Gå til innhold

Venn av barna som er her nesten hver dag, krangling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to egne barn, og to nabobarn i samme alder. De leker veldig fint sammen, nesten hver eneste dag. Litt lengre vekk (gåavstand) bor det et barn i samme alder som to av våre. Dette barnet har kommet uten avtale oftere og oftere. Bytter på om barnet ringer på hos oss eller naboene, ingen avtale mellom foreldre. Når dette barnet leker med våre barn, blir det mye oftere konflikter, enn når dette barnet ikke er her. Hvordan begrense dette besøket? Eller lar det seg ikke begrense…??

Anonymkode: 01389...d18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send ham hjem igjen.

«Det passer ikke med besøk i dag». 

Anonymkode: f961c...b23

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Send ham hjem igjen.

Det vanskelig er når alle de 4 andre hopper på trampolina, eller han ser at vi allerede har besøk av nabobarna (som også er dette barnets venner). 

Kan jeg bare si at det ikke passer med besøk da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Send ham hjem igjen.

Ville heller tatt en skikkelig prat med barnet (barna) og forklart dette med krangling. Hvis de ikke klarer å leke sammen på en ordentlig måte, må besøket deles opp. 

Stakkars barnet som ikke har noen å leke med... gi ham i hvert fall en sjanse. 

Anonymkode: 986bc...7f1

• Liker 26
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Send ham hjem igjen.

Hvorfor skal ikke barnet få lov å leke sammen med de andre ? 
Men jeg husker fra min barndom at når en ble tre stk så var deg ikke alltid lett å være enig 

Anonymkode: 6174c...353

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal ikke barnet få lov å leke sammen med de andre ? 
Men jeg husker fra min barndom at når en ble tre stk så var deg ikke alltid lett å være enig 

Anonymkode: 6174c...353

Ts her

fordi det skaper så mye konflikter, slitsomt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ville heller tatt en skikkelig prat med barnet (barna) og forklart dette med krangling. Hvis de ikke klarer å leke sammen på en ordentlig måte, må besøket deles opp. 

Stakkars barnet som ikke har noen å leke med... gi ham i hvert fall en sjanse. 

Anonymkode: 986bc...7f1

Dette har jeg gjort SÅ mange ganger. 

Dele opp besøket? Det er de som er i samme alder som havner i konflikt

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på alder på barna. Dersom de er så små at det krever av deg å ha besøk, så kan du sende det hjem og gi beskjed til foreldrene at de må avtale besøk først. Man sender jo ikke 2-3 åringen sin på besøk uten avtale. Dersom barna er store nok til at det ikke krever noe av deg å få besøk så lar du de håndtere krangling selv. Masse læring for alle. 

Anonymkode: 3292f...24f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer an på alder på barna. Dersom de er så små at det krever av deg å ha besøk, så kan du sende det hjem og gi beskjed til foreldrene at de må avtale besøk først. Man sender jo ikke 2-3 åringen sin på besøk uten avtale. Dersom barna er store nok til at det ikke krever noe av deg å få besøk så lar du de håndtere krangling selv. Masse læring for alle. 

Anonymkode: 3292f...24f

De er i alder at de har begynt å gå til hverandre, men jeg sender aldri mine barn til dette barnet uten avtale med forelder først. Er det krangling, så ender det med gråt, jeg klarer ikke å la være å involvere meg når det blir slik. Sånn er det «aldri» når det barnet ikke er her

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min erfaring er det lite å få gjort noe med. Har barnet nok oppfølging hjemme eller andre årsaker til at det ofte blir mye drama rundt det? 

Anonymkode: 4d5f3...f79

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er de? Synes det er relevant ift å kunne kommentere reaksjon. 

Anonymkode: 83350...672

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvor gamle er de? Synes det er relevant ift å kunne kommentere reaksjon. 

Anonymkode: 83350...672

8 år

AnonymBruker
Skrevet

Dersom deres og naboens barn leker sammen, så er det ikke helt greit å si til barnet at det ikke passer. Unger er jo ikke dumme. Dersom de ikke klarer å løse konfliktene selv, hadde jeg brutt leken og sendt de andre barna hjem og mine inn. Da lærer de etterhvert at når det bare blir dårlig stemning, så blir det ikke mer lek. 

Anonymkode: 0d3e6...330

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dersom deres og naboens barn leker sammen, så er det ikke helt greit å si til barnet at det ikke passer. Unger er jo ikke dumme. Dersom de ikke klarer å løse konfliktene selv, hadde jeg brutt leken og sendt de andre barna hjem og mine inn. Da lærer de etterhvert at når det bare blir dårlig stemning, så blir det ikke mer lek. 

Men, jeg vil jo ikke ødelegge leken som nabobarna og mine har sammen? Det er når dette barnet kommer at leken ødelegges

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men, jeg vil jo ikke ødelegge leken som nabobarna og mine har sammen? Det er når dette barnet kommer at leken ødelegges

Så du tenker si til barnet at det ikke får leke med dine og naboens barn? Jeg ville helt ærlig latt de ordne opp selv. Er du vitne til spesiellle episoder hvor dette barnet opptrer ugreit får du heller sende barnet hjem da.

Snakk med barna dine om hvordan de kan si fra og stå opp for seg selv, hvordan de kan løse konflikter. Da jeg var 8 kranglet jeg og 2 andre jenter i nabolaget ofte, men vi lærte å bli venner igjen og si fra når noe opplevdes som ugreit. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det ungen gjør som gjør at det blir krangel og konflikter? 

Anonymkode: 44c8a...f52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at dette er frustrerende for seg som voksen. Det går fra fin lek og frie hender for den voksne, til krangel og drama og avbrudd av hva man holder på med selv. Men det høres virkelig ulidelig kjipt ut å stenge ute det tredje barnet. Stakkars barn 😢

Anonymkode: fdf10...cee

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det ungen gjør som gjør at det blir krangel og konflikter? 

Anonymkode: 44c8a...f52

Det vanlige

vil bestemme lek, sutrer når ikke de andre følger hans ønsker, dytter, tar vekk leker ut av hendene på de andre, får med seg den ene til p utestenge den andre etc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at dette er frustrerende for seg som voksen. Det går fra fin lek og frie hender for den voksne, til krangel og drama og avbrudd av hva man holder på med selv. Men det høres virkelig ulidelig kjipt ut å stenge ute det tredje barnet. Stakkars barn 😢

Anonymkode: fdf10...cee

Akkurat slik er det

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man sender hjem når situasjoner oppstår.  Gjerne med melding til foreldrene om at "nå ble det krangel igjen, så Per blir sendt hjem."

Men så lenge han oppfører seg bør han ikke ekskluderes.

Anonymkode: 0baf1...fbb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...