Gå til innhold

Skal jeg bestemme hvilken klesstil 13 åringen min skal ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 13 år har nylig Butta klesstil fra sportsklær til baggy jeans og oversized t-skjorter/hettegensere (gjerne med tie die monster og neon farger) . Dette fordi han synes denne stilen er kul. Jeg og far er enig om at gutten skal få bestemme selv hvilke klær han vil bruke selv. Men nå har min mor og min søster lagt seg veldig opp i stilen hans og sier at han går veldig stygt kledd og at jeg må ta grep og at ikke noen av dem ville tørre å bli sett offentlig med han når han går i slike klær. 

Selv synes jeg ikke stilen hans er veldig fin, men langt ifra stygg, stilen hans gir meg også litt flashback til 90-tallet-noe jeg synes er litt koslig. Jeg ser og mange andre barn på samme alder med samme stil, så da tenker dette kansje er "in" nå (?) 

Jeg synes uansett det er sårende at de kan si slikt  selv om de kun sier dette til meg og ikke til gutten min, heldigvis. Men bør jeg virkelig bestemme over hvilke klær en 13 åring skal gå med? Skal han ikke få velge selv? Jeg tenker jo at det viktigste er at brukeren av klærene er den som skal føle seg vel. 

Anonymkode: 650e9...9be

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er din mor og din søsters problem.  Nei, du skal ikke bestemme hva 13-åringen skal gå i. Hans valg, helt og holdent.

Anonymkode: 5f49d...540

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet

Bestemme selv! Tenk hvor såret han blir når du sier han bør gå med andre klær

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mor or og tante får bare finne seg i dette! Ingen andre bestemmer hva en tenåring skal gå i enn tenåringen selv!

Anonymkode: 2b55c...f8c

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men nå har min mor og min søster lagt seg veldig opp i stilen hans og sier at han går veldig stygt kledd og at jeg må ta grep og at ikke noen av dem ville tørre å bli sett offentlig med han når han går i slike klær. 

Bare svar at sønnen din synes det er kleint å vise seg med kjærringer offentlig også, like greit at han slipper det. 

Anonymkode: 23141...165

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Man skal kun legge seg opp i det om barnet kler seg så dårlig at det ikke vil passe inn sosialt. Da bør man ta grep. F.eks om du har et barn som er en ultranørd, samler pokemonkort og kan hele Spiderverset på rams. Da kler han seg sikkert evneveikt også. Det bør man ta tak i før vedkommende blir sosialt tilbakestående. 

Her høres det mer ut som gutten kler seg helt korrekt. Altså moteriktig. Da bør bestemor og søster ta seg en bolle fordi de vet ikke hva de snakker om. Hadde de fått bestemme hadde de nok kledd han opp så han ikke fikk seg venner.

Anonymkode: fbb12...509

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eneste begrensninger du bør legge på stilen hans er økonomi. Ikke alle har råd til å kjøpe alt tenåringen syns er kult, eller bytte hele garderoben. Og barn har godt av å ikke nødvendigvis få alt de leker på til enhver tid.

Men å kjøpe inn klær han ikke liker fordi du eller andre mener det er slik han skal gå, eller nekte han å bruke klær han har i skapet, blir helt feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Thyra said:

Eneste begrensninger du bør legge på stilen hans er økonomi. Ikke alle har råd til å kjøpe alt tenåringen syns er kult, eller bytte hele garderoben. Og barn har godt av å ikke nødvendigvis få alt de leker på til enhver tid.

Men å kjøpe inn klær han ikke liker fordi du eller andre mener det er slik han skal gå, eller nekte han å bruke klær han har i skapet, blir helt feil.

Ja selvfølgelig 😅 vi handler ikke over evne kun for at han skal føle seg stilig 😉 men disse klærene er jo overalt så da er det ikke vanskelig.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare svar at sønnen din synes det er kleint å vise seg med kjærringer offentlig også, like greit at han slipper det. 

Anonymkode: 23141...165

Haha 😅

AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg kun hva barna har på seg på litt høytidelige dager, da har jeg visse krav. Utenom det kan tenåringene bestemme hva de går med til daglig. Familie kan slutte å bry seg.  

Anonymkode: eaf3f...29f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bryr meg kun hva barna har på seg på litt høytidelige dager, da har jeg visse krav. Utenom det kan tenåringene bestemme hva de går med til daglig. Familie kan slutte å bry seg.  

Anonymkode: eaf3f...29f

Min sønn må absolutt kle seg penere ved enkelte anledninger også, og han skal kle seg etter vær om han skal oppholde seg utendørs. Ellers synes jeg absolutt han er gammel nok til å bestemme selv hva han vil gå med, noe han forsåvidt har gjort noen år allerede.. 

Skrevet

Når de faktisk gidder å bry seg om klær så tenker jeg at de for velge selv hva de vil ha så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sønn på 13 år har nylig Butta klesstil fra sportsklær til baggy jeans og oversized t-skjorter/hettegensere (gjerne med tie die monster og neon farger) . Dette fordi han synes denne stilen er kul. Jeg og far er enig om at gutten skal få bestemme selv hvilke klær han vil bruke selv. Men nå har min mor og min søster lagt seg veldig opp i stilen hans og sier at han går veldig stygt kledd og at jeg må ta grep og at ikke noen av dem ville tørre å bli sett offentlig med han når han går i slike klær. 

Selv synes jeg ikke stilen hans er veldig fin, men langt ifra stygg, stilen hans gir meg også litt flashback til 90-tallet-noe jeg synes er litt koslig. Jeg ser og mange andre barn på samme alder med samme stil, så da tenker dette kansje er "in" nå (?) 

Jeg synes uansett det er sårende at de kan si slikt  selv om de kun sier dette til meg og ikke til gutten min, heldigvis. Men bør jeg virkelig bestemme over hvilke klær en 13 åring skal gå med? Skal han ikke få velge selv? Jeg tenker jo at det viktigste er at brukeren av klærene er den som skal føle seg vel. 

Drit i hva de andre mener. Gutten må få finne sin egen stil. Støtt han!

Anonymkode: 492e4...3e5

Skrevet

Dette vet du svaret på sjøl TS ! 
Selvfølgelig bestemmer gutten mest, og litt den som betaler for klærne ! 

AnonymBruker
Skrevet

Stå opp for ham og forsvar hans vei mot egen identitet. Det er så utrolig viktig i utviklingen. Vi veit at han sannsynligvis vil gremmes over denne stilen når han blir voksen, men da blir det koselig å ha noe å humre sammen over når dere alle samles om noen år. Og vissheten om at du er på laget vil bygger verdifulle relasjoner når de store tingene kommer. Prøv å være litt «jaja det går nok over» overfor mor og tante. Selv bestilte sønnen min klær fra USA på 00-tallet og det var et under at han klarte å gå pga saggingen og oversized klær (det varte til 17 år). Jeg er selv ei eldre kjerring nå, men heier på sønnen din!

Anonymkode: d7b61...03a

• Liker 1
Skrevet

En trettenåring velger klærne sine sjøl, innenfor rimelighetens grenser.

Skrevet

Han skal velge selv ja - sålenge det kkke er snakk om nynazioutfit liksom. 

Er vel helt vanlige klær han går med da? 

Skrevet (endret)

Klart gutten skal bestemme selv. Han skaper sin egen identitet og klesstilen er en del av den, og det har ikke din søster eller mor noe med å blande seg inn i. Du får prøve å fortelle din mor å kle seg etter din smak og se hva hun synes om det... Nei, la han bestemme selv, ærlig talt. 

Har ikke alltid vært fan av mine ungers stil, men så lenge det ikke er grenseoverskridende (noe det ikke har vært) så får de selvfølgelig bestemme selv.

Endret av K_mb
AnonymBruker
Skrevet

Haha, han høres ut som datteren min. Og jeg synes hun er skikkelig kul og skal få lov til å velge klesstil selv. Heldigvis velger hun ikke hoftebukser, shortser der rumpa synes eller helt korte magetopper, det kan være vi måtte diskutert litt mer da…

Anonymkode: 03465...43f

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at mor og tante ikke følger med på hva ungdom liker akkurat nå. De fulgte vel moten selv da de var unge? 

La sønnen gå kledd slik han vil. Vær nøye med at klærne skal være rene og at sønnen har et sunt forhold til det å holde seg ren og dusje regelmessig. Da har ikke mor og tante noe som helst å klage på. 

Anonymkode: 5df3a...760

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...