Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig ikke særlig god i matte, men har en stor drøm om å bli lege og klarer ikke legge det fra meg før jeg har prøvd. Ønsker derfor å ta R1 som privatist.

Har dere noen tips til hvordan gjøre det best mulig? Vil ha ALT av tips, både studieteknikker, ev videoer, regneregler etc 

Anonymkode: f9c3e...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les et delkapittel og gjør oppgaver.

Mengdetrening er veien til å mestre matten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig vanskelig å gi noen generelle tips fordi faget favnet veldig bredt, men vær forberedt på å jobbe MYE. Jeg anser meg som relativt god i matematikk og fikk uten store problemer 6 når jeg tok opp 1T. Jeg strøk derimot på R1...

Anonymkode: e9716...159

Skrevet

Mitt første tips: hopp i det!

R1-matte burde være overkommelig med nok timer jobbing. Jeg tror noe av det som avgjør hvor tungt det vil bli er hvilket grunnlag du sitter med. Har du lagt ned noe innsats i å forstå matte frem til i dag? På barneskole, ungdomsskole eller videregående?

Mitt andre tips som svarer bedre på spørsmålet ditt:

Møt opp i forelesning/timer og se hvor vanskelig du syns det er. Oppleves det ok forsøker du å forstå hva du regner på. Møter opp i timer, les gjennom lærebok og gjør oppgaver til forståelsen sitter. Gjerne supplere med videoer på nett. Da har du muligheten til toppkarakter.

Skulle du derimot ikke oppleve å forstå noe særlig etter å gjort et realt forsøk og lagt ned litt jobb, burde du legge fra deg tanken om forståelse. Forsøk også å ikke være lei deg og demotivert fordi du ikke forstår. Da vil jeg heller anbefale å pugge/løse nok oppgaver med hjelp, til at du husker oppgavene løses med hvilke formler. Å regne på tidligere eksamenssett er gull. Dette krever faktisk flere timer med arbeid og oppgaveløsning enn om man får forståelse. Jeg tror at man ved dette skal klare opptil karakter 4. 

Eventuelt kan man ta S1+S2 som er litt snillere. 

Skrevet (endret)

Husk også at læreplanen er endret og det er programmering i mattefagene nå. Nivået på programmering er dog ikke veldig høyt, men om man ikke har drevet med det før kan det være lurt å se på noen tutorials i Python som er det man bruker.  Her er det feks en tutorial for Python. 

https://www.learnpython.org/

Ellers har man jo Askprivatist som kan tilby faget for 4500 hvor alt innhold er i korte videoer opp til 10 minutter. De tilbyr også innlevering av oppgaver man kan få tilbakemeldinger på, hjelp og veiledning i chat osv. 

Endret av William_S
Skrevet

Jeg prøvde å ta R1, fikk det ikke til. Innså at jeg måtte ta 1T først, tok deretter S1 og s2 istedenfor og kom så inn på odontologi 

AnonymBruker
Skrevet

Går kanskje an å ta S1 først dersom man er sterk i 1P, og deretter ta S2. For de sier jo det at man KAN ta S1 etter 1P men da må man være forberedt på mye jobbing. 

Anonymkode: e0e3c...c41

Skrevet

R matte er ikke så mye vanskeligere enn P. Noe av utfordringen er at læreboka ikke forklarer alle ledd i utregninger. 

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
tutu11 skrev (7 timer siden):

Jeg prøvde å ta R1, fikk det ikke til. Innså at jeg måtte ta 1T først, tok deretter S1 og s2 istedenfor og kom så inn på odontologi 

Ifølge UDIR skal S og R ha samme vanskelighetsgrad etter fagfornyelsen.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kastanjefrø said:

R er realfagmatte og vanskeligere enn S alle vet da det alltid vært sånn 

Anonymkode: 9b4c7...571

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har skolen hjernevasket folk til å tro at matte er vanskelig og at man nærmest må være født med talent for å oppnå en firer. For noe tull. Matte er som å lære et språk, sett deg grundig inn i hva ordene betyr så glir alt mye lettere.

Anonymkode: 7686f...ccd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler på det absolutt sterkeste at du leser T-matte før du tar R. Jeg hoppet rett til R1 som 6er elev i P, og fikk en fryktelig tung start da en god del begreper var totalt ukjent. I tillegg forklarte ikke boka noe særlig grundig på en del av begrepene som for meg var ukjent, da det er forventet at man skal ha tatt T på forhånd. Hadde nok spart meg for en del hodebry. 

Men umulig er det absolutt ikke, fikk berget meg inn med en 5er på slutten, men må forvente en del jobb. :)

Anonymkode: 43042...ce9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg anbefaler på det absolutt sterkeste at du leser T-matte før du tar R. Jeg hoppet rett til R1 som 6er elev i P, og fikk en fryktelig tung start da en god del begreper var totalt ukjent. I tillegg forklarte ikke boka noe særlig grundig på en del av begrepene som for meg var ukjent, da det er forventet at man skal ha tatt T på forhånd. Hadde nok spart meg for en del hodebry. 

Men umulig er det absolutt ikke, fikk berget meg inn med en 5er på slutten, men må forvente en del jobb. :)

Anonymkode: 43042...ce9

Wow grattis! 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

R er realfagmatte og vanskeligere enn S alle vet da det alltid vært sånn 

Anonymkode: 9b4c7...571

Du kan åpenbart ikke lese, da jeg skrev etter fagfornyelsen. Det har alltid vært lettere før ja.

Sitat

S-matematikk bør være på et lettere kunnskapsnivå enn R-matematikk. Tekna ønsker at flest mulig skal velge matematikk. Dersom S-matematikk løftes til samme vanskelighetsnivå som R-matematikk, frykter vi at færre elever kommer til å velge matematikk i VG2 og VG3.

Tekna sitt høringssvar etter at det ble foreslått å øke nivået på S-matte til tilsvarende R. Dette ble ikke tatt hensyn til.

Det må være trist for deg å konsekvent ta feil, men ikke uttal deg når du åpenbart ikke vet hva du snakker om.

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, Majer said:

R matte er ikke så mye vanskeligere enn P. Noe av utfordringen er at læreboka ikke forklarer alle ledd i utregninger. 

Det er bare tull. R1 er ganske mye mer komplisert enn P-matte. 
Er en grunn til at man kun trenger bestått i R1 og/eller en 4 i P-matte for å komme inn på lærerstudiet f.eks

Tok selv R1 som privatist og endte opp med en 2er, selvom jeg på VGS fikk 5 i P-matte alle årene.
For meg handlet det mest om å få R1 på papiret, altså bestått, for å komme inn på drømmestudiet mitt (geologi). 

Hvis du har har et svakt grunnlag for matte fra før av, vil R1 bli ganske tungt. Men, med hard jobbing er det overkommelig! :) 

Anonymkode: c5e56...967

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er bare tull. R1 er ganske mye mer komplisert enn P-matte. 
Er en grunn til at man kun trenger bestått i R1 og/eller en 4 i P-matte for å komme inn på lærerstudiet f.eks

Tok selv R1 som privatist og endte opp med en 2er, selvom jeg på VGS fikk 5 i P-matte alle årene.
For meg handlet det mest om å få R1 på papiret, altså bestått, for å komme inn på drømmestudiet mitt (geologi). 

Hvis du har har et svakt grunnlag for matte fra før av, vil R1 bli ganske tungt. Men, med hard jobbing er det overkommelig! :) 

Anonymkode: c5e56...967

Jeg fikk høyere karakter i r matte enn p matte da jeg tok det som privatist året etter. Skal sies at det var langt færre oppgaver på eksamen så følte jeg hadde mye bedre tid under r enn p.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 4.37):

Dessverre har skolen hjernevasket folk til å tro at matte er vanskelig og at man nærmest må være født med talent for å oppnå en firer. For noe tull. Matte er som å lære et språk, sett deg grundig inn i hva ordene betyr så glir alt mye lettere.

Anonymkode: 7686f...ccd

Enig! Det er alt for lite fokus på hvor viktig forståelsen er, og den tar det gjerne tid å bygge opp.

Anonymkode: 88204...4d1

Skrevet
Kastanjefrø skrev (På 22.7.2023 den 4.29):

Det som jeg synes var litt interessant er at noen av oppgavene i R1 og S1 eksamen var eksakt det samme i vår. Jeg jobbet som eksamensvakt og tok meg friheten til å lese gjennom de to oppgaveheftene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...