Gå til innhold

God venninne er verpesjuk og mannen trenerer tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne i midten av 30 årene som har ønsket seg barn lenge. Men mannen kommer alltid med unnskyldninger på hvorfor det ikke passer. De har vært sammen i 15 år. Ting han trenerer tiden med er argumenter som: Huset må været ferdig oppusset, hun må få bedre betalt jobb, bilen må selges først, dårlig økonomi. Han må omskolert seg først, hun må gå ned en god del kilo først osv..  

Men de har to flotte (dyre) biler, huset er så og si ferdig, hun hadde slankeoperasjon for 4 år siden, skolegangen er ferdig, hun har fast jobb, han har lederstilling og svært godt betalt, hun jobber ekstremt mye med nesten 80 k utbetalt i mnd. 

Og hun sier alltid, til høsten skal vi begynne å prøve, til våren, til høsten igjen.. og hver gang har han en ny unskyldning for hvorfor det skal utsettes. 

Har prøvd å ta en skikkelig alvorsprat med henne om dette. At hun må sette et ultimatum, for hennes biologiske klokke tikker fort nå, og pga endometriose, så kan det i tillegg ta tid å få barn. Men hun klarer ikke å sette disse grensene ovenfor han. Og hun gråter og "klager" til meg hele tiden om dette. 

Hva kan jeg gjøre for å støtte, uten å være for hard, men likevel få henne til å enten akseptere situasjonen, eller gjøre noe med den. 

Anonymkode: b18db...a01

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde skjedd om du satte grenser for deg som du mener hun skal sette til han? Hun klager og bærer seg til deg i åresvis, du lytter og gir råd. Men det går i den samme tralten likevel? 

Anonymkode: 78a8f...94e

• Liker 9
Skrevet

Dette er trist. Han kommer aldri til å bli helt klar. Hun kommer aldri til å prioritere sine egne mål og ønsker. Du kommer alltid til å høre på klagingen. Om noen år vil klagingen handle om at hun aldri fikk drømmen om barn oppfylt, og hun vil skylde på ham. 

Her er det flere som går mot en læring for livet. Ingen kan endre andre enn seg selv. Du kan bare sette grenser for hvor mye klaging du vil høre på pg hvor mye du skal være involvert i andres problemer. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke interessert i henne.

Anonymkode: becae...aa7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ditt problem.

Anonymkode: 450ea...5c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han vil vel ikke ha barn, da? :vetikke:

Men fordi det er vanskelig å si det til henne, så utsetter han i steden, fordi det er enklere frem til det har gått for langt

Anonymkode: 848d5...37f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en venninne i midten av 30 årene som har ønsket seg barn lenge. Men mannen kommer alltid med unnskyldninger på hvorfor det ikke passer. De har vært sammen i 15 år. Ting han trenerer tiden med er argumenter som: Huset må været ferdig oppusset, hun må få bedre betalt jobb, bilen må selges først, dårlig økonomi. Han må omskolert seg først, hun må gå ned en god del kilo først osv..  

Men de har to flotte (dyre) biler, huset er så og si ferdig, hun hadde slankeoperasjon for 4 år siden, skolegangen er ferdig, hun har fast jobb, han har lederstilling og svært godt betalt, hun jobber ekstremt mye med nesten 80 k utbetalt i mnd. 

Og hun sier alltid, til høsten skal vi begynne å prøve, til våren, til høsten igjen.. og hver gang har han en ny unskyldning for hvorfor det skal utsettes. 

Har prøvd å ta en skikkelig alvorsprat med henne om dette. At hun må sette et ultimatum, for hennes biologiske klokke tikker fort nå, og pga endometriose, så kan det i tillegg ta tid å få barn. Men hun klarer ikke å sette disse grensene ovenfor han. Og hun gråter og "klager" til meg hele tiden om dette. 

Hva kan jeg gjøre for å støtte, uten å være for hard, men likevel få henne til å enten akseptere situasjonen, eller gjøre noe med den. 

Anonymkode: b18db...a01

Kanskje like greit at de ikke får barn, da. Når man har så lite viljestyrke og ikke engang klarer å sette grenser for seg selv og mat, klarer man neppe å sette grenser for evt. barn. 

Anonymkode: b8330...c98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syntes ikke kravene var så ille, jeg har hatt slike selv, (og jeg er dame) ville ha stort nok hus først, pusse det opp, måtte gå ned i vekt, fikse rygg problemer. :) viktig å være i god form tenkte jeg, veide altfor mye, og å gå opp 10-20kg i en fødsel hadde satt meg på en vekt som hadde vært ekstremt høy. Ryggen kunne heller ikke taklet å bære et barn. Også viktig å få stressende tilværelser unna, orker ikke å ha nyfødt som må sove og stelles mens håndtverkere går rundt og borrer.

Nå er det bare oppussing som gjenstår. Ikke hele huset som er viktig, men de store kjøkken, bad og trapp. Resten kan vente. Ser ikke problemet i å ha ting på stell. Men du sier at hun nå har gjort alle disse tingene, så hva er det som hindrer dem nå? For hvis han bare sier «passer ikke helt nå» så må han ta seg sammen ja.

Anonymkode: e4524...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Du får si til henne "det høres jo ut som han ikke vil ha barn..?", men heller ikke noe mer, dette er noe hun må ta opp med han selv.

Anonymkode: 4e7c9...988

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun er i midten av 30-årene, sliter med endometriose og overvekt så kan det godt hende at hun er så godt som infertil allerede. Høres ut som om hun lever i fornektelse.

Anonymkode: 859cf...1cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han vil ikke ha og hun kan snart ikke få. Problemet hans er brått løst.

Anonymkode: 4cf18...d32

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forresten. En jeg kjenner sier akkurat det samme. Bare dama hans gjør x, y og z, og kompisen min gjør æ, ø og å. Da kan de få unger. Det har gått 9 år og kompisen har ingen planer om å få barn. Og dama er for dum til å innse det. 

Anonymkode: 78a8f...94e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun får si det til han at nå slutter hun på prevensjon. Så trist å gi opp det viktigste i livet pga en mann som ikke elsker henne..

Anonymkode: 9b278...b9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok sagt hva jeg tenker i veldig klare ord og bedt henne unnlate å ta tema opp igjen med meg. Orker ikke høre gnåling i årevis om noe de kan gjøre noe med og ikke gjør.

For om 3-5 år når det er for sent kommer hun å syte om at toget har gått og hvor fælt det er.

Man er venn, ikke psykolog.

Anonymkode: 991ff...d42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 13.53):

Han vil vel ikke ha barn, da? :vetikke:

Men fordi det er vanskelig å si det til henne, så utsetter han i steden, fordi det er enklere frem til det har gått for langt

Anonymkode: 848d5...37f

Leit hvis hun plutselig blir veldig "kåt" en periode og vil pule mye, men så "glemmer" hun uheldigvis pillen. Ville vært skikkelig dårlig tidspunkt tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Han bruker falske løfter som en manipuleringsteknikk. De har vært sammen i 15 år, men har dette vært 15 gode år?

Anonymkode: 6b49a...a6f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...