AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Har en på 1,5 år som fortsatt må bæres i sovn og så legges ned sovende. Etter det må jeg ligge der litt for at hun ikke våkner. Det begynner å bli fysisk tungt. Har noen opplevd det samme og har råd til hvordan få til å legge barnet uten bæring i søvn? Hvis jeg prøver å legge hun på madrassen med meg ved siden av bare tøyser ungen rundt eller blir hysterisk når den skjønner den skal sove. Er umulig å få lagt henne. Har prøvd sang, lese, holde hånda, stryke på osv, men ungen reiser seg og begynner med andre ting. Eller hylskriker. Dette går ikke lenger, trenger råd? Er dette normalt altså?? Anonymkode: cea95...a74
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Kan legge til at jeg har måtte samsove og amme ungen hele veien også, ellers blir hun fulstendig hysterisk hvis puppen ikke er der og våkner om jeg ikke ligger ved siden av. Dette var totalt nytt for meg med barn, at noen har så vansker med å legge seg ned på en madrass, samt våkner bare jeg går ut av sengen. Anonymkode: cea95...a74
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Veldig likt med min på 1,5 år... Følger tråden. Vi har begynt med reiseseng jeg kan gå oppi istedet for sprinkelseng. Er lettere å få lagt ned etter oppvåkninger der enn i vår seng eller sprinkelseng. Jeg holder hånd, stryker og synger. Iblant går det ikke da men det funker oftere og oftere å ikke måtte løfte opp. Jeg har og forsøkt å avvenne bæring ved å heller sitte og bysse og det har funket ganske bra Anonymkode: 1cd8a...da6 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 Ingen som har erfaring med dette? Er det så uvanlig altså? Anonymkode: cea95...a74
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 Vi gikk gradvis fra å gå og bysse, til å sitte og bysse, til å bare sitte, så bare ligge ved siden av og kose mens vi leser. Anonymkode: 524f2...68b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 Måtte bruke den der, inn hvert 2. minutt, legge ned, trygge. Gjenta, gjenta, gjenta. Så hvert 5. minutt Gjenta gjenta gjenta. Fryktelig pes i starten, men man må bare ikke gi seg! Aldri løft barnet opp fra sengen, legg bare rolig ned, og gå ut med en gang. Etter en uke har du en sovende baby som sovner ganske fort! Hilsen 4- barns mor med store barn. Anonymkode: 17bfc...506 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Måtte bruke den der, inn hvert 2. minutt, legge ned, trygge. Gjenta, gjenta, gjenta. Så hvert 5. minutt Gjenta gjenta gjenta. Fryktelig pes i starten, men man må bare ikke gi seg! Aldri løft barnet opp fra sengen, legg bare rolig ned, og gå ut med en gang. Etter en uke har du en sovende baby som sovner ganske fort! Hilsen 4- barns mor med store barn. Anonymkode: 17bfc...506 Hvor lenge var du inne hver gang? Ventet du til barnet roet seg/sluttet å gråte, eller la du det bare ned og gikk ut igjen med en gang? Anonymkode: 4d9cb...364
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor lenge var du inne hver gang? Ventet du til barnet roet seg/sluttet å gråte, eller la du det bare ned og gikk ut igjen med en gang? Anonymkode: 4d9cb...364 Veldig kort, du skal bare legge barnet rolig ned, og gå ut med en gang. Ja, barnet vil hyle. Men det går over! Bare ikke løft barnet opp, for da må du starte prosessen på nytt, liksom fra stretch. Barnet skal ikke oppleve å bli båret opp av sengen, ved å skrike. Ved å legge barnet rolig ned, forteller du indirekte barnet at «her er det helt trygt». Gå så rolig ut, og hold ut i to minutter til. En pesete uke, men jeg lover deg at det er verdt det. I alle fall fungerte det med alle mine 🙌❤️ Anonymkode: 17bfc...506 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #9 Skrevet 22. juli 2023 … også husk at du skal gå ut med en gang, selvom barnet vrir seg og reiser seg opp. Gjenta og gjenta. Da lærer barnet at det er sovetid, og at du som forelder viser at her er det trygt. Husk at det skriker for trass, det gjelder og ikke «gi opp» og løfte opp barnet gjennom prosessen. Da blir det bare enda verre og legge barnet ned i sengen igjen 😅❤️ Anonymkode: 17bfc...506 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #10 Skrevet 22. juli 2023 Jeg bar/holdt barnet i søvn til ca samme alder. Nå sovner hun i senga selv. Jeg har ikke klart å gå ut av rommet før hun har sovna ennå (hun gråter til hun brekker seg da...) Men for å få henne til å sovne i senga si, så måtte jeg bare bestemme meg for det. Jeg forberedte henne og sa at i kveld skulle mamma legge henne ned i senga og så skal hun sovne der. Og så satt jeg ved siden av, holdt i hånda og trøsta fordi hun selvsagt ble helt hysterisk. Jeg var rolig og bestemt selv, var helt sikker på at dette var rett og snakka med lav og beroligende stemme. Det var noen uker med veldig mye gråting og sinneanfall, men så vendte hun seg til det. Regn med å bruke flere timer hver kveld i starten, men det er viktig at du er sikker i din sak når du bestemmer deg for å gjøre dette. Din trygghet vil smitte barnet. Anonymkode: 07025...859 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bar/holdt barnet i søvn til ca samme alder. Nå sovner hun i senga selv. Jeg har ikke klart å gå ut av rommet før hun har sovna ennå (hun gråter til hun brekker seg da...) Men for å få henne til å sovne i senga si, så måtte jeg bare bestemme meg for det. Jeg forberedte henne og sa at i kveld skulle mamma legge henne ned i senga og så skal hun sovne der. Og så satt jeg ved siden av, holdt i hånda og trøsta fordi hun selvsagt ble helt hysterisk. Jeg var rolig og bestemt selv, var helt sikker på at dette var rett og snakka med lav og beroligende stemme. Det var noen uker med veldig mye gråting og sinneanfall, men så vendte hun seg til det. Regn med å bruke flere timer hver kveld i starten, men det er viktig at du er sikker i din sak når du bestemmer deg for å gjøre dette. Din trygghet vil smitte barnet. Anonymkode: 07025...859 Og ja, hun sto også veldig mye i senga og ville ikke legge seg ned. Hun sovna også stående flere ganger. Men etter noen kvelder lærer de at det er lurt å legge seg ned isteden. Anonymkode: 07025...859
tussi84 Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 Kan det være en mulighet at du legger enten for tidlig eller for sent? Ved for sen legging er egentlig barnet overtrøtt, og klarer derfor ikke roe seg. Toget har gått for å si det sånn.. Når det gjelder for tidlig så har barn ulike søvnbehov og søvnmønster. Noen barn er B mennesker, og er ikke klare for seng ca 1900. De sover gjerne til 08 ++ dagen etter, mens A barna våkner 05/06. Med B barn så vil legging senere gjøre det enklere å få barnet i seng, da det blir trøttere senere på kvelden. Her i hus så har vi en snart 3 åring, veldig B menneske. Sover fra 2030/2100 - 08/09. Kan fortsatt ikke sove alene. Vi må legge oss med han, og eneste som fungerer for å roe han ned her til tider er å la han få se litt på skjerm mens han roer seg ned. Bøker fungerer ikke, synge fungerer ikke, spille musikk fungerer ikke. De dagene jeg han er klar for å sove så sovner han fort (10-15 min maks), men de dagene han ikke er klar for å falle til ro så hjelper (selv om ikke anbefalt) det at han får sett litt på tv/YouTube. Da blir han rolig og trøtt av det og sovner. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig kort, du skal bare legge barnet rolig ned, og gå ut med en gang. Ja, barnet vil hyle. Men det går over! Bare ikke løft barnet opp, for da må du starte prosessen på nytt, liksom fra stretch. Barnet skal ikke oppleve å bli båret opp av sengen, ved å skrike. Ved å legge barnet rolig ned, forteller du indirekte barnet at «her er det helt trygt». Gå så rolig ut, og hold ut i to minutter til. En pesete uke, men jeg lover deg at det er verdt det. I alle fall fungerte det med alle mine 🙌❤️ Anonymkode: 17bfc...506 Eller du lærer barnet at det ikke nytter å be om hjelp. Det blir apatisk og gir opp. Anonymkode: 524f2...68b 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eller du lærer barnet at det ikke nytter å be om hjelp. Det blir apatisk og gir opp. Anonymkode: 524f2...68b Mulig dette ikke er på moten lenger, men jeg har nå i alle fall fire godt velfungerende unge voksne barn. Enda de måtte vende seg til å sove på denne måten... (Vi fikk denne metoden av helsestasjon i 2001) Anonymkode: 17bfc...506
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #15 Skrevet 22. juli 2023 Husk at ungen ikke trasser. Det er en ny og uvant situasjon. I tillegg til at noen unger sliter ekstra mye med overganger, og det å bli trøtt og sovne er på en måte å gi fra seg kontrollen og ‘bli borte’. For et lite barn som ikke skjønner hva som skjer, så kan det å skulle sove være skremmende rett og slett. Ikke tenk at du skal lære ungen å ligge, men at du skal trygge ungen på at det å møte søvnen ikke er farlig. At det å bli trøtt og sove er trygt og godt. En unge som er engstelig for å sovne, vil også forsøke å gire seg opp, når de kjenner de er trøtte. Fordi det å bli trøtt og sove er skummelt. Derfor trenger de så veldig den ekstra nærheten. Å bli bært er beroligende, nært hjerteslag og varm kropp, distraksjon fra forvirrende følelser. Trikset er å nedskalere bæringen trinnvis, og gi barnet den tryggheten med mindre og mindre involvering fra den voksne. Fra bæring til byssing, fra byssing til ligge ved siden av, fra ligge ved siden av til å sitte ved siden av. Anonymkode: d663b...8d8 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #16 Skrevet 22. juli 2023 Vi har bare lagt ned igjen - igjen og igjen når barnet tuller. Det tar litt tid og energi, men det har hjulpet å gjenta at nå er det natt og man skal sove. Ned. Opp. Ned. Det blir litt sutring og gråting av det, men vi sitter ved og trøster med å holde i hånda eller stryke på ryggen. Vi løfter ikke opp for det er kun at barnet ikke vil legge seg. Hvis det er hyling, er det noe annet, men her har det bare vært misnøye over å skulle ligge der. Tok en ukes tid så ble det bedre Nå kan vi ikke sove sammen heller for barnet har funnet sin favorittposisjon på magen! Anonymkode: cb349...834
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #17 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har bare lagt ned igjen - igjen og igjen når barnet tuller. Det tar litt tid og energi, men det har hjulpet å gjenta at nå er det natt og man skal sove. Ned. Opp. Ned. Det blir litt sutring og gråting av det, men vi sitter ved og trøster med å holde i hånda eller stryke på ryggen. Vi løfter ikke opp for det er kun at barnet ikke vil legge seg. Hvis det er hyling, er det noe annet, men her har det bare vært misnøye over å skulle ligge der. Tok en ukes tid så ble det bedre Nå kan vi ikke sove sammen heller for barnet har funnet sin favorittposisjon på magen! Anonymkode: cb349...834 Barnet mitt tuller ikke, det er rett og slett redd for å ligge alene og har alltid vært det. Anonymkode: cea95...a74 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #18 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet mitt tuller ikke, det er rett og slett redd for å ligge alene og har alltid vært det. Anonymkode: cea95...a74 Du skriver jo i innlegget «Hvis jeg prøver å legge hun på madrassen med meg ved siden av bare tøyser ungen rundt». Så hvordan skal man tolke det? Anonymkode: cb349...834 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #19 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skriver jo i innlegget «Hvis jeg prøver å legge hun på madrassen med meg ved siden av bare tøyser ungen rundt». Så hvordan skal man tolke det? Anonymkode: cb349...834 Det er slik det kommer til uttrykk ja, men det fordi det er redd for å ligge alene, ikke fordi det ikke vil sove. Hun kommer ofte til puppen eller henter bæreselen når hun vil sove. Anonymkode: cea95...a74 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #20 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mulig dette ikke er på moten lenger, men jeg har nå i alle fall fire godt velfungerende unge voksne barn. Enda de måtte vende seg til å sove på denne måten... (Vi fikk denne metoden av helsestasjon i 2001) Anonymkode: 17bfc...506 Helsestasjonene anbefalte det før, men de fleste gjør det heldigvis ikke nå Anonymkode: 524f2...68b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå