AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Del Skrevet 20. juli 2023 Du som er uføretrygdet, enslig, og har ordinær minstesats - altså kr 294.178 brutto i året: Hvordan er ditt månedlige budsjett? Hvor mye har du i boutgifter? Hvor mye har du å leve for etter alle faste utgifter er betalt? Er det i det hele tatt mulighet for å spare når man har denne inntekten, eller er man tvunget til å leve trangt fra utbetaling til utbetaling? Anonymkode: 10944...326 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 20. juli 2023 #2 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du som er uføretrygdet, enslig, og har ordinær minstesats - altså kr 294.178 brutto i året: Hvordan er ditt månedlige budsjett? Hvor mye har du i boutgifter? Hvor mye har du å leve for etter alle faste utgifter er betalt? Er det i det hele tatt mulighet for å spare når man har denne inntekten, eller er man tvunget til å leve trangt fra utbetaling til utbetaling? Anonymkode: 10944...326 Alt som har noe å si her er hvor mye du velger å ha som bokostnader. Du kan legge tilrette for et ganske så bra liv på uføretrygd. Kommer bare an på kompromissene du velger å ha i livet. De som er uføre og klager, de har ikke tatt de riktige økonomiske valgene, det er den harde sannheten. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Del Skrevet 20. juli 2023 Kvittering skrev (3 minutter siden): Alt som har noe å si her er hvor mye du velger å ha som bokostnader. Du kan legge tilrette for et ganske så bra liv på uføretrygd. Kommer bare an på kompromissene du velger å ha i livet. De som er uføre og klager, de har ikke tatt de riktige økonomiske valgene, det er den harde sannheten. Hva tenker du er maks sum man bør bruke på boutgifter når man har så lav inntekt da? Kommer til å ha ca. 19.300 utbetalt i måneden. Anonymkode: 10944...326 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva tenker du er maks sum man bør bruke på boutgifter når man har så lav inntekt da? Kommer til å ha ca. 19.300 utbetalt i måneden. Anonymkode: 10944...326 Ikke meg du siterer, men maks 33 % av det du får utbetalt ville jeg sagt. (Og det mener jeg generelt, ikke bare forde med lav inntekt). Så for din del ikke mer boutgifter enn ca 6.300 - 6.400 i måneden. Nå har ikke jeg ufør minstesats, men boutgiftene mine er bare 14 % av det jeg har utbetalt. Jeg gidder rett og slett ikke å bo meg ihjel. Anonymkode: e4754...405 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 20. juli 2023 #5 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva tenker du er maks sum man bør bruke på boutgifter når man har så lav inntekt da? Kommer til å ha ca. 19.300 utbetalt i måneden. Anonymkode: 10944...326 Sikt deg inn på å finne en leilighet hvor alt er inkl. (strøm, internett, tv etc). Mellom 6000-9000. Selv med 9000kr i leie så har du 10 300kr igjen. Husk å ha innboforsikring også. For meg er storebrand billigst. Et budsjett på 3000kr til mat/diverse er mulig å opprettholde. Da har du 7 300kr igjen til sparing til det du trenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Del Skrevet 20. juli 2023 Noen flere som lever på denne summen, og kan dele hvor mye dere har i boutgifter, og om dere får til å gå litt i pluss med stramt budsjett? Ikke bare uføre, men egentlig alle som har brutto årsinntekt under 300.000, og er enslige, altså ingen å dele utgiftene med. Vil gjerne høre at dette er en inntekt det er mulig å greie seg på, for jeg syns fremtiden ser litt vel mørk ut mtp at jeg har både dårlig helse og dårlig økonomi. Anonymkode: 10944...326 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 20. juli 2023 #7 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen flere som lever på denne summen, og kan dele hvor mye dere har i boutgifter, og om dere får til å gå litt i pluss med stramt budsjett? Ikke bare uføre, men egentlig alle som har brutto årsinntekt under 300.000, og er enslige, altså ingen å dele utgiftene med. Vil gjerne høre at dette er en inntekt det er mulig å greie seg på, for jeg syns fremtiden ser litt vel mørk ut mtp at jeg har både dårlig helse og dårlig økonomi. Anonymkode: 10944...326 Jeg har en inntekt på 15 000kr netto. Jeg overlever. Du har over 4000kr mer å leve på. Du trenger ikke bekreftelse fra flere, sånn egentlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Del Skrevet 20. juli 2023 Kvittering skrev (51 minutter siden): Alt som har noe å si her er hvor mye du velger å ha som bokostnader. Du kan legge tilrette for et ganske så bra liv på uføretrygd. Kommer bare an på kompromissene du velger å ha i livet. De som er uføre og klager, de har ikke tatt de riktige økonomiske valgene, det er den harde sannheten. Er ikke bare bare å finne en leilighet som er tilpasset rullestol som også er billig. Jeg føler at jeg «bor meg i hjel», men jeg klarer ikke finne annen bolig. Det er svært få universelt utformede leiligheter på leiemarkedet. Så det er ikke alle uføre som har noe valg. Bolig må man ha, det går ikke an å ta hardere økonomiske valg når det kun er én ledig leilighet. Anonymkode: 48d5a...b07 3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittering Skrevet 20. juli 2023 #9 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke bare bare å finne en leilighet som er tilpasset rullestol som også er billig. Jeg føler at jeg «bor meg i hjel», men jeg klarer ikke finne annen bolig. Det er svært få universelt utformede leiligheter på leiemarkedet. Så det er ikke alle uføre som har noe valg. Bolig må man ha, det går ikke an å ta hardere økonomiske valg når det kun er én ledig leilighet. Anonymkode: 48d5a...b07 Sitter du i rullestol har du mest sannsynlig krav på mer utover bare uføren. Norge er stort og det er flere ledige leiligheter overalt. Nok igjen, det handler om hvilke kompromisser du velger å ta. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Del Skrevet 20. juli 2023 Kvittering skrev (Akkurat nå): Sitter du i rullestol har du mest sannsynlig krav på mer utover bare uføren. Norge er stort og det er flere ledige leiligheter overalt. Nok igjen, det handler om hvilke kompromisser du velger å ta. Nei. Minstesats uføretrygd. Ledige leiligheter, ja. Men er det mulig å bo der for en med rullestol? Det er ikke slikt man kan kompromisse med. Anonymkode: 48d5a...b07 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ikke meg du siterer, men maks 33 % av det du får utbetalt ville jeg sagt. (Og det mener jeg generelt, ikke bare forde med lav inntekt). Så for din del ikke mer boutgifter enn ca 6.300 - 6.400 i måneden. Nå har ikke jeg ufør minstesats, men boutgiftene mine er bare 14 % av det jeg har utbetalt. Jeg gidder rett og slett ikke å bo meg ihjel. Anonymkode: e4754...405 Godt for deg. Dessverre er det ikke mulig for de aller fleste å finne en så billig leilighet i god stand, som ikke ligger langt ute i gokk. Selv betaler jeg rundt halvparten i leie, men heldigvis har jeg lite/lave faste utgifter ellers, så det går greit. Anonymkode: d52c0...70e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Del Skrevet 20. juli 2023 Jeg har sosial stønad og har nesten ikke råd til mat Anonymkode: e5738...321 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har sosial stønad og har nesten ikke råd til mat Anonymkode: e5738...321 Du får sosial stønad i tillegg til uføretrygd? Anonymkode: c8832...9a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker du er maks sum man bør bruke på boutgifter når man har så lav inntekt da? Kommer til å ha ca. 19.300 utbetalt i måneden. Anonymkode: 10944...326 Jeg vil si du bør sikte deg ned så lavt som du kommer. Og husk: det at du ikke er en del av et romantisk par og det at du velger å bo alene er to ting uten sammenheng. Du later til å tenke singel=bo alene. Men langt fra alle enslige har råd til, helse til eller lyst til å bo alene. Har du ikke råd til å bo alene? Bo sammen med noen. Venner - slekt - exen - barna - fremmede. Tre av de mest konstruktive uføre jeg har møtt bor sammen - alle tre. De deler på en bolig, på boutgifter, på praktiske oppgaver ikke alle tre evner løse, de deler på pleie og tunge dager og byrder og gleder. Og får slik en livskvalitet sammen ingen av dem kunne drømme om å ha alene. Alene ville flere av dem havnet på korttidsopphold på sykehjem flere ganger. Sammen? Sammen bor de fint hjemme. Anonymkode: 1479f...5f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Del Skrevet 20. juli 2023 En rullestolbruker vil vel få veiledning fra det offentlige for å finne tilpasset bolig osv. ? Anonymkode: b5638...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er ikke bare bare å finne en leilighet som er tilpasset rullestol som også er billig. Jeg føler at jeg «bor meg i hjel», men jeg klarer ikke finne annen bolig. Det er svært få universelt utformede leiligheter på leiemarkedet. Så det er ikke alle uføre som har noe valg. Bolig må man ha, det går ikke an å ta hardere økonomiske valg når det kun er én ledig leilighet. Anonymkode: 48d5a...b07 Hvor mye har du i husleie der du bor nå? Anonymkode: da2ac...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #17 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har sosial stønad og har nesten ikke råd til mat Anonymkode: e5738...321 Det er en midlertidig ytelse Anonymkode: 37a3e...61e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #18 Del Skrevet 21. juli 2023 Kvittering skrev (10 timer siden): Sitter du i rullestol har du mest sannsynlig krav på mer utover bare uføren. Norge er stort og det er flere ledige leiligheter overalt. Nok igjen, det handler om hvilke kompromisser du velger å ta. Nei. AnonymBruker skrev (10 timer siden): En rullestolbruker vil vel få veiledning fra det offentlige for å finne tilpasset bolig osv. ? Anonymkode: b5638...7c6 Nei. Anonymkode: 068f8...9b6 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #19 Del Skrevet 21. juli 2023 Det å få kommunal bolig hjelper jo ikke da de er dyre som regel.. Sitter man i rullestol så blir desverre veldig mye begrenset i leiemarkedet og de som er er vel i bedre stand og derfor dyre. Da går det vel på om du klarer å finne en jobb som passer deg du kan gjøre å tjene de 40000kr, man kan tjene fritt. Anonymkode: 8fd0d...2d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #20 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noen flere som lever på denne summen, og kan dele hvor mye dere har i boutgifter, og om dere får til å gå litt i pluss med stramt budsjett? Ikke bare uføre, men egentlig alle som har brutto årsinntekt under 300.000, og er enslige, altså ingen å dele utgiftene med. Vil gjerne høre at dette er en inntekt det er mulig å greie seg på, for jeg syns fremtiden ser litt vel mørk ut mtp at jeg har både dårlig helse og dårlig økonomi. Anonymkode: 10944...326 Utbetalt ca. 19 000,- Totale boutgifter inkludert alt er 13 000,-. Har 1400 000,- i lån. Hadde jeg solgt hadde egenkapitalen blitt 4 000 000,-, men jeg trives her jeg bor. Har bil også (nedbetalt). Ca 1500,- matbudsjett (lage mye hjemmelaget og planlegger hver mnd og spiser næringsrikt og økologisk) Synes jeg har det helt greit rent økonomisk. Har en buffer, så slipper å bekymre meg for uforutsette utgifter. Sparer 500,- i mnd. Anonymkode: 53c78...0ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå