just_c Skrevet 15. januar 2006 #1 Skrevet 15. januar 2006 vet ikke helt om det er her jeg skal poste dette innlegget,så håper å bli flyttet om jeg postet det på feil sted.. har sittet i noen timer nå og lest på internett for å prøve finne ut mine rettigheter om vi bestemmer oss for å få barn. jeg er selstendig næringsdrivende og har et eget lite firma.er 26 år og kjenner nå at tanken om å få et lite nurk gror seg mer og mer fast.føler at vo er klare for det..på samme tid som jeg må tenke på om min bedrift er egentli er klar for det. eller om jeg vil gå med et stort tap om jeg å tenke å starte familie.kanskje til og med at firmaet mitt vil gå konkurs.. har skjønt det slik at jeg bør tegne en tilleggsforsikring fra trygdeverket.. leste i sted at denne forsikringen blir kaldt "kvinneforsikring" denne utalelsen får meg til å tenke en del. samfunnet maser slik om at vi jenter må få ut fingern,,,bli grunere. men er vi virkelig kommet så langt når vi til dags dato når man må tegne en egen forsikring for at man skal forsikre seg om at ikke bedriften går konkurs bare fordi man vil bli mødre. for de fleste jenter i dag vil jo en dag høre klokken klikke.. jeg tror iallefall det. som sikkert noen har fått med seg er jeg fotterapaut av yrke.dette er et yrke som man som oftest ikke klarer å få jobb i om man ikke starter egen bedrift,eller vi blir leigd inn i en klinikk som trenger flere arbeidere. og da må vi ha vårt eget firma.dette er fordi det er dyrt å ha ansatte i et så lite firma. (dette med at det er dyrt å ha ansatte i et firma er noe jeg også har kjennskap til.da jeg faktisk har en ansatt. og nå har hun vert syk og da er det så vidt ting går i hop..men dette er en helt annen diskusjon:) men det er ikke bare vi fotteraputer som er typiske yrker som man må tegne "kvinneforsikring" for vi har flere typiske kvinneyrker.med detmener eg ikke det erbare kvinner i desse yrkene ..men at flesteparten som utdanner seg er kvinner,,så hvorfor står vi da ikke sammen.og får bort denne "kvinneforsikringen" vet om en her ikke så langt unna meg som fikk en liten unge,,hun var allerede i jobb igjen etter tre uker.og da vil jeg si det er ikke noe hun velger vil jeg tro,men noe hun må for å få bedriften til å gå videre.. dette var bare en liten blås ut fra meg.. og det jeg mener er egenlig at man bør gjøre noe med dette. og hovedgrunnen til jeg vil det er at jeg vil at vi som velger å ta sjansen skal ha lik rett til å være sammen med ungene våre,,og at vi skal ha lik rett til å få barn når man selv føler seg klar for det ,,,ikke når bedriften sier det..
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #2 Skrevet 15. januar 2006 Dette er et problem som politikerne er klar over, og f.eks. partiet Venstre har det som et viktig punkt i sitt program. Ellers mener jeg å huske at det nå er snakk om se på muligheten for å få fjernet denne "kvinneforsikringen". Jeg tror ikke det er snakk om å likestille selvstendig næringsdrivende med ansatte/aksjeselskap-drivere på alle felt, men at det er spesielt dette med fødselspenger politikerne ønsker å endre. Det er på tide det blir gjort noe med dette, for det er uakseptablet at det skal være på denne måten.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2006 #3 Skrevet 15. januar 2006 ...dette gjelder også for menn som vil ha pappapermisjon... Jeg har aldri hørt det bli kalt "kvinneforsikring", men det er en slags forsikring for folk som skal ut i fødselspermisjon. Selvfølgelig (!) burde det bli sånn at man får permisjonspenger som selvstendig næringsdrivende også, utregnet etter gjennomsnittet av inntekten som for alle andre mennesker. Spesielt fordi denne forsikringen må tegnes ti måneder før fødselen...
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #4 Skrevet 16. januar 2006 Dette var en interessant tråd, synes jeg. Jeg er selv kvinne og selvstendig næringsdrivende, men "heldigvis" driver jeg en type virksomhet som gjør det mulig for meg å jobbe hjemme, og hvor arbeidet ikke er tyngre enn at jeg kunne kombinert det med barn - tror jeg. "Kvinneforsikring" er etter min mening ikke et fullgodt alternativ til fødselspenger som kvinnelige arbeidstagere får, både fordi man må være føre var, ha god inntekt på virksomheten sin (?) og risikerer å ikke få full uttelling om f eks barnet blir født for tidlig(!) - og i tillegg risikerer at firmaet går konk mens man har permisjon. Derfor er det fint om det er snakk om å innføre bedre ordninger. Det er jo mange grupper kvinner som blir rammet - kvinnelige kunstnere f eks, virksomheter av typen du nevner i hovedinnlegget osv. I ytterste konsekvens er dette sikkert også medvirkende til at færre kvinner enn menn velger å starte egen virksomhet.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #5 Skrevet 16. januar 2006 i Stortingsmelding 29 (2002-2003) står det: "Alle kvinner skal kunne kombinere en yrkeskarriere med barneomsorg. Det er viktig at unge kvinner som velger å etablere seg som selvstendig næringsdrivende, ikke kommer urimelig dårlig ut økonomisk når de får barn, sammenlignet med arbeidstakere. Regjeringen vil derfor vurdere nærmere selvstendig næringsdrivendes rettigheter i forbindelse med svangerskap, fødsel og omsorg for småbarn. De sosiale rettighetene må ses i sammenheng med avgiftssystemet." Barne- og likestillingsministeren uttaler seg om dette bl.a. her: http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1183283.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå