Gå til innhold

Barn. Verkende sår bak øret, hva er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen på 2 år har sår bak ørene på begge sider. Altså langs festet bak øret. Verker litt og er rødt. Ser nesten ut som et snitt. Noen som vært borti dette å vet hva det er? 

Anonymkode: d935e...026

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksem?

Anonymkode: ea5dd...1cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det hele barndommen, og det var eksem. 

Gå til legen. Det er grusomt vondt! Spesielt når håret stivner fast i blandingen av verk og blod.

Ene min har også fått det, og heldigvis gikk det over etter en runde behandling. 

Anonymkode: 18755...59c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eksem?

Anonymkode: ea5dd...1cf

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå til legen. Det er grusomt vondt! Spesielt når håret stivner fast i blandingen av verk og blod.

Ene min har også fått det, og heldigvis gikk det over etter en runde behandling. 

Var det som en stripe/snitt langs "festet" bak øret? Det ser creepy ut, ser ut som han er snittet bak ørene liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også som barn. Og det har ikke gitt seg helt. Jeg er nå 60.

Passer på å alltid være "tørr bak øra". Blir det litt fuktig der (dersom jeg ikke tørker meg ordentlig etter hårvask, er det tilbake igjen ganske fort). 

Selv om jeg fremdeles tidvis er plaget med dette, var det mye, mye verre da jeg var barn.

Anonymkode: 364ab...9fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper også eksem. Du bør uansett få en legetime og få det sjekket ut, og rett behandling.

Anonymkode: 058b8...84b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det som en stripe/snitt langs "festet" bak øret? Det ser creepy ut, ser ut som han er snittet bak ørene liksom. 

Ja. Mitt eksem (og mitt barns) var slik.  Og det føltes også som om øret ble snittet opp. Det var fryktelig vondt. Og umulig å ikke klø seg i skorpestripa på nettene. Ihvertfall for meg. 

Jeg ble kvitt det en gang for alle (håper jeg) i tjueårene. Men mitt barn har sluppet unna med én runde. 

Jeg kan enda ikke ha fuktig hår bak ørene, da kjenner jeg at det begynner å klø og bli begynnende sår med én gang. Og det samme skjer ved svette. Så om sommeren har jeg alltid oppsatt hår, slik at jeg ikke skal ta håret bak ørene i vanvare. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Mitt eksem (og mitt barns) var slik.  Og det føltes også som om øret ble snittet opp. Det var fryktelig vondt. Og umulig å ikke klø seg i skorpestripa på nettene. Ihvertfall for meg. 

Jeg ble kvitt det en gang for alle (håper jeg) i tjueårene. Men mitt barn har sluppet unna med én runde. 

Jeg kan enda ikke ha fuktig hår bak ørene, da kjenner jeg at det begynner å klø og bli begynnende sår med én gang. Og det samme skjer ved svette. Så om sommeren har jeg alltid oppsatt hår, slik at jeg ikke skal ta håret bak ørene i vanvare. 

Uff så trasig. Høres helt likt ut ja. Ska dra til legen med han i morgen. Hvilken behandling fikk du? 

AnonymBruker
Skrevet

Eksem høres det ut som. Yngste min har sammen. Smører med fucidinkrem som også har hydrokortison i seg, må ha resept av lege på det. Når betennelsen er vekke bytter jeg krem til ren kortison. 

Anonymkode: 99310...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Uff så trasig. Høres helt likt ut ja. Ska dra til legen med han i morgen. Hvilken behandling fikk du? 

En gul salve, terra cortril. Var det samme barnet mitt fikk 30 år senere. Har inntrykk det er medisinen når det gjelder ører. 

(Siden mitt aldri ble helt bra, gikk jeg på andre ting i perioder også da). 

(Til annet eksem har vi fått andre ting, men har alltid fått den gule salven til ører.) 

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk lege. En en tilstand som gjør huden tør og sårbar og skaper sår. Kan være eksem, sopp, kreft(mest sannsynlig ikke).

Anonymkode: e30fd...be0

Skrevet

Min datter på 5 år har også og det er eksem. Vært hos legen og fått kortisonsalve som får det under kontroll rimelig raskt. Prøver å vedlikeholde med canoderm.

AnonymBruker
Skrevet

Min toåring har det også. Det forsvinner hvis jeg passer på å vaske nøye og at det tørker helt. Måtte også klippe håret helt kort ved ørene slik at renhold ble lettere. 

Anonymkode: c0ba6...31f

Skrevet

Begge mine barn har hatt det som små. Pass på å vaske og tørke nøye bak ørene hver morgen og kveld. 
Kan kjøpe reseptfri kortisonsalve på apoteket, men jeg brukte bare vanlig gul sårsalve på mine barn når det var på det verste. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sønnen på 2 år har sår bak ørene på begge sider. Altså langs festet bak øret. Verker litt og er rødt. Ser nesten ut som et snitt. Noen som vært borti dette å vet hva det er? 

Mulig han har vært våt bak ørene. Tørk han godt når han bader. Ha på litt potetmel så det holder seg tørt 

Anonymkode: 1e0f2...3df

Skrevet

Eksem, ja. Ser ut som noen har dratt en kniv over når det sprekker opp. Her smurte vi med kortisonsalve når det var som verst, også vanlig fet krem ellers. Decubal 70% f.eks. Når det var som verst/i ferd med å sprekke la jeg på et tjukt lag krem og lot det være der over natta. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde mitt barn også, kanskje i 2-3 års alderen? Eller kanskje yngre? Jeg husker ikke, jeg husker bare at jeg kvapp til når jeg så det første gang og lurte veldig på hva det var for noe 😄

Anonymkode: e8b50...19a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...