du at han skulle gjøre det gratis?

Anonymkode: 63253...171

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

8 timers jobb? Jeg skrur endel for venner og kjente. Tar betalt for det såklart, men 8 timer for å skifte bremser, klosser og calipere? 🤣 bruker 2-3 timer på den jobben, inkludert lufting av bremsene. 

Anonymkode: 5abb8...e84

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min skrur for venner iblant. Altså hans gode vennner. Hvis det er småjobber som tar et par timer tar han bare betalt for delene. Om det er større jobb så litt for timene, men ikke så mye. Tanken er jo at det ee vennetjeneste, vi får igjen i en annen tjeneste. 

Anonymkode: 507ac...d46

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå som bilen er ferdig mener han at han skal ha 12 500,- for jobben. (8 timers jobb - 5240kr, verkstedsmateriell 4x180kr, 2 kalippere 5338kr, 2 skiver 1125kr, bremseklosser hadde jeg selv)

12500 er jo kostpris på delene han har brukt i følge ditt regnestykke. Selvfølgelig skal du betale. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dekket utleggene, men sagt at betaling for tidsbruk burde vært avklart på forhånd. 

Og så ville jeg aldri akseptert en «tjeneste» fra denne vennen igjen.

Anonymkode: 3c0b7...127

• Liker 3
Skrevet

Tydeligvis en større jobb siden han brukte 8 timer. Men 12.500,- er jo nesten advokat timelønn. Kanskje greit å bare betale og sette det på kontoen for dyrekjøpt lærdom? Hadde vært interessant å høre hva et bilverksted hadde tatt for samme jobben.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at bilmekanikere tjener 655kr timen?

Anonymkode: 4b9b7...3f4

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dersom han kommer med kvittering om delene så hadde jeg sett på det først, og dersom prisen på de åtte timene han har jobbet er en grei sum ville jeg ha betalt.

Men, hadde definitivt betalt for delene. Det koster jo å få inn nye deler. Det vet vel alle?

Endret av Intervence
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er mekaniker og møkk lei folk som skal ha tjenester billig. 

Men, han avtaler alltid pris på forhånd (tar 4-500 kr timen) og ringer underveis for å opplyse om kostnader på deler, eventuelt noe som dukker opp og må gjøres. 

Ingen får hente kjøretøyet sitt før de har betalt heller. 

De aller beste kompisene, bytter han tjenester med. Men gjennom årene har det alltid vært noen som gjerne vil ha og ha, men aldri gi tilbake. Derfor sier han nei til det meste, bortsett fra jobber som er "plankekjøring". 

Han er også en av de dyktigste innenfor det han driver med, så jobbene står i kø. Han gjør ikke disse jobbene for å tjene penger, men fordi det ikke finnes verksteder som kan dette, og finnes de, er det lang ventetid og tre ganger så dyrt. 

Synes ikke kompisen din er dyr i det hele tatt, men igjen, pris bør ALLTID avtales på forhånd. ALLTID!! 

Anonymkode: e7fc6...d16

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han la ut for delene, og skal så klart ha de pengene tilbake.a stort mer ble ser vel ikke. Så han tar vel ikke betalt for annet enn deler?

Anonymkode: adef0...e3b

AnonymBruker
Skrevet

655,- i timepris for en vennetjeneste utført i dødtid på arbeidsplassen - hvor han også mottar lønn er ganske vilt.

Jeg ville aldri krevd en så høy betaling av venner!

Anonymkode: ed803...e5a

• Liker 11
Skrevet

Han har gjort dette i arbeidstiden, og skal ha betalt av deg i tillegg til å få full lønn av arbeidsgiver for jobbing han ikke har gjort. En riktig luring dette her. 

Å ta noe betalt for vennetjenester gjort på fritiden er helt innafor, men da må det avklares på forhånd slik at man har mulighet til å si nei. Men å skulle ha dobbelt betalt på denne måten er rimelig spesielt. Han har en tvilsom moral denne vennen din. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oisann. Det der hadde jeg avtalt på forhånd. Jeg kan fikse det for deg, med timelønn på sånn og slik.

Og så er han jo som alle bilmekanikere som finner andre feil, da burde han også sagt pris og timebruk på dette.

Når det er sagt - jeg kjenner flere med profesjonsyrker som synes det kan bli litt frekt med de som antar at de gjør alt gratis for venner og familie. 

Anonymkode: 4d0b6...af0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (5 minutter siden):

Han har gjort dette i arbeidstiden, og skal ha betalt av deg i tillegg til å få full lønn av arbeidsgiver for jobbing han ikke har gjort. En riktig luring dette her. 

Å ta noe betalt for vennetjenester gjort på fritiden er helt innafor, men da må det avklares på forhånd slik at man har mulighet til å si nei. Men å skulle ha dobbelt betalt på denne måten er rimelig spesielt. Han har en tvilsom moral denne vennen din. 

Tvilsom moral har jo TS selv også som benytter seg av svart arbeid...

Anonymkode: 91a8e...ce4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt i orden, den prisen. Neste gang, avtal pris, som alle andre sier.

Og @K.B. du må gjerne lese og forstå innlegget før du svarer.

Anonymkode: f82a9...f91

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvordan dette er en tjeneste for det er mer eller mindre det du ville betalt om du satt bilen på verksted

Anonymkode: b6e2e...c57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om en bilmekaniker som ble parkerimgsvakt for han var så lei "vennetjenester"

Utrolig hvem som er vennene mine når bilen må fikses sa han.

De forsvant en etter en...

Anonymkode: dd0af...43e

• Liker 2
Skrevet

jeg syns at man alltid skal si ifra på forhond om det med betaling ikke etter på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...