Gå til innhold

Fiskegrateng!

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Har noen en meget enkel oppskrift på fiskegrateng?? Synes den som ser sunnest ut i butikken er dyr, og den som er billig er det mer fett og karbohydrater i..

Dessuten: Noen som har tips på tilbehør? Poteter og smeltet smør er jo godt, men ikke så sunt...

Idag skal jeg ha wok grønsaker til, men fant ikke noen bra saus til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiskegrateng

500 g fiskefilet (jeg foretrekker torsk, men bruk det du liker)

1 pk dypfryste erter

5 ss hvetemel

3 ss smør

4 dl melk

½-1 ts salt

¼ ts revet muskat

2 egg

strøkavring/brødsmuler

2-3 porsjoner makaroni

Hell de halvtinte ertene i en ildfast form (jeg synes også det er godt å leggei et par hardkokte egg i båter). Skjær fisken i små terninger. Legg dem oppå ertene og dryss over litt salt. Smelt smøret, rør inn hvetemel og spe med melk. La småkoke 2-3 minutter. Smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt. Visp eggene sammen i en bolle og bland det i sausen. Hell sausen over fisken. Bland alt + makroni i formen og dryss strøkavring over. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter.

Hvis du vil lage en magrere saus sløyfer du smøret. Istedet blander du melet med et par skjeer av melken. Resten av melken varmer du opp, så visper du i jevningen og lar koke og tykne.

Du trenger jo ikke smeltet smør eller egen saus til fiskegrateng, den hvite sausen er vel saus nok?

Skrevet

Poteter er jo sunt. Du kan jo også bruke ris til, vilris f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...