AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Jeg går ikke rundt å har helseangst til vanlig, men om det er noe kan tankene fort låse seg til og en kan katastrofetenke. Det kommer litt an på hvor du står i livet sånn ellers og om man er sliten eller har hatt mye. Jeg for min del tenker at vi vet så uendelig mye mer om kroppen, symptomer og sykdommer nå i dag enn for bare 20 år siden. Da jeg gikk gravid for 19 år siden var det knapt internett, og det jeg visste var det som sto i svangerskapsboken jeg fikk hos jordmor, venner og familie. Nå i dag bruker vi Google for det minste symptom og kan lese oss opp til alt. dette skaper også frykt og helseangst. Det aller meste er naturlige årsaker, men dr. Google KREFT og alvorlige sykdommer på det meste. Mediene selger som hakka møkk når de får skrive en artikkel om «hun som hadde hodepine, og det var hjernesvulst» Vi klikker inn og leser oss redde alle sammen. Er ganske sikker på at dette bidrar til at flere får helse angst og bekymringer. hva med dere? Anonymkode: dc7df...e0e 1
Baktus2024 Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Å gå på akkord med seg selv fører til at dødsangsten stiger.. jeg måtte lese meg ut av innbilte hjerteinnfarkt i flere år, da jeg ble trygg på det så kom nye momenter opp..angsten har mangen ansikt... paradoksalt nok er nå takykardi og ventrikkelflimmer aktuellt hos meg, trolig som følge av livsstil men er maksimalt arvelig disponert og har alle risikofaktorene så det holder... mitt råd er ..endre livsstil.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Jeg sliter med angst. Egentlig ikke helseangst, men når jeg får angstsymptomer, kan jeg begynne å tro det er noe alvorlig galt. Jeg vet jo egentlig at det bare er angst, men føles som hjerteinfarkt. Så får jeg enda mer angst. Anonymkode: 465dc...a5c
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 Utviklet helseangst etter å hatt symptomer på alvorlig sykdom i flere år uten å blitt tatt på alvor av legen min. Til slutt viste det seg at jeg hadde rett, det jeg mistenkte var nøyaktig det jeg hadde fryktet. Sen diagnosering fikk store konsekvenser for meg. Nå stoler jeg ikke på noen leger lengre. Anonymkode: bd5ca...2b8 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Skrevet 21. juli 2023 Helt enig med det du skriver. Det er internett som har skapt en generasjon av engstelige individer som sykeliggjør seg selv for et minste symptom eller avvik. Tidligere stolte vi på fagutdannet helsepersonell. Nå er det populært å "tenke selv", og ta avstand fra medisinske råd. Trist utvikling. Selvfølgelig kan leger ta feil, som den over skriver. Men helseangst er MYE mer utbredt enn feilbehandling. Anonymkode: f4a78...11e 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #6 Skrevet 23. juli 2023 Du har helt rett. Tilgangen på informasjon gjør folk sykere. I tillegg driver jo avisene og forer folket med skrekkhistorier: "Lise begynte å klø på låret - fant stor kreftsvulst" "Trond mistet melkeklasset i gulvet - ble diagnostisert med ALS" "Hvis du får ett av disse 10 symptomene kan det være alvorlig - oppsøk lege umiddelbart" "Johanne ble bitt av flått - er fortsatt 100% sykemeldt p.g.a. utmattelse" Jeg synes det er direkte uansvarlig av mediene. Spesielt Dagbladet er ekstreme på dette. Men de skal ha klikk, og de har skjønt at helse er det mange som er bekymret for - og da funker det å lage disse skrekkoverskriftene. Dr. Google gir folk helseangst i mye større grad enn tidligere. Folk søker bekreftelse på at de er friske, men ender opp med det motsatte - og får bekreftelse på at de er alvorlig syke i stedet. Helseangst er svært alvorlig, og ødelegger liv til folk. Problemet med at man kan selv gå inn og lese på nettet er at de som ikke har fagkunnskap som leger ikke kan se et totaltbilde. En lege med erfaring som har sett hvordan sykdomsforløpene faktisk er med de som faktisk er syke, har et helt annet grunnlag, og kan rimelig kjapt konkludere med at det og det symptomet ikke peker mot alvorlig sykdom. Et av de største problemene er jo at alvorlige sykdommer gjerne har de samme symptomene som helt uskyldige plager. De sykdommene folk er mest redde for er Hjertesykdom, kreft og nevrologiske sykdommer som ALS og MS. Alle disse har symptomer som man også får ved andre plager. Dermed vil de med helseangst fort google seg til at de har den sykdommen de er rett for akkurat da. Vondt i magen og diaré? Jeg har tarmkreft! Jeg fikk vondt i brystet når jeg var ute og jogget - Noe er galt med hjertet mitt! Jeg snublet da jeg var ute og gikk en tur - Jeg har ALS! Det prikker i armen min - Det må være MS! etc. etc. etc. Altså helt vanlige plager som alle har med jevne mellomrom gjennom hele livet - blir nå symptomer på alvorlige sykdommer. Internet har vært en fantastisk revolusjon på de fleste områdene. Men dessverre har det sine mørke baksider, og det at "vanlige" folk har så mye tilgang til informasjon om helse og sykdom er svært uheldig. Leste nettopp en artikkel om at Norge er et av landene i verden som sender folk til MR og CT-undersøkelser. Mange av disse er svært unøvendige undersøkelser, og i verste fall har det motsatt effekt. Dessuten gir CT-scan en betydelig mengde stråling, så CT er noe man kun gjennomfører hvis man MÅ, dvs. at nytteverdien er større enn ulempene/risikoen. Anonymkode: d2b72...59e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #7 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har helt rett. Tilgangen på informasjon gjør folk sykere. I tillegg driver jo avisene og forer folket med skrekkhistorier: "Lise begynte å klø på låret - fant stor kreftsvulst" "Trond mistet melkeklasset i gulvet - ble diagnostisert med ALS" "Hvis du får ett av disse 10 symptomene kan det være alvorlig - oppsøk lege umiddelbart" "Johanne ble bitt av flått - er fortsatt 100% sykemeldt p.g.a. utmattelse" Jeg synes det er direkte uansvarlig av mediene. Spesielt Dagbladet er ekstreme på dette. Men de skal ha klikk, og de har skjønt at helse er det mange som er bekymret for - og da funker det å lage disse skrekkoverskriftene. Dr. Google gir folk helseangst i mye større grad enn tidligere. Folk søker bekreftelse på at de er friske, men ender opp med det motsatte - og får bekreftelse på at de er alvorlig syke i stedet. Helseangst er svært alvorlig, og ødelegger liv til folk. Problemet med at man kan selv gå inn og lese på nettet er at de som ikke har fagkunnskap som leger ikke kan se et totaltbilde. En lege med erfaring som har sett hvordan sykdomsforløpene faktisk er med de som faktisk er syke, har et helt annet grunnlag, og kan rimelig kjapt konkludere med at det og det symptomet ikke peker mot alvorlig sykdom. Et av de største problemene er jo at alvorlige sykdommer gjerne har de samme symptomene som helt uskyldige plager. De sykdommene folk er mest redde for er Hjertesykdom, kreft og nevrologiske sykdommer som ALS og MS. Alle disse har symptomer som man også får ved andre plager. Dermed vil de med helseangst fort google seg til at de har den sykdommen de er rett for akkurat da. Vondt i magen og diaré? Jeg har tarmkreft! Jeg fikk vondt i brystet når jeg var ute og jogget - Noe er galt med hjertet mitt! Jeg snublet da jeg var ute og gikk en tur - Jeg har ALS! Det prikker i armen min - Det må være MS! etc. etc. etc. Altså helt vanlige plager som alle har med jevne mellomrom gjennom hele livet - blir nå symptomer på alvorlige sykdommer. Internet har vært en fantastisk revolusjon på de fleste områdene. Men dessverre har det sine mørke baksider, og det at "vanlige" folk har så mye tilgang til informasjon om helse og sykdom er svært uheldig. Leste nettopp en artikkel om at Norge er et av landene i verden som sender folk til MR og CT-undersøkelser. Mange av disse er svært unøvendige undersøkelser, og i verste fall har det motsatt effekt. Dessuten gir CT-scan en betydelig mengde stråling, så CT er noe man kun gjennomfører hvis man MÅ, dvs. at nytteverdien er større enn ulempene/risikoen. Anonymkode: d2b72...59e Så enig i alt du skriver. Anonymkode: dc7df...e0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå