AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Del Skrevet 21. juli 2023 Hittil i år er det kommet flere urovekkende meldinger omkring utviklingen av klimaet på jorden. Forskere er samstemte i at menneskelig aktivitet påvirker klima, men media fremstiller ofte konklusjonene som mer dramatiske og krystallklare enn forsknings-rapportene faktiske er. La oss for denne trådens del droppe den samme gamle debatten CO2, avgifter og hvorvidt og i hvilken grad menneskelig aktivitet er årsaken til klimaendringene. At klima endres er et faktum, enten man mener det er menneskelig aktivitet eller naturlig sykluser. La oss i denne tråden heller fokusere på hva konsekvensene blir og hvordan vi møter denne fremtiden. Grafene viser at både global snittemperatur, utbredelse av sjøis i Antarktis og havtemperatur setter nye og ganske dramatiske rekorder. Havtemperatur nord-atlanteren, avvik fra normalen (1982-2011 snittet): Havis i Antarktis: Global snittemperatur: Havtemperatur, 60S-60N Havtemperatur, nord-atlanteren At klimaet endrer seg kan det ikke være noen uenighet om. Denne tråden er for å diskutere hva konsekvensene kan bli og hva vi bør gjøre for å tilpasse oss endringene? Anonymkode: 95531...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Del Skrevet 21. juli 2023 Det har vært varslet i flere år om at visse strøk på kloden som i dag er bebodd kan i nær fremtid kan bli ubeboelige i visse deler av året. Det ser vi konturene av nå. På flere steder i Europa er nå lokalbefolkningen innendørs midt på dagen når det er varmest. Klimaforsker Bjørn Samset sa at dette året likevel nok blir av den kjølige typen når vi sammenligner med hva vi kan vente oss. Jeg kan ikke se annet enn at det betyr at svært mange mennesker i den varme sonen vil ønske å flytte til kjøligere breddegrader. På kort sikt vil det kanskje bygges store haller og bygninger hvor folk kan være når det er på det varmeste, men ingen vil nok leve slik i hundrevis av år. Derfor bør landene med færre klimautfordringer forberede seg på masseinnvandring. Anonymkode: b742e...9ed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Del Skrevet 21. juli 2023 Jeg er veldig bekymret for resten av verden, men glad for at jeg bor i Norge. Jeg gjør det jeg kan for å redusere forbruk og utslipp, men ser at folk kjører bensin, brenner søppel, handler kina-klær og spiser kjøtt som aldri før. Dette klarer vi ikke å snu så lenge folk "lever som det passer meg". Anonymkode: 7044b...4a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 21. juli 2023 #4 Del Skrevet 21. juli 2023 Hva vi gjør? Stort sett lukker øynene, stikker fingrene i ørene, og håper det går over. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 21. juli 2023 #5 Del Skrevet 21. juli 2023 🍿🍿🍿🍿🍿 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Del Skrevet 22. juli 2023 Ved å bo på et kaldt sted. Anonymkode: ba480...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 25. juli 2023 #7 Del Skrevet 25. juli 2023 Jeg tenker global befolkningsreduksjon som løsning fremfor fokus på CO2-utslipp. Ikke at alle skal over på ett-barns-politikk, men bevisstgjøring rundt problemet, og en kontrollert nedjustering til rundt fire milliarder - som FN tidligere har uttalt er en bærekraftig mengde kloden kan bære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 25. juli 2023 #8 Del Skrevet 25. juli 2023 (endret) Jeg tenker at overbefolkning er problemet i bunnen, men ar redusksjon ikke er en realistisk løsning. Det tar altfor lang tid og skaper egne problemer. Jeg tror ikke at kloden vil reddes, men jeg tror at skadene vil begrenses sammenlignet med hvis man gav helt faen. Jeg tror at når man ser tilbake om 50 år, så vil det være tydelig at ny teknologi har betydd mest i praksis for å begrense utslippene. Det er politisk enklere å kutte utslippene med 50% med ny teknologi enn å halvere befolkningen. Det vil være lettere å få folk til å godta kjernekraft, sol og vind enn å halvere forbruket. Litt is i magen: Se på skalaen på grafene. Vi snakker om avvik på under én grad. Varmebølgen er 1 grad varmere enn et gjennomsnittsår Måten man presenterer data på skaper inntrykk av at ekstremvarme er noe helt nytt ved å cherrypicke de stedene hvor man har rekorder. Endret 25. juli 2023 av Isambard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå