AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Under graviditeten, mest før vi fant ut (og fikk bekreftet) hvilket kjønn babyen blir, var navn ett av de mest populære samtaleemnene blant familie og venner. Merket meg at svært mange ikke hadde noen problemer med å si rett ut hva de mente om navneforslag, spesielt hvis de ikke likte navnene. Jeg forstår at det sannsynligvis ikke var vondt ment, og tar det med humor, men vet at dersom vordende foreldre i min nærhet hadde delt navneforslag jeg ikke likte, hadde jeg aldri sagt noe negativt på det! (Med mindre det er av typen Vidkun eller Chlamydia) I mitt tilfelle skjedde det flere ganger at familie snakket ned helt vanlige, (for meg) fine navn, uten å komme med hverken personlige eller generelle grunner. Tenker at navnet foreldrene velger til sitt barn uansett kommer til å bli fint og skape gode assosiasjoner for menneskene rundt, pga kjærligheten for barnet, og da burde det vel ikke ha noe å si hva det heter. Anonymkode: bf688...c03
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Det beste er å la være å si noe før barnet er født. Anonymkode: 21017...9f5 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Aldri diskuter navnevalg med noen. Aldri. Min bror prøvde å legge seg borti navnevalget vårt, da han og kona ville reservere et navn i tilfelle de fikk en jente en gang 🤦♀️ Alle kjenner en eller annen de ikke liker med det og det navnet. "Jeg jobbet med en Hanne en gang. Hun var helt ufyselig". Jaha. Anonymkode: 18652...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 Hos oss er det motsatt, de rundt foreslår navn som jeg ikke liker i det hele tatt men jeg sier jo ikke "fysj nei, det er det styggeste navnet jeg vet om". Anonymkode: aa91b...670
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Skrevet 21. juli 2023 Dessverre helt vanlig. Jeg opplevde det samme med en venninne. Hun er sånn som mener at hun alltid har rett og hun skal kommentere andres valg og meninger hele tiden, uten at man har spurt om meningen hennes. Fryktelig slitsomt med sånne, av flere grunner. Kommer bare til å si at jeg ikke vil snakke om det neste gang hun tar det opp. Føler hun prøver å presse meg til å velge noe annet enn det vi har valgt ved å snakke stygt om navnet vårt på en veldig slem måte (gjør direkte narr av det og sier det som om man har psykiske utfordringer). Men hennes egne navnevalg var helt fjerne for meg, styggere navn skal man lete lenge etter. Eller, ikke så lenge, det er bare å ta turen innom nærmeste fengsel... Anonymkode: ca1b5...3d3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Skrevet 21. juli 2023 Vi valgte bevisst å ikke nevne noe om navn da jeg var gravid, og svarte bare «vi har allerde bestemt oss, holder det hemmelig enn så lenge😊» eller lignende når det ble stilt spørsmål. Det funket veldig bra! Anonymkode: bf878...09b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #7 Skrevet 21. juli 2023 Eller enda bedre, bare si dere ikke har bestemt dere enda. Om man sier at det er hemmelig så legger ikke folk det like lett fra seg. Navneforslag er jo fint uansett, kan jo hende man blir inspirert. Anonymkode: 3acb6...9d2 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #8 Skrevet 21. juli 2023 Er ikke en ny ting. Folk har meninger, og folk bryr seg om navn. Om du ikke ønsker å høre folks meninger om navnet, så burde det ikke nevnes før babyen er født. Folk har mange meninger om ikke bare navnet som velges, men skrivemåte og uttale. Anonymkode: b0bb2...ad0
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #9 Skrevet 21. juli 2023 Helt naturlig at folk mener noe om et navn. Det er en grunn til at hver enkelt havner på det «ene spesielle» navnet. Det er jo gjerne fordi det for dem er ett av få som føles perfekt. Så for andre kan det gi helt andre assosiasjoner. Om du derimot sier «barnet vårt skal hete dette» og noen sier æsj eller liknende, så er jo ikke det noe hyggelig. Vi var åpne om navnet fra start, og folk må jo bare syns det de vil. Jeg kan ikke forvente at hele verden skal elske navnet like mye som meg. Da hadde jo alle hatt det navnet. Jeg har til gode å høre at noen sier «wow for et fint navn». Som regel er det «å.. ja det er jo greit» eller andre generasjoner «høres ut som et guttenavn». Anonymkode: e179c...751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå