Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min har endret seg. Jeg forstår han ikke lenger. Før kunne jeg legge han ned ved siden av meg og holde han inntil meg, så sovnet han. Eksakt ved 4 månedee og 10 dager endret dettw seg. Han sutrer mye! Det er rent trass. Hyler og gjør motstand når han legges i senga. Han hyler når han legges i vippestol og han ikke vil. Han hyler om han ikle vil leke og gjør det umulig å skifte bleie med mindre han vil det selv. Mye blir en kamp.

Å få han til å sove nå består av å bære i sjal. Dette fungerte ikke før, men nå er der bare sjal som fungerer. Tar jeg han ut, er det trass og hyl. Vogn fungerer som lekeplass, men inntil han er lei. Er han lei, er det hyl og skrik.

Er så sliten av så mye anstrengelse for å få litt ro. Kan nesten bare være hjemme. Sittedelen til vogna er han for liten til å bruke.

Erfaringer? Normalt når de er 4 måneder?

Anonymkode: 5a5ec...7d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En baby på fire måneder trasser ikke, det må du legge fra deg med en eneste gang.

Babyene endrer seg når de er ca 4mnd, helt vanlig.

Anonymkode: 96dca...195

• Liker 38
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

De har et stort utviklingssprang rundt 4 mnd. En baby på 4 mnd er ikke i stand til å trasse ❤️

Husker også 4 mnd med gru, det var en forferdelig slitsom periode og uten tvil det verste utviklingspranget hittil! Er ikke annet å gjøre enn å gi masse kjærlighet og komme igjennom. Husk at alt er en periode, plutselig en dag har det gått seg til 😊

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt vanlig.

Det er bare å bli vant med at dette går i faser.

Det er det som er så fint med barn er at alt er en fase, så det går over.

Det går ikke nødvendigvis over til noe bedre, men det går over 🤭

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bevisst trass krever mye mer utvikling enn en så liten baby. En baby på 4mnd skjønner ikke at han og du er to separate individer engang. 

Anonymkode: 944dc...05f

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen, absolutt ingen spebarn trasser. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenk å være så uvitende. Nei, det er ikke trass.

Anonymkode: eb686...f5d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode kommentarer, og til dere som spyr ut nedlatende kommentarer uten noe annet å komme med enn at jeg er uviten, ta dere sammen. Jeg glemmer hvor giftig dette forumet er. Det er kanskje der verste på KG. 

At de ikke trasser, greit. Å gjøre motstand, det er vel lov å si uten å bli arrestert. Tror dere forstår hva jeg mener, men ønsker å være kvalme. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for alle gode kommentarer, og til dere som spyr ut nedlatende kommentarer uten noe annet å komme med enn at jeg er uviten, ta dere sammen. Jeg glemmer hvor giftig dette forumet er. Det er kanskje der verste på KG. 

At de ikke trasser, greit. Å gjøre motstand, det er vel lov å si uten å bli arrestert. Tror dere forstår hva jeg mener, men ønsker å være kvalme. 

Skjønner at det er frustrerende og oppleves som trass, men det er altså (dessverre) helt normalt. Mange babyer får sånne perioder som er ganske dritt. Så går det over, eller bare blir dritt på en annen måte. Men så er det forhåpentligvis fine øyeblikk innimellom også  :)

Anonymkode: 944dc...05f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke trass.

Som en over her skriver så skjer det mye rundt 4 måneder, og det som fungerte i går vil ikke fungere i dag.

Babytiden består av mange faser, og både humør og søvnmønster kan endre seg fra uke til uke.

Vår på 4,5 måned har også hatt endringer i humør. Hun slet mye med kveldsuro (som varte nesten hele dagen) fra 2-10 uker, og da hun ble 4 måneder så føltes det som det kom tilbake med full kraft. Det gikk over på en uke, men det var en kjip uke.

Førstemann var alltid blid og sov godt, men mellom 5-6 måneders alder så hadde hun to uker hvor hun bare var misfornøyd. Jeg hadde aldri måttet roe henne ned før, eller trøste særlig, så det var den verste for meg. 

Man må bare holde ut i de tyngste tidene, og huske at det bare er en fase😊 Det aller meste går over, med mindre det er noe fysisk som plager dem.

Anonymkode: 6424b...aaf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det er faktisk bra folk skriver at man må lese seg opp eller prøve å få mer kunnskap. Du starter innlegget ditt med «Det er rent trass!». Du spør ikke engang.

Det er faktisk mange som tror babyer trasser og tillegger babyer mer enn de faktisk kan gjøre, som at de er utspekulert. Som skal straffe babyen, som skal vise dem at de ikke får det som de vil. Når de bare søker nærhet og trygghet. Så i dette tilfellet så er det bra folk sier ifra. 

Anonymkode: 7bf05...64e

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er normalt med endringer av rutinene ved den alderen ja :)

Det er ikke trass, men normal utvikling. 

Ganske slitsomt når man endelig har innarbeidet noe - men sånn er hele baby/barne/tenåringsfasen osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forresten! Last ned appen «the wonder weeks»! Jeg synes faktisk den har hjulpet masse! Hver gang han har hatt drastiske endringer, har jeg sjekket den, og det har nesten alltid stemt med et eller annet utviklingstrinn 😂

Den gir også en viss forutsigbarhet i når det begynner og når det går over. Litt godt å ha noe håndfast å se på når man trenger en påminner om at babyer forandrer seg så mye hele tiden!

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, og når det står på så er det vanskelig å huske at denne lille babyen ikke velger å være vanskelig.

Det har vært flere ganger hvor jeg kan tenke «Hold kjeft» eller «kan du ikke bare sove», men så må man huske på at de har det vanskelig de også, og de velger det ikke.

Anonymkode: 6424b...aaf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nedlatende å påpeke at en 4 måneder gammel baby ikke trasser. 

Babytiden går i bølger, når man tror ting har lettet og at det blir bedre, så kommer det fort en ny "nedtur", det er bare sånn det er. Barnet mitt er 10,5 mnd og umulig å legge for tiden, å sove sammenhengende en hel natt er utopi. Men det går rundt på en eller annen måte, det er verdt det når hun legger hodet på brystet for å hvile litt eller når hun smiler og ler.

Anonymkode: c0844...9ee

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok behov for nærhet. Min endret seg og rundt 4 mnd, trengte spesielt mye mer hjelp til soving, mer kroppskontakt og det ble og viktigere å følge våkenvinduer for å legge til dupp i tide siden hun ikke bare sovnet av seg selv når hun var trøtt lenger. Når jeg ga den nærheten hun trengte og hjalp med soving gikk det bedre:) Men generelt var det mer gråt jeg ikke helt forsto fra 4-6 mnd enn før og senere. Jeg bar mye rundt. Hun trengte og mer stimuli/lek for å ikke kjede seg fra 4 mnd.

(PS folk er ikke frekke eller giftige som sier ifra om at det ikke er trass. Jeg fikk høre av eldre at 2 mnd gammel baby forsøkte å manipulere meg til å bære henne når hun gråt pga luft i magen....folk tror mye rart om babyer og det har nok mange erfart. Tror alle som svarer ønsker å hjelpe deg og baby)

Anonymkode: 51f43...5d5

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Babyen trenger deg 🧡 Nærhet, trygghet, varme, hjerteslag 🧡 Han/hun har vært i magen din i 9 måneder og er nå ute i en ny, kald og stor verden som babyen blir stadig mer bevisst på. 

Anonymkode: e7e0e...eca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Baby gjør heller ikke motstand. Den informerer deg om at den har endret behov på den eneste måten den kan - å skrike.

Anonymkode: 45a9f...a3f

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at mange reagerer på ordbruken din og sier fra. 

Min baby er 7 mnd, husker det ble vanskeligere rundt 4 mnd. De begynner å oppdage verden rundt seg. Det er ikke nok å bare ligge lenger, de vil få med seg hva som skjer. Min slutta å sove i vogn, sover fortsatt mest i bæresele nå, men kan ta en halvtime i vogna en gang i uka eller så. Ting endrer seg hele tiden. 

Anonymkode: 50801...2a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min baby er 7 måneder og hos oss var det fra 3,5 måneder at den første store endringen skjedde. Babyen som bare sov, sov, sov som nyfødt fikk plutselig helt nye behov og begynte å utvikle en personlighet! Og sånn bare fortsetter det. Det som funket i går funker ikke i dag osv. 

Syns jordmor sa det så fint, at babyer er født med store personligheter men er helt ute av stand til å bestemme noe som helst selv. Tenk så spennende det er for dem når de begynner å kunne påvirke omverdenen rundt seg litt! Jeg sier ikke at det er trass eller at de gjør ting med vilje. Men de utvikler seg så enormt hele tiden. Når de før ikke kunne annet enn å sovne ved siden av mamma, så har de nå oppdaget detaljer på dynetrekket som er så spennende å se på at de ikke får sove. 

Pust med magen og finn en måte å jobbe med babyen på, ikke imot :)

Anonymkode: 0ef12...5f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...