Gå til innhold

Når man sitter igjen alene (med barn) kjempestort hus, hvordan bruke rommene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga samlivsbrudd sitter jeg igjen med et veldig stort hus alene. Jeg ønsker ikke å selge, da selve plassen betyr veldig mye for meg, og jeg har bygd opp en virksomhet her med eget firma i kjelleren. 

Men hva skal jeg bruke alle rommene til?? Har et utflyttet barn og to i barnehage og barneskole. Fem soverom. 

Har ledig plass i kjelleren som kan innredes til hybel, men jeg tror ikke jeg ønsker å fast ha noen andre så tett på. Heller airbnb og døgnutleie.

Huset er litt vanskelig bygd, med oppholdsrom som strekker seg gjennom store deler av huset, så det å dele av for å stenge, eller innrede til utleie er utfordrende. Eneste mulighet for soverom i 1.etasje er å ha det i motsatt hjørne av badet. Ser for meg det som veldig dumt. (Vi har bad oppe også)

Jeg har liten familie og få som kommer på besøk. Drømmer om å samle venner m/barn til middager og helger, men jeg både jobber for mye og har ikke råd. 

Skulle helst leid ut til noen andre som var alenemor, så vi kunne samarbeidet litt. Men samtidig livredd for å låse meg til noen jeg ikke trives med over tid. Elsker å være alene. Elsker lunsj hjemme når jeg bare kan gå opp og ingen andre er i huset fordi barna er borte. Jeg liker generelt veldig godt eget selskap. 

Noen ideer her? Kanskje noe som også gir litt penger inn? 

Anonymkode: b2a24...036

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg reiser liker jeg helst å leie et rom i en bolig hos noen, ganske enkelt fordi det er sosialt.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva utgjør det egentlig om det er én voksenperson ut av huset, så lenge du og barna fortsatt bor der trenger dere jo like mange soverom ennå? Er det økononisk motivert, ettersom du snakket om utleie og airbnb? I siste tilfelle veldig vanskelig for oss å foreslå noe, ettersom vi ikke har noen plantegning å foreslå noe ut fra. 

Om du pluss alle tre barna har egne soverom, så er det ett soverom ledig - det kan/bør jo gjerne være innredet som gjesterom. 

Anonymkode: eca59...6ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men hva utgjør det egentlig om det er én voksenperson ut av huset, så lenge du og barna fortsatt bor der trenger dere jo like mange soverom ennå? Er det økononisk motivert, ettersom du snakket om utleie og airbnb? I siste tilfelle veldig vanskelig for oss å foreslå noe, ettersom vi ikke har noen plantegning å foreslå noe ut fra. 

Om du pluss alle tre barna har egne soverom, så er det ett soverom ledig - det kan/bør jo gjerne være innredet som gjesterom. 

Anonymkode: eca59...6ff

Den voksne som flytter ut hadde også med seg to særkullsbarn. Så det ble veldig mye ledig plass synes jeg! 

Det ene barnet har flyttet ut, så det rommet blir stort sett "gjesterom", men vi har jo ikke særlig andre gjester enn det voksne barnet som kommer hjem i noen helger. 

Stue og kjøkken er på 70 kvadrat, og jeg liker best små, intime rom 😛 Dvs når jeg skulle slappe av trakk jeg meg unna på et av smårommene, mens barn og stebarn koste seg med masse plass ellers. Når det bare er meg og de yngste barna, og de legger seg til 20-20.30, så sitter jeg jo her alene da. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den voksne som flytter ut hadde også med seg to særkullsbarn. Så det ble veldig mye ledig plass synes jeg! 

Det ene barnet har flyttet ut, så det rommet blir stort sett "gjesterom", men vi har jo ikke særlig andre gjester enn det voksne barnet som kommer hjem i noen helger. 

Det er nok koselig for det voksne barnet og ha "sitt" rom noen år til ❤️ 

Anonymkode: d3df2...73b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

5 soverom = 3 til deg og barna. 1 gjesterom og 1 kontor. 

Anonymkode: 5aa2e...036

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med trenings og hobbyrom? Lage til stort vaskerom om du ikke allerede har det? Et eget rom til barna, hvor de kan game med vennene sine?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at jeg som bor alene, med fire soverom og ekstra kjellerstue strengt tatt ikke bør klage over at jeg synes jeg har for få rom.. men det gjør jeg altså

Anonymkode: d4b57...412

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner at jeg som bor alene, med fire soverom og ekstra kjellerstue strengt tatt ikke bør klage over at jeg synes jeg har for få rom.. men det gjør jeg altså

Haha, samme her 😛

kontor, sy-rom, treningsrom, gjesterom, bibliotek, osv. Elsker å ha mye plass.

Anonymkode: 828db...7cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sola de skrev (13 timer siden):

Hva med trenings og hobbyrom? Lage til stort vaskerom om du ikke allerede har det? Et eget rom til barna, hvor de kan game med vennene sine?

Har stort vaskerom, og stort hobbyrom i tillegg vegg i vegg der. Har stort kontor allerede på 20kvadrat i tilknytning til firma der jeg også har et annet rom ifm jobb. 

Har to rom i kjeller som ikke er innredet ennå. Og en loftstue ikke i bruk, en annen loftstue i bruk. Skulle gjerne hatt flere bad/sparom i kjeller, men der stopper økonomien meg 😅 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

😅 Har du de innredet som soverom? Hva savner du plass til? ☺️

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Haha, samme her 😛

kontor, sy-rom, treningsrom, gjesterom, bibliotek, osv. Elsker å ha mye plass.

Anonymkode: 828db...7cb

Takk for inspirasjon, selv om svaret ikke var til meg ☺️ Jeg har egentlig ikke kommet lenger enn sofagruppe med tv, sofagruppe uten tv, men vent, har loftstue med tv så da bør jeg ikke ha tv nede osv. Sliter litt med å forsvare doble funksjoner 🙈 Bibliotek hadde jo vært en drøm! Men enkel drøm, for mange gir bort så mye bøker nå, det kunne jeg gjort! 

Og så har jeg et digert rom i kjelleren vegg i vegg med vaskerom som jeg innreder til hobby/klesrom, med symaskin osv. 

Jeg har sørget for et drømmerom til meg da, et musikkrom 🥰 

AnonymBruker
Skrevet

Lekerom

Rom til klær/walkincloset

Game-rom

Tv-stue

Anonymkode: 0ff58...1f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

😅 Har du de innredet som soverom? Hva savner du plass til? ☺️

Ett er kontor og ett er hobbyrom. Det siste rommet til overs er gjesterom, som jeg nesten føler jeg bør ha.

Skulle gjerne hatt et treningsrom og bibliotek/lesestue. Og et garderoberom. Og sikkert mye annet om jeg hadde hatt større plass 😇

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lekerom

Rom til klær/walkincloset

Game-rom

Tv-stue

Anonymkode: 0ff58...1f9

De har store rom, og et turn-rom i kjeller. Walk in har jeg også. Og tv stue oppe og i 1.etasje. 😬 Luksusproblem

Skrevet

Du må jo bare bestemme deg for å trives i det store huset, eller flytte. Ser du har unge barn, de vil nok sette pris på stor plass etter hvert. Det kan være greit at utflyttede barn og har et sted å komme hjem til, hvor det er plass til dem.

Kanskje du kan få hjelp av en interiørarkitekt til å innrede stuer og oppholdsrom så det blir mer soner og kanskje mer intimt. det kan og være at fargevalg kan bety noe for helheten i huset eller for at det blir lunere og varmere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok ha leid ut i kjelleren, men da til en enslig person.

Fort 10000 ekstra i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Lei ut rommene via AirBnB - mange folk som gjør det i Norge. Sjekk det ut i appen og se om det kan være noe for deg.

Anonymkode: 087c1...463

Skrevet
fru Alving skrev (11 timer siden):

Jeg ville nok ha leid ut i kjelleren, men da til en enslig person.

Fort 10000 ekstra i måneden.

En enslig person kan ta inn samboer og få barn uten at utleier kan protestere. Bare til informasjon.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres egentlig ikke ut som AirBnB er noe for deg siden du ikke liker folk tett på. Dessuten er det utrolig mye jobb om du skal ha folk inn og ut hele tiden, vasking, du må være tilgjengelig for spørsmål osv., sørge for at de finner frem med ankomst. Min mor og stefar har en hytte ved fjorden de leier ut og at det er utrolig mye jobb. De er ofte bundet til å ikke kunne reise noen plass på enkelte klokkeslett og ofte må de gå i gang med vasking av hytte etter de har kommet hjem fra sin vanlige jobb. Så er det alt det administrative utenom, og svare på spørsmål, ta kontakt med turister i forkant osv.

Kan ikke skjønne at dette er en bedre løsning en faste leietakere.

Å ha så mye plass høres ut som en drømmesituasjon. Gjør noe gøy med plassen/rommene.

Tenk på at dine minste barn en gang kanskje vil ha større plass for seg selv, kanskje en av de kan flytte ned i kjelleren når de skal begynne på VGS, så får litt egen plass for seg selv, samtidig som de ikke er for langt unna. Ville lagt en plan for å innrede stue i kjelleren til senere når barna blir større. En stue i kjelleren føles mer privat og gøy for barna når de blir større enn loftstue - da slipper man å gå igjennom egen stue. Kanskje planlegge for å ha en liten do i kjelleren, ikke noe dyrt, bare toalett og vask og evt. potensiale til å få plass til dusj senere.

Du trenger ikke å pusse opp/bruker penger nå, men lage en plan.

De utflyttet barnet bør få beholde rommet sitt sånn at han føler seg velkommen hjem.

Personlig, hadde jeg hatt rom til overs ville jeg hatt det til kontor, bibliotek, walk in closet osv.

Anonymkode: b7ff3...ba4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg over igjen, var en ting til jeg ville si.

Ikke tenkt på all plassen som en forbannelse, men som en gave som gir deg enormt med varmt husrom.

Dette er kanskje litt fjernt for deg nå, men en gang i fremtiden så vil dine egne barn ha familie, og da kommer all den ekstra plassen godt med. Derfor, ta ikke drastiske valg som ikke kan reverseres med tanke på plass.

Bare det å kunne huse barn med egen familie vil være kjærkomment i fremtiden.

Jeg har vokst opp med mange søsken, og foreldre som er skilt. Det er en kontinuerlig problem nå at mor og stefar bare har plass til en brøkdel av familien fordi vi er så mange søsken og stesøsken med familie.

Huset har bare to ekstra soverom med dobbeltseng, pluss et lite minirom med knapt plass til en veldig smal enkeltseng og skap (dette rommet blir vanligvis brukt til oppbevaring), og et lite rom i kjelleren der det står en veldig smal enkeltseng. 

Alle søsken og stesøsken får aldri plass samtidig, og selv er det slik at det ikke egentlig er plass når jeg og mine søsken er der samtidig, vi er to single søsken og vi blir alltid sendt på det lille rommet og kjelleren der det ikke er noe godt å sove fordi sengen er så smal.  Dette er jo veldig trist da det hadde vært kjekt å være alle samlet og mangelen på komfort gjør til at jeg vegrer å komme på besøk om jeg vet jeg blir sendt til det dårlige rommet.

De har flere rom i kjelleren som blir brukt til oppbevaring og som fint kunne blitt ombygd til et ekstra soverom etc, og de kunne feks. satt inn en større seng i kjellerrommet som blir brukt.

Har prøvd å ta opp denne problemstillingen tidligere, at de kunne gjort noen justeringer for å få flere plass til alle, men de mener at situasjonen opptrer så sjeldent at det ikke er verdt arbeidet. Problemet er jo at det opptrer sjeldent fordi vi kommer på mindre besøk pga. fasilitetene og gjerne drar raskt igjen fordi det blir for slitsomt.

Anonymkode: b7ff3...ba4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Tvist skrev (15 minutter siden):

En enslig person kan ta inn samboer og få barn uten at utleier kan protestere. Bare til informasjon.

Det skjønner jeg.

Likevel, skulle jeg leid ut sokkelen her ville nok leid ut til en enslig, eventuelt et par.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...