Bergknapp Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Min 7 år gamle Macbook pro synger på siste verset. Den har blitt veldig treg og henger seg innimellom, så jeg trenger ny. Jeg vil ikke bruke mer penger enn jeg trenger. Samtidig håper jeg at den nye maskina også skal vare lenge, og jeg vil ikke kjøpe noe jeg vil irritere meg over i 7 år. Maskinen skal brukes til jobb. Jeg jobber for meg selv og bruker hovedsakelig Office-pakken, nettleser og noen tegneprogrammer. Jeg har ofte mange programmer åpne på en gang som jeg hopper mellom, så maskina må takle at det skjer mye på en gang. Jeg spiller ikke eller driver med annen avansert grafikk. Jeg har en 15'' skjerm i dag, men har også en 27'' som jeg kobler på når jeg sitter ved pulten. Jeg bruker Dropbox, så jeg tror ikke jeg trenger allverdens med lagringsplass. Det står per nå mellom MacBook Pro 13 (2022) 256GB med 16GB minne til ca 22 000 kr eller MacBook Air 15 (2023) 256GB med 8GB minne til ca 19 000 kr Jeg er litt skeptisk til Proen, fordi den har mindre skjerm enn jeg har i dag. Jeg sitter ofte med tegneprogram også når jeg er borte fra pulten, og det er veldig irriterende med liten skjerm. Jeg kan muligens strekke meg til en pro med 14'' skjerm, noe som koster 6000 mer. Det ser ikke ut som 15'' Pro er i salg lengre. Hvis jeg skal opp i 16'' skjerm vil det koste meg 35 000, noe som blir for dyrt. Er det noen som har erfaring med hvor mye større en 14'' skjerm vil føles enn en 13'' skjerm? Jeg er litt skeptisk til Airen fordi den bare har 8 GB minne. Jeg har 16 GB i dag, og er redd en ny Air vil føles tregere enn min gamle maskin. Jeg er også skeptisk til at Air ikke har innebygget vifte. Både macen jeg har nå og den jeg hadde før denne, har en tendens til å bli varm. Jeg er også skeptisk til at Air har få utganger, men jeg må kanskje uansett kjøpe en multiport? Noen som har innspill?
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Skrevet 23. juli 2023 Har ikke noe råd angående det du spør om. Men hvis du har små hender, vil jeg anbefale en litt mindre maskin for da er også tastaturet mindre og dermed mer behagelig å bruke for oss med små, dame-hender. Anonymkode: c95be...41c 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #3 Skrevet 23. juli 2023 Rareste argument jeg noensinne har hørt, denne som anbefaler liten maskin pga tastaturet. Hadde valgt Pro, uten tvil. 13" er fint, lettere å ta med seg. Forrige mac'en min var 15" fordi jeg tenkte større skjerm var bra. Men nå valgte jeg 13-tommeren fordi jeg som oftest jobber med ekstern skjerm. De gangene jeg gjør ting kun på "lilleskjermen" så går det helt fint, tror mest det er en vanesak. Anonymkode: d0c55...042 1
jabx Skrevet 23. juli 2023 #4 Skrevet 23. juli 2023 Du kan få Air med 16 GB minne. Air er vel bedre for "folk flest". 1
Bergknapp Skrevet 23. juli 2023 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2023 Takk for svar! Har ikke problem med størrelsen på tastaturet på macbooken jeg har idag, så tror ikke det blir noe problem. Takk til du som delte erfaring med 13" skjerm. Det hørtes lovende ut! Skal også sjekke ut Air med 16 GB ram👍
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 256 GB kan bli litt lite. Anonymkode: acc05...b82
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 Dette er en maskin du kan ha i maaange år. Dra på med 16GB RAM og 1TB disk. Anonymkode: acc05...b82
Fountaine Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Macbook pro 13 har tykke skjermkanter mens Air er oppdatert og har tynne skjermkanter med sånn busslomme helt øverst. I tillegg har den Macsafe og mye nytt. Ville tatt Macbook air med 16 gb ram.
Gregarious Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 Tegneprogrammer kan være så mye, men generelt er det anbefalt med 16gb ram for maskiner som skal brukes til mer en bare office og nettleser. Du mer en dobler tilgjengelig minne, da operativsystemet allerede tar beslag på vesentlig mengde minne. Det er også vert å merke seg at 512gb SSD er signifikant raskere en 256gb på m2 modellen. Men ja.. prisen fyker raskt til himmels med oppgraderinger.
Gregarious Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 Om det er enkle programmer du bruker så ville antageligvis, den rimeligste modellen være det beste kjøpet. https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/macbook-air-13-m18256-2020-stellargra/254430
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå