Jif Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Jeg har aldri gidda å styre med å prøve å få igjen moms på ting jeg kjøper i utlandet. Er det verdt bryet? Jeg har ikke noen konkrete kjøp planlagt, men det kan hende vi kjøper litt klær, vesker og sko.
newman01 Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Man kan få tilbake mva om man handler i butikker som er med på ordningen. Du må ta med pass når du handler, og fylle ut et skjema. Så må du stikke innom TaxRefund kontor. Noen steder er det på flyplassen, andre steder må det gjøres i en storby før man reiser. De tar et solid gebyr, så det er ikke alltid så gledelig. Og så må du huske å betale mva når du kommer til Norge om varen koster mer enn 6000 Sikkert 10 år siden sist jeg gjorde dette, så ting kan ha forandret seg Husk også at kursen på norske kroner er ræva for tiden, så stor mulighet for at det er idiotisk å handle ting i utlandet
Marvelous Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Har gjort det ett par ganger og aldri mer. Er som oftest mye styr med det og i mange flyplasser må man stå i kø en stund før man i det hele tatt får hjelp. Ikke verdt det for noen hundrelapper. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 Gjør det ofte. Hvor mye man får tilbake kommer an på mva-satsen i landet. Et skjema for hver butikk du handler i. Varehus med mange avdelinger gir mulighet for å konsentrere handlingen på få butikker. Vanligvis går jeg innom tollkontoret på flyplass og får kvitteringene stemplet. Sender inn, og får pengene raskt på konto. Kjører jeg bil er det en tur innom tollstasjon på svensk side får å få nødvendige stempler. Anonymkode: 8d3be...def
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Skrevet 21. juli 2023 Det gjør jeg ofte. Er som regel veldig greit. Du spør om de har tax refund, viser pass, gir et-par opplysninger, og får et skjema. Eller går i skranke om det er større varehus. På flyplassen går du rett til tax refund, viser dokumentene, og får stempel. Det er viktig å gjøre dette før innsjekk da de kan be om å se varen. Etter sikkerhetskontroll ser du igjen etter tax refund, og går dit for å få pengene. Anbefaler generelt å be om cash, ikke per konto, selv om det krever dette ekstra steget. Men gebyrene er som noen har nevnt høye. Så dette er gjerne noe man gjør om man kjøper enkeltvarer for noen tusenlapper per stykk. Bruker jeg bare 1-2000 på en butikk takker jeg som regel nei til tax refund, med mindre jeg vet jeg skal handle dyrere ting, og uansett må ta runden på flyplassen. Anonymkode: 7b386...ec0
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Skrevet 21. juli 2023 Jeg har gjort det bare én gang. Det var enkelt og greit, og jeg satt igjen med en god del etter at gebyrene var betalt. Men for meg er det sjelden aktuelt, siden jeg sjelden handler for så store summer i én fysisk butikk i utlandet. En annen sak er at hvis jeg for eksempel hadde kjøpt meg en iPhone, og fått igjen skattene på den, så hadde jeg lagt igjen et paper trail at jeg har kjøpt noe dyrt, og det skal man jo betale mva for når man kommer hjem. Da går du i minus, for å si det sånn. Anonymkode: 31d22...eea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå