Gå til innhold

Hvilken adferd/personlighet/verdier etc forventer vi som samfunn av innbyggerne våre for å omtale de som Ekte Mann eller Ekte Kvinne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, altså hvilke forventninger har vi til kjønnsroller? 

Anonymkode: 584cf...7c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er under skråblikk og generaliseringer, så da får du det og.

Anonymkode: 26b1f...a79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er under skråblikk og generaliseringer, så da får du det og.

Anonymkode: 26b1f...a79

Selvfølgelig. Jeg tilfører. 

Hvilke skråblikk og generaliseringer har vi på noen for å kalle de Ekte Mann, eller Ekte Kvinne? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen forventninger og krav til "ekte kvinne", annet enn at man ikke er en transkvinne.

"Ekte mann" derimot består av en endeløs rekke med krav. Høy, kraftig, høy selvtillit, dominant, handy, skjeggvekst, store hender bla bla bla

Anonymkode: 67712...7ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er vel ingen forventninger og krav til "ekte kvinne", annet enn at man ikke er en transkvinne.

"Ekte mann" derimot består av en endeløs rekke med krav. Høy, kraftig, høy selvtillit, dominant, handy, skjeggvekst, store hender bla bla bla

Men hvorfor er det slik? Er samfunnets krav til menn høyere og strengere enn til kvinner? 

AnonymBruker
Skrevet

Forventer ingen spesifikk oppførsel. Menn kan være feminine, kvinner maskuline. Det er biologisk kjønn som avgjør kjønn.

Anonymkode: f67ea...b5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvis store hender og skjegg er nok, ville jeg nok heller si at kravene er lave, svært lave.

Anonymkode: 7e376...99e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forventer ingen spesifikk oppførsel. Menn kan være feminine, kvinner maskuline. Det er biologisk kjønn som avgjør kjønn.

Anonymkode: f67ea...b5d

Mener du at kjønnsroller ikke finnes? 

Gjest Refreng
Skrevet

Integritet, empati med sine medmennesker, vilje til å skape og bygge på en måte som kommer "flokken" til gode, ikke bare seg selv

Menn og kvinner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 0.05):

Selvfølgelig. Jeg tilfører. 

Hvilke skråblikk og generaliseringer har vi på noen for å kalle de Ekte Mann, eller Ekte Kvinne? 

Kunnskap nok til å vite når man skal bruke stor forbokstav.

Anonymkode: 75cb2...4c3

Skrevet (endret)

Forventninger til kvinner: Bør helst ta høyere utdanning og deretter jobbe 100 % i tillegg til at vi skal føde barn og ta oss av dem og hus og hjem som om vi ikke jobbet, samtidig som vi fortsetter å jobbe som om vi ikke hadde barn. I tillegg til dette skal vi være slanke og pene og trene og sminke oss og jobbe aktivt for å se så attraktive ut som mulig.

Forventninger til menn: Må være over 180 cm høye, muskuløse og maskuline og handy og ha skjegg og store hender for å i det hele tatt bli vurdert som attraktive. Skal dessuten ha en jobb der de tjener godt så de kan forsørge kone og barn, men ikke nødvendigvis en jobb som krever høyere utdanning. I tillegg skal de bidra hjemme med husarbeid og barneoppdragelse på lik linje med kvinnen, for det er tross alt likestilling her i landet! Ellers skal de skifte dekk og slå plenen og skåne kvinnen for fysisk tungt arbeid, samtidig som de er emosjonelt påskrudd og forstår kvinners kompleksitet. 

Endret av Lorieen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 0.25):

Finnes da flust til «ekte kvinne»:

- kan lage mat

- omsorgsfull

- kjærlig

- kler seg sexy

- oppfører seg ikke som en Karen eller kjerring

- handlekraftig

- følger opp barna på alle områder i livet 

- holder sitt utseende pent og i orden, altså ikke lar seg forfalle på noen som helst måte

- ikke feit 

osv

Anonymkode: a96dc...4c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kunnskap nok til å vite når man skal bruke stor forbokstav.

Anonymkode: 75cb2...4c3

Okei. Så når jeg velger å bruke stor bokstav for å utheve begrepene, hva er jeg da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Okei. Så når jeg velger å bruke stor bokstav for å utheve begrepene, hva er jeg da? 

Kunnskapsløs?

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (9 minutter siden):

Kunnskapsløs?

Spør du eller mener du det? 

AnonymBruker
Skrevet

En ekte kvinne er for meg en kvinne som er selvsikker nok på sin egen identitet at hun samtidig kan støtte transkvinner sine rettigheter og ikke har noen problemer med å dele garderobe eller bruke riktig navn og pronomen.

Det er noe stakkarslig over kvinner som er så usikre på seg selv at de må omtale transkvinner som menn fordi de opplever sin egen identitet som truet.

Anonymkode: a705b...2c5

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

I kontrast til Falsk Mann og Falsk Kvinne, da? Mennesker som lager sånne differanser med språket hos menn og kvinner som du ts gjør, skaper noe som ikke finnes. Det finnes ikke ekte og uekte menn og kvinner. 

Anonymkode: 67705...0d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I kontrast til Falsk Mann og Falsk Kvinne, da? Mennesker som lager sånne differanser med språket hos menn og kvinner som du ts gjør, skaper noe som ikke finnes. Det finnes ikke ekte og uekte menn og kvinner. 

Anonymkode: 67705...0d4

Nå er det ikke bare jeg som bruker begrepet ekte mann/kvinne. Jeg liker egentlig bare å ha en prat rundt temaet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spør du eller mener du det? 

Vel, man bruker ikke store bokstaver for å utheve særlig mye annet enn egennavn og starten på en ny setning (første bokstav etter punktum). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En ekte kvinne er for meg en kvinne som er selvsikker nok på sin egen identitet at hun samtidig kan støtte transkvinner sine rettigheter og ikke har noen problemer med å dele garderobe eller bruke riktig navn og pronomen.

Det er noe stakkarslig over kvinner som er så usikre på seg selv at de må omtale transkvinner som menn fordi de opplever sin egen identitet som truet.

Anonymkode: a705b...2c5

De ER strengt tatt menn, biologisk sett.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...