AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Skrevet 20. juli 2023 Har et barn på snart to år som krever at vi sitter ved siden av han til han sovner. Det tar som regel 45-60 minutter hver kveld, uavhengig av når vi legger han. Føler vi har prøvd det meste, men ingenting virker. Gråtekur er uaktuelt, han kaster opp bare vi lar han gråte i 3 minutter… har vel egentlig bare akseptert at vi må holde på sånn til han vokser det av seg… men da lurer jeg på om det er noen som har vært i samme situasjon som oss som kan fortelle når det snudde for dere?😅 når kunne dere bare si natta og gå ut av rommet? Gutten vår snakker veldig bra, men det hjelper ikke å forklare at vi bare går ut av rommet og setter oss på stua når han skal sove.. blir grining med en gang vi går ut Anonymkode: 0be85...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #2 Skrevet 20. juli 2023 Følger denne, min er 1,5 og jeg må fortsatt bære han i søvn og legge meg ned med han etter han har sovnet for at han ikke skal våkne i full krisemodus😢 Anonymkode: 2ce72...9b5 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #3 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har et barn på snart to år som krever at vi sitter ved siden av han til han sovner. Det tar som regel 45-60 minutter hver kveld, uavhengig av når vi legger han. Føler vi har prøvd det meste, men ingenting virker. Gråtekur er uaktuelt, han kaster opp bare vi lar han gråte i 3 minutter… har vel egentlig bare akseptert at vi må holde på sånn til han vokser det av seg… men da lurer jeg på om det er noen som har vært i samme situasjon som oss som kan fortelle når det snudde for dere?😅 når kunne dere bare si natta og gå ut av rommet? Gutten vår snakker veldig bra, men det hjelper ikke å forklare at vi bare går ut av rommet og setter oss på stua når han skal sove.. blir grining med en gang vi går ut Anonymkode: 0be85...7d3 Hvordan gjør de det i barnehagen og hvordan går det der? Anonymkode: 2ce72...9b5 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har et barn på snart to år som krever at vi sitter ved siden av han til han sovner. Det tar som regel 45-60 minutter hver kveld, uavhengig av når vi legger han. Føler vi har prøvd det meste, men ingenting virker. Gråtekur er uaktuelt, han kaster opp bare vi lar han gråte i 3 minutter… har vel egentlig bare akseptert at vi må holde på sånn til han vokser det av seg… men da lurer jeg på om det er noen som har vært i samme situasjon som oss som kan fortelle når det snudde for dere?😅 når kunne dere bare si natta og gå ut av rommet? Gutten vår snakker veldig bra, men det hjelper ikke å forklare at vi bare går ut av rommet og setter oss på stua når han skal sove.. blir grining med en gang vi går ut Anonymkode: 0be85...7d3 Sitter fortsatt inne hos snart fireåringen. Men hun sovner som regel raskt, i motsetning til da hun var yngre. Jeg kan gå ut av rommet så lenge jeg er i nærheten og hun kan se/høre meg. Men et stort behov for trygghet, ja. Gråtekur er fullstendig avleggs og noe vi ikke har vurdert engang. Anonymkode: abbcb...abc 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #5 Skrevet 20. juli 2023 Minstemann er 10 år og får fremdeles natteskrekk/ seperasjonsangst innimellom. Da sitter vi inne hos han til han sovner/ er trygg. Ikke engang katter går ifra ungene sine når de griner.... Anonymkode: 2b263...bb0 12 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #6 Skrevet 20. juli 2023 Vi har et barn som var slik. Han måtte ammes i søvn som baby, senere leses og synges i søvn. Stadig kjempet han mot søvnen med alle krefter. Sånn i 2-3-årsalderen kunne vi lese til han bare nesten sovnet, og så si god natt og liste oss ut. Når han var 3,5 kunne vi lese ham rolig, si god natt og så sovnet han ofte etterhvert. Nå er han snart 4, og leggingen er ikke veldig vanskelig lenger. Jeg mistenker at endringen henger sammen med en bedre forståelse av tid, noe som har kommet omtrent samtidig. Det er lettere å gå inn i søvnen når man skjønner at etterpå blir det en ny dag. Anonymkode: d44c8...8c2 2 1 1
Sofakona Skrevet 20. juli 2023 #7 Skrevet 20. juli 2023 Snart 5 år...sitter forsatt inne til hun sovner...ser ikke dette som et problem. Jeg sitter bare og slapper av...har en på 11 år...det tok ikke lang tid før han ble så stor at vi sa natta og gikk...det vil komme til henne også...ser det som å nyte lille barne tiden som er igjen 4 4 1
Gjest Albbas Skrevet 20. juli 2023 #8 Skrevet 20. juli 2023 4-5 års alder snudde det på eldste. Sitter fortsatt hos fireåringen som er yngst, hun sovner kjapt da.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #9 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan gjør de det i barnehagen og hvordan går det der? Anonymkode: 2ce72...9b5 Ts her! Han sovner veldig fort i vogn, så det er ikke noe problem å legge han til dupp i barnehagen ser mange skriver 4 år+, hvordan gjør dere det med småsøsken? Vi har en baby på 2 mnd. som snart skal begynne med leggetid (nå sover hun bare på brystet vårt hele kvelden til vi legger oss). Deler barna deres rom eller tar dere en hver?😅 Anonymkode: 0be85...7d3 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #10 Skrevet 20. juli 2023 Var samme med vår eldste. Gjorde det til rett over at hun fylte 5. Da ble det mer og mer tull og hun prøvde å drøye tida med alt mulig og endte med å sovne veldig sent, og vi merka at tålmodigheten vår ikke holdt, ble derfor mer dårlig stemning og krangling ved legging enn kos. Tok da en alvorsprat med henne om at NÅ blir det endring i legginga, vi skal være der i 15 minutter (har lampe fra ikea som skrur seg av etter 15 minutter), da leser vi eller synger eller det hun foretrekker, så pakker vi henne inn i dyna og gir godnattklem. Hun skrur den på igjen selv etterpå, men da er vi ute. Av og til vil hun at vi er i nærheten, er da på vaskerommet eller badet. Føler vi har fått 7 timer mer i uka, og det har vi vel egentlig 😂 Har faktisk ikke vært problem med legging siden. Har prøvd å endre leggingen flere ganger før men det har da eskalert til hylskriking så hun var rett og slett ikke klar. Ble også storesøster for et år siden, og vi valgte da å ikke ta kampen samtidig. Anonymkode: cc5fe...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #11 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her! Han sovner veldig fort i vogn, så det er ikke noe problem å legge han til dupp i barnehagen ser mange skriver 4 år+, hvordan gjør dere det med småsøsken? Vi har en baby på 2 mnd. som snart skal begynne med leggetid (nå sover hun bare på brystet vårt hele kvelden til vi legger oss). Deler barna deres rom eller tar dere en hver?😅 Anonymkode: 0be85...7d3 Vi tok en hver. Selvsagt ikke gjennomførbart om ene er borte, vi er stort sett hjemme rundt legging hver dag begge to uansett. En sjelden gang putta vi minste i bæresele mens vi var inne hos eldste. Anonymkode: cc5fe...0aa 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #12 Skrevet 20. juli 2023 Men herregud da, tror dere at dere må sitte på rommet til barnet er 18? De er jo bitte små og trenger trygghet! Småbarnstiden er NÅ og om noen få år vil de ikke ha dere inn på rommet i det hele tatt.. Må det være sånn jævla stress med at ungene skal klare seg selv med en gang de har lært seg å gå.. Anonymkode: 8f185...26b 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #13 Skrevet 20. juli 2023 Satt nok til skolealder med begge, syntes det var mest koselig. Leste og sang, så skulle vi være stille. Men selvfølgelig en tålmodighetsprøve noen ganger. ☺️ Hadde dem på samme rom og la dem samtidig (2 år i mellom). Så en dag ville de sovne alene og ha egne rom. Tiden går så fort og plutselig er de store. 🥰 Anonymkode: 8cd2f...f0e 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #14 Skrevet 20. juli 2023 Etter lang tid med å sitte hos eldstemann til han sovnet, så begynte jeg etter hvert å si at mamma skal gå å rydde litt på kjøkkenet. Han hørte meg romstrere og rydde kjøkkenet og sovnet av seg selv. Han var da ca 2-3 år. Anonymkode: 0d116...8d8 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #15 Skrevet 20. juli 2023 Sitter der fremdeles. 9 og 11 år. Kommer aldri til å få tilbake den tiden og de vokser så fort ❤️ så gjerne. Noen ganger slitsomt men likevel bare en begrenset tid. Anonymkode: 9d57a...f00 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #16 Skrevet 20. juli 2023 Sitter fremdeles inne med eldste ved legging. Forskjellen er at det nå ofte tar maks 5 minutter etter nattasang, i motsetning til tidligere. Er straks fire, det snudde for omtrent et halvt år siden Anonymkode: 8c12a...096 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #17 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sitter der fremdeles. 9 og 11 år. Kommer aldri til å få tilbake den tiden og de vokser så fort ❤️ så gjerne. Noen ganger slitsomt men likevel bare en begrenset tid. Anonymkode: 9d57a...f00 Deler de rom da? Hvor lang tid bruker de på å sovne? Anonymkode: 2ce72...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #18 Skrevet 20. juli 2023 Sitter ennå hos 7-åring. Hun har ADHD, søvnvansker og reguleringsvansker, så regner med at vår rutine fortsetter noen år til. 5-åringen kan sovne alene så lenge han blir lest for først. Anonymkode: bead0...eaa
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #19 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Deler de rom da? Hvor lang tid bruker de på å sovne? Anonymkode: 2ce72...9b5 Nei de har hvert sitt rom, så går alltid til yngste først. Ligger som oftest oppi senga og prater 5-10 min om dagen om de har noen spesielle tanker da alt kommer ved leggetid. Så sier jeg nå er det natta, setter på rolig musikk/natur lyder som de etterspør selv så sovner de. Yngste sovner etter 15 min kanskje. Eldstemann liker best at jeg ligger der og prater litt, koser så går. Hun sovner like greit alene også men blir som regel 15-20 min hos hun også. Anonymkode: 9d57a...f00 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #20 Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Sitter fortsatt inne hos snart fireåringen. Men hun sovner som regel raskt, i motsetning til da hun var yngre. Jeg kan gå ut av rommet så lenge jeg er i nærheten og hun kan se/høre meg. Men et stort behov for trygghet, ja. Gråtekur er fullstendig avleggs og noe vi ikke har vurdert engang. Anonymkode: abbcb...abc Vi gjør dette med både 2 og 4 åringen. Tar litt lenger tid med 2 åringen. Men helt ærlig, vi koser oss med denne tiden. Dagene er så hektiske og det er samlet sett ikke så mye tid vi får. Tiden på sengekanten med en bok er noe av det koseligste Anonymkode: 1319e...054
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå