Gjest StoreSky Skrevet 15. januar 2006 #1 Skrevet 15. januar 2006 Har noen en meget enkel oppskrift på fiskegrateng?? Synes den som ser sunnest ut i butikken er dyr, og den som er billig er det mer fett og karbohydrater i.. Dessuten: Noen som har tips på tilbehør? Poteter og smeltet smør er jo godt, men ikke så sunt... Idag skal jeg ha wok grønsaker til, men fant ikke noen bra saus til...
Arkana Skrevet 15. januar 2006 #2 Skrevet 15. januar 2006 Fiskegrateng 500 g fiskefilet (jeg foretrekker torsk, men bruk det du liker) 1 pk dypfryste erter 5 ss hvetemel 3 ss smør 4 dl melk ½-1 ts salt ¼ ts revet muskat 2 egg strøkavring/brødsmuler 2-3 porsjoner makaroni Hell de halvtinte ertene i en ildfast form (jeg synes også det er godt å leggei et par hardkokte egg i båter). Skjær fisken i små terninger. Legg dem oppå ertene og dryss over litt salt. Smelt smøret, rør inn hvetemel og spe med melk. La småkoke 2-3 minutter. Smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt. Visp eggene sammen i en bolle og bland det i sausen. Hell sausen over fisken. Bland alt + makroni i formen og dryss strøkavring over. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter. Hvis du vil lage en magrere saus sløyfer du smøret. Istedet blander du melet med et par skjeer av melken. Resten av melken varmer du opp, så visper du i jevningen og lar koke og tykne. Du trenger jo ikke smeltet smør eller egen saus til fiskegrateng, den hvite sausen er vel saus nok?
-Fisken- Skrevet 15. januar 2006 #3 Skrevet 15. januar 2006 Poteter er jo sunt. Du kan jo også bruke ris til, vilris f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå